Finns ju troligtvis en sida till i denna historien..
 
Så är det säkert.
Dock tror jag att mäklarna i Stockholm överlag är bortskämda då husen säljer sig själva och att när de blir tvungna att jobba så uppstår problem.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 11 till
  • Laddar…
Jag läste historien i pappersupplagan av DN i morse, där framgick vilken mäklarkedja detta är (jag är dock bara 95% säker på att jag kommer ihåg rätt namn, så jag lägger inte ut det här).

Så som det beskrivs av den svartlistade köparen, så är det väl ett rätt normalt oseriöst beteende från mäklaren fram till att de backade ur. Sedan kan vi givetvis inte veta vad det kan finnas mer för grund för mäklarens märkliga meddelande.

Men oavsett vad de här spekulanterna kan ha gjort mot mäklaren, så är det en nästan osannolikt oproffsig hantering från mäklaren att skriva ett sådant meddelande.

Och det indikerar ju att han dessutom inte kommer att sköta sitt jobb i fortsättningen. Om det dyker upp en spekulant som en mäklare vet eller misstänker är oseriös, så är mäklaren ändå skyldig att gentemot säljaren redovisa ett köpintresse. Fast möjligen med en varning till säljaren. Och jag kan tänka mig att om man är känd "oseriös" så kanske man får räkna med att göra en extremt snabb affär efter en vunnen budgivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog så enkelt att en person med dåligt omdöme som har tagit sig in hos HusmanHagberg.

Han ljuger i samband med kontraktsskrivande samt förolämpar och hotar kunderna när han misslyckas få till en affär.

Och språket i sms:en. Visst sänker vi den språkliga nivån när vi kommunicerar med nära och kära via sms men inte när vi kommunicerar med kunder i en mångmiljonaffär. Samtiden.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Det står vilken mäklarkedja det gäller i DN-artikeln online också (i samband med att dess VD uttalar sig), men mäklarkontor brukar vara rätt fristående så det finns knappast någon anledning att "svartlista" kedjan för det utan man får hoppas att de tar mäklaren i örat nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Jag tror att grundproblemet ligger i den affärsmodell som mäklarkedjorna använder sig av. Mäklaren utger sig för att arbeta för mäklarfirma A. I själva verket är mäklaren en egenföretagare som arbetar på uppdrag av mäklarfirma A. Ersättningen är oftast rent provisionsbaserad. D.v.s. i det fall mäklaren inte når ett avslut får mäklaren inte betalt för det arbete hen lägger ner. Affärsmodellen kan vara mycket lönsam för mäklaren om hen kommer till snabba enkla avslut. Den kan också vara mindre lönsam om tilltänkta köpare backar ur och arbetet måste utföras igen.

Jag tror att man som köpare skall ta hoten om att stämplas som "besvärlig köpare" på allvar. Ingen av dessa "ensam vargs mäklare" vill ha sådana kunder. Då är det bättre att satsa på okunniga köpare med dåligt omdöme. Det ger bättre lönsamhet.
 
O
phälle skrev:
Jag tror att grundproblemet ligger i den affärsmodell som mäklarkedjorna använder sig av. Mäklaren utger sig för att arbeta för mäklarfirma A. I själva verket är mäklaren en egenföretagare som arbetar på uppdrag av mäklarfirma A. Ersättningen är oftast rent provisionsbaserad. D.v.s. i det fall mäklaren inte når ett avslut får mäklaren inte betalt för det arbete hen lägger ner. Affärsmodellen kan vara mycket lönsam för mäklaren om hen kommer till snabba enkla avslut. Den kan också vara mindre lönsam om tilltänkta köpare backar ur och arbetet måste utföras igen.

Jag tror att man som köpare skall ta hoten om att stämplas som "besvärlig köpare" på allvar. Ingen av dessa "ensam vargs mäklare" vill ha sådana kunder. Då är det bättre att satsa på okunniga köpare med dåligt omdöme. Det ger bättre lönsamhet.
Jag är inte lika övertygad... En seriös mäklare håller inte på med sådant. Men om det är förstås... Om de vet att det är en jobbig kund så kanske de tipsar säljaren... Men inte nekar en köpare.... Det är inte mäklaren som säljer det är säljaren...
Hur fungerar det med att mäklaren ska företräda köparen? :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Odjuret skrev:
Jag är inte lika övertygad... En seriös mäklare håller inte på med sådant. Men om det är förstås... Om de vet att det är en jobbig kund så kanske de tipsar säljaren... Men inte nekar en köpare.... Det är inte mäklaren som säljer det är säljaren...
Hur fungerar det med att mäklaren ska företräda köparen? :)
Mäklaren företräder väl i första hand sig själv? Det är så marknadskrafterna fungerar?
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
G
För att skriva här måste man kunna stava till tjugofyra! Är inte det diskriminerande?

Nåja, när vi för många år sedan sålde vårt hus tvekade köparen bl.a. för att det varit ett missförstånd om någon avgift som var per månad i st. för kvartal. Det var ingen större summa men han ville inte längre. Jag hade redan innan hört att han hoppat av efter en budgivning på en grannes hus så jag var inte så överraskad.
Mäklaren blev mycket olycklig och undrade vad hon skulle göra. Ring och fråga dom som var tvåa om dom vill ha det sa jag och det slutade med att ett överlyckligt par köpte huset på sitt sista bud. Vi förlorade inte mycket på det.
Kanske hade avhopparen faktiskt hjälp till att höja budet några gånger, kommer inte ihåg det.
Slutet gott i alla fall! Så enkelt var det löst!
Det behöver alltså inte vara en katastrof om någon hoppar av!
Förresten när vi köpte huset drygt 20 år tidigare var det också ett återbud!
 
Om en mäklare "svartlistar" en spekulant på fastighet så innebär detta att den undanhåller bud/anmält intresse från säljaren - något som inte är förenligt med gällande bestämmelser.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Finns nog både dåliga säljare som dåliga mäklare. Tycker mäklaren i artikeln inte låter som den seriösa typen.

Undrar i bland hur det hade varit om vi hade det som i USA där köpare och säljare har sina egna mäklare. Vet inte om dubbla arvodet hade varit värt det men vissa gånger undrar man.

När min mor ganska nyligen skulle skriva på så tog hon upp om det var möjligt att skjuta lite på tillträdet (var inget hot om att hoppa av utan bara vänlig förfrågan) säljaren var helt ok med det men det var inte mäklaren som började skrika. Finns nog en anledning att den mäklaren nu slutat som mäklare.
 
Har haft tur med fastighetsmäklare men sett en del extremt oseriösa in action
och bott granne med en drulle till mäklare
kunden har alltid rätt eller hur var det?
 
R
Skulle vilja se hur en sådan "svartlistning" ser ut, jag. Negativa kommentarer i någon databas är nämligen inte lagligt. Jag jobbade i ett datorsystem på ett större företag för en tid sedan där vi hade ett helvete att rensa ut alla olagliga kommentarer och omdömen som stod skrivna om olika kunder (vissa hade haft det dåliga omdömet att kalla kunder för "fyllo", "jobbig kärring", "otrevlig, förm. utvecklingsstörd" och så vidare), då sådant inte är lagligt att lagra i en kunddatabas. Så den där "svartlistningen" är nog ganska mycket tomt hot, jag menar på att en mäklare knappast kan hålla namnen i huvudet och någon svart lista som sparas ned och delas mellan mäklare kan jag inte tänka mig finns.

Tyvärr finns det mycket avskräde i branschen, har sett mäklare som hållit riggade budgivningar med bulvaner och annat. En mäklare i trakten där jag bor visade ett hus som jag åkte och tittade på. I krypgrunden fann jag att träet ruttnat rejält, vilket jag upplyste mäklaren om direkt. Hon gick ned och tittade, såg ingen röta enligt egen utsago och vägrade diskutera saken mer. Huset såldes för en miljon över utropspris, vilket är ett enormt överpris med tanke på den enorma rötskada som fanns. Gissningen är väl att detta fick passera under största möjliga tystnad. Vilken drog mäklarens egen besiktningsman tagit, ty huset var förbesiktigat, vet jag inte, men någon rötskada hade inte heller han sett, uppenbarligen. För att ni skall se allvaret i rötskadan, det var alltså i bärande balkar under golvet som det var totat genomruttet. Vissa mäklare i trakten har förövrigt slutat vara trevliga mot mig nu då jag gått på ett antal visningar utan att handla, dessutom har jag ställt besvärliga frågor. Att jag kan betala ett hus upp till 5-6 miljoner rakt ur fickan utan tvekan vet inte mäklarna, som ger mig sura blickar ständigt, ty i deras ögon är jag en besvärlig fattiglapp...
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
O
Richard Andreasson skrev:
Skulle vilja se hur en sådan "svartlistning" ser ut, jag. Negativa kommentarer i någon databas är nämligen inte lagligt. Jag jobbade i ett datorsystem på ett större företag för en tid sedan där vi hade ett helvete att rensa ut alla olagliga kommentarer och omdömen som stod skrivna om olika kunder (vissa hade haft det dåliga omdömet att kalla kunder för "fyllo", "jobbig kärring", "otrevlig, förm. utvecklingsstörd" och så vidare), då sådant inte är lagligt att lagra i en kunddatabas. Så den där "svartlistningen" är nog ganska mycket tomt hot, jag menar på att en mäklare knappast kan hålla namnen i huvudet och någon svart lista som sparas ned och delas mellan mäklare kan jag inte tänka mig finns.

Tyvärr finns det mycket avskräde i branschen, har sett mäklare som hållit riggade budgivningar med bulvaner och annat. En mäklare i trakten där jag bor visade ett hus som jag åkte och tittade på. I krypgrunden fann jag att träet ruttnat rejält, vilket jag upplyste mäklaren om direkt. Hon gick ned och tittade, såg ingen röta enligt egen utsago och vägrade diskutera saken mer. Huset såldes för en miljon över utropspris, vilket är ett enormt överpris med tanke på den enorma rötskada som fanns. Gissningen är väl att detta fick passera under största möjliga tystnad. Vilken drog mäklarens egen besiktningsman tagit, ty huset var förbesiktigat, vet jag inte, men någon rötskada hade inte heller han sett, uppenbarligen. För att ni skall se allvaret i rötskadan, det var alltså i bärande balkar under golvet som det var totat genomruttet. Vissa mäklare i trakten har förövrigt slutat vara trevliga mot mig nu då jag gått på ett antal visningar utan att handla, dessutom har jag ställt besvärliga frågor. Att jag kan betala ett hus upp till 5-6 miljoner rakt ur fickan utan tvekan vet inte mäklarna, som ger mig sura blickar ständigt, ty i deras ögon är jag en besvärlig fattiglapp...
Du tillhör en sån där bygga hus kund alltså... Som kollar huset och inte möbleringen på visningen. Då förstår jag att du är jobbig:) Ställer du dessutom frågor som inte handlar om förskola eller mataffär?
Då är det kört:p Då får man skylla sig själv :p (Jag är sådan där BH kund)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.