Bra och LÄTTKÖRD snöslunga sökes .Vi har en infart på ca. 200 kvm med flera vinklar , villaområde .
Snöslungan ska vara vara tvåstegs då underlaget är grusgång .
Är Honda med hydrostat enda vettiga alternativet eller fungerar tex. Ariens " auto.turn" lika bra ?
Alla maskiner skickar säkert snö men vi söker den som är smidigast att hantera , har läst lite grann om Honda , Ariens ,Hqv ,tror att dessa är bra märken -eller? Fler ?
Det jag tror är att jag ska leta efter minsta möjliga maskin med finesser som en stor maskin tex. elstart 220v , enkel just. av snösprut , "servostyrning" . Tips ? Erik
 
Jag har haft 3 slungor. Först Hondas minsta 2-stegare. Sedan en äldre Ariens som vi kan bortse ifrån(det är ingen slunga utan mer att betrakta som snöflyttare). Nu har jag en relativt ny stiga och den är ok och slungar rätt långt. Men den packar rätt lätt igen i blötsnö precis som den gamla Ariensen gjorde. Detta hände ALDRIG med Hondan fast den var motorsvagare än de båda andra. Hondan vibrerar dessutom betydligt mindre än de andra två och är smidig att hantera. Så mitt råd om du har råd. Köp en Honda eller kanske Yamaha/Yanmar som väl också har hydrostat och hög kvalité.
Elstart är jag inte säker på att det behövs. Jag har det på Stigan men har aldrig använt den. Hondan startade också alltid lätt på snöret.
Så tycker jag/LOB
 
Har en Toro och den är mycket lätt att styra trots storleken. Klart värda att beakta enligt mig.
 
Tackar ! Husqvarna , hur är dom ? Nya Ariens ? Band eller hjul ? Gissar att banddrivna är mindre benägna att dra upp grus vid start/stop , hjuldrivna do. vid 90 gr. sväng .? Erik
 
På Toros slungor kan man ju enkelt frikoppla ett eller båda drivhjulen och då svänger dom i princip på en femöring. Jag har inte haft någon slunga med band men jag gissar också att det är bättre på grusgång. Men man får nog räkna med lite kulspruta i början av säsongen innan man fått till en bra botten oavsett vilken slunga man har.
 
Är Hondas prissättning lik Festools?Eller lönar det sig att leta bättre pris nånstans ?
 
Honda är inte lättare att hantera än vad tex en stiga är men Hondan är av en helt annan kvalité framförallt drivningen är riktigt bra sen beror det ju på om man kör med kedjor eller utan hur trögstyrd dom är. Hur är Festools pris sättning förutom att den är hög.
 
Samma pris överallt , verkar det som . ?
 
Honda beställd !
 
Vilken modell blev det ?
 
760a etd
 
Den blir du säkert nöjd med har en Honda 760 med hjul och snökedjor och den skottar bra. Men varför valde du banddrift är inte det mest till takskottning ?
 
grusgång
 
Däcken med kedjor drar i alla fall upp bra med grus om det inte är tjäle men är det slät mark går det säkert bra med hjul utan kedjor men band kanske är bättre men drar dåligt på is.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.