Hej!

Ska bygga ett attefallshus i lösvirke på en ö i Stockholms skärgård. Kommer få allt levererat till ön, sen är det ca 500 m till tomten på gräs/grusvägar som är minst några meter breda, alltså ingen skogskörning. På ön finns inga bilar men det finns traktorer, elflakmopeder och sånt. Kommer behöva köra max 10 km/h. Det tyngsta kommer väl vara en limträbalk på ca 60 kg sen är det främst 45x220-reglar och mindre dimensioner.

Funderar på att köpa en enkel fyrhjuling med en vagn för att transportera allt till tomten. Har även funderingar på att med samma fyrhjuling dra upp min båt som väger ca 300 kg med motor exkl. trailer. Den ska då dras upp på trailer uppför en träramp som finns på ön och sen köra båten till uppställningsplats max 50 m från rampen.

Skulle man kunna klara sig på en sån här:
http://www.superbilligt.se/atv/atv-arbetsfyrhjulingar/atv-200cc-bashan-worker-bear-4x2-svart
ATV 200CC - Bashan Worker Bear CVT 4X2

Eller behövs 4x4, starkare motor?

Efter attefallshuset skulle jag kanske använda fyrhjulingen några gånger per år förutom vid båtupptagning och iläggning. Då för att transportera saker på ön. Alltså ganska lite användning, ingen nöjeskörning, max 10 km/h, ingen skogskörning utan bara på grus/gräsvägar.

Eller har någon ett förslag på annat sätt att transportera?
 
Knalla över till en granne med traktor och fråga om denne vill ha ett bidrag till underhållet av traktorn? Det är nog kostnads- och tidseffektivast för er båda.
 
pelpet skrev:
Knalla över till en granne med traktor och fråga om denne vill ha ett bidrag till underhållet av traktorn? Det är nog kostnads- och tidseffektivast för er båda.
Absolut, problemet där är att det är privatpersoner precis som jag som inte kommer vara på ön samtidigt som jag när jag ska transportera, jag kommer vara lite ledig i vår och då kommer jag vara där i veckorna när folk i regel är där på helgerna.
Plus att jag gärna vill ha tillgång till denna typ av transport själv även om jag kommer använda den få gånger så har jag full frihet när jag kan använda den. Jag kommer eventuellt köpa denna tillsammans med en annan på ön.
 
Det skulle säkert fungera och räcker inte kraften står det i specifikationen att den är strypt från 16hk till 9,52 hk! :rolleyes: Så någon "klåfingrig" kan kanske råka plocka bort strypningen!
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Farendag skrev:
Absolut, problemet där är att det är privatpersoner precis som jag som inte kommer vara på ön samtidigt som jag när jag ska transportera, jag kommer vara lite ledig i vår och då kommer jag vara där i veckorna när folk i regel är där på helgerna.
Du kan väl be att få låna/hyra traktorn. Har du körkort så borde du klara att köra traktor på en ö utan annan trafik.
 
lbgu skrev:
Du kan väl be att få låna/hyra traktorn. Har du körkort så borde du klara att köra traktor på en ö utan annan trafik.
Det tror jag också men som sagt, vill ha tillgång till egen utan att behöva be om det varje gång.
 
Om du inte kan tänka dig att låna/hyra så tycker jag att du skall köpa en Ferguson 20 "grålle" eller någon annan billig liten traktor. Den är billigare och hållbarare och drar större lass än en fyrhjuling och så får du trepunktslyft och hydrauluttag på köpet. Även med 70 år på nacken är grållens återstående livslängd sannolikt minst två gånger livslängden på en ny fyrhjuling.
Det är betydligt lättare att få tag i reservdelar till en grålle än till en fyrhjuling och överallt finns det gubbar som kan skruva grålle.

Standard Companys 80mm bensin- eller fotogenmotor som fanns i TEA20 och 85 mm fotogenmotor som fanns i TED 20 år båda riktiga slitvargar. Standard Companys dieselmotor som fanns i TEF 20 är ännu bättre men den är känd för att vara litet svårstartad i kallväder liksom alla dieslar på den tiden..... och så kostar dieselversionen i allmänhet betydligt mer på begagnatmarknaden och har ofta gått mångdubbelt fler timmar.
Continentals bensinmotor som fanns i de allra första grållarna i mitten på 40-talet har extremt dåligt rykte och skall undvikas.

Bara ett förslag...... Själv kör jag Massey-Ferguson 165 men en sådan är på tok för stor och dyr för ditt bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farendag och 2 till
  • Laddar…
Om du går på alternativet traktor så är mitt förslag att du köper en med minst störtbåge monterad. Min bror har byggfirma i Stockholms skärgård så jag vet att det kan bli mer än spännande med transporter om det inte är väg ända fram. :)
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
4 WD är att föredra.
Är dom bara rätt växlade räcker säkert kraften till.
Nackdelen med billiga maskiner är kvalitén, och tillgång på reservdelar.

Begagnad av känt märke bör vara ett minst lika bra köp...
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Har skruvat ganska mkt med diverse kinesiska "kvalitets" atv och sammanfattningsvis så kan jag nog säga att tycker man om att skruva och felsöka div suspekta elfel och har mycket fritid så ska man köpa en bashan linglong eller nått sånt annars så köp en begagnad Honda eller polaris kanske en cf-moto 500 det är en både billig och vettig maskin tål mycket stryk och tar sej fram i princip överallt mvh Andreas
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Jag har en urgammal (70 tal) sliten Gilson 16 med hydrostat den drar utan vidare bilsläp med drygt 300 tegelpannor på ( ca 1 ton). Så nått liknande kan ju vara ett budget alternativ

Sliten vit trädgårdstraktor från 70-talet kopplad till ett släp fullastat med tegelpannor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Farendag och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.