Hej,

När vi renoverade köket så funderade jag samtidigt på att bygga in högtalare i taket. Sen tidigare har vi endast haft 1 st Sonos Play 1 och den har fungerat bra men den når såklart inte så långt i huset, särskilt inte nu när vissa väggar blivit isolerade.

Alternativ 1
2 inbyggda högtalarelement i taket, kopplade till en Sonos Connect och en förstärkare. Tanken var sedan att dra detta vidare till hallen och badrummet. Priset skulle se ut något i stil med detta :

2 Högtalare : 2000 kr
Sonos Connect : 3700 kr
Förstärkare(Stereo) 1500 kr
Strömuttag på vinden(Elektriker) : 4000 kr
------------------------------------------------------------------
11 200 kr

Nära rum som byggs ut blir då endast högtalare och förstärkare, hoppas på att Sonos connect går att koppla till flera förstärkare som ska styras på samma vis? Iallafall räknar jag med en kostnad på 3500 kr per rum. O mitt fall är det 3-4 rum så en total kostnad på 21 700 kr för 4 rum.

Fördelar
- Möjlighet att få jämnare ljudbild
- Starkare ljud
- Flexibelt
- Inbyggt

Nackdelar
- Ljudkvalité sägs aldrig bli bra när man placerar element i taket?
- Dyrt
- Mycket jobb att få till
- Kommer troligen kräva en del småpill lite då och då

Alternativ 2
Köpa in en Sonos play 1 till varje rum, i vissa kanske 2, priset för detta blir något i stil med detta :

Sonos Play 1 : 2150 kr
vägghållare : 200 kr
Skarva för länge kabel : 50 kr

För 4 rum där en kräver 2 st så blir totala priset något i stil med 12 000 kr. Efter som jag har en kompis som faktiskt haft en del Play 1 liggande så har jag fått låna dem och prova. I vårt hus med små rum så sprider de ljudet förvånansvärt bra faktiskt men detta gäller på låg ljudnivå. Skruvar man upp dem så blir det ingen höjdare.

Fördelar
- Extremt enkelt att sätta upp
- Inget underhåll
- Enkelt att bygga ut

Nackdelar
- Relativt dyrt för vad man får
- Högtalarna sitter synligt
- Ljudet duger till bakgrundsljud och inte mycket mer

Alternativ 3
Man skippar Sonos helt och kör på ex Google Chromcast Audio istället för alternativ 1. Totala priset kommer då ner 3700 kr.

Fördel :
- Samma som 1an, kanske än mer flexibelt
- Billigare att koppla in de 2 större anläggningarna

Nackdelar :
- Klart krångligare system
- Verkar inte fungera lika stabilt som Sonos
- Fortfarande ganska dyrt

Självklart är det viktigt att avgöra vad man tänker använda systemet till, i vårt fall är det huvudsakligen bakgrunds radio. det hade såklart inte varit dumt om man kunnat koppla ihop allt när man har fest så att allt spelar samma men på olika volymer.
 
Vi har både alternativ ett och två. Kan kommentera att det krävs ganska bra grejer i taket för att bli bättre än en Play 1 (eller 2 st) och man tappar dessutom den lokala kontrollpanelen som finns i alla enheter.

Att använda en connect till mer än en zon fungerar men är inte optimalt. Vi har våra centralt placerade i teknikskåpet och hlgtalarkablar dragna dårifrån.

Skulle jag ha gjort om det så hade jag förmodligen satt play 1 or överallt inomhus, även i badrummet.

Vi har i dagsläget takhögtalare i badrum och lobbyn utanför bion. Utomhushögtalare på bryggan, altan och spabadet. Play 1:surprised:r i vardagsrum, matsal, bibliotek, kontor, sovrum, kök. Kommer förmodligen att koppla dressingroom och bastu på samma connect som badrummet.

Fördelen med connect / connect amp med andra högtalare är ju att Du kan enkelt få
in andra källor om du av någon anledning vill slänga ut Sonos i framtiden.

Vi har satt in takhögtalare i samband med renovering, vid nybygge skulle jag nog sätta in överallt med dragning för fullt distribuerat system med kontrollpaneler så mycket enklare att göra från början.

Är fantastiskt nöjd med sonos och vi lyssnar mycket mer på musik sedan vi skaffade det.

Har touch paneler på två ställen med Sonos-app och sen två Sonos CR100. Skulle gärna ha fler!
 
Behöver du ha möjlighet till olika ljud i olika rum?

Om inte så kan man ha en förstärkare och en högtalarväxel som kopplas till alla högtalare.
 
fredl skrev:
Vi har både alternativ ett och två. Kan kommentera att det krävs ganska bra grejer i taket för att bli bättre än en Play 1 (eller 2 st) och man tappar dessutom den lokala kontrollpanelen som finns i alla enheter.

Att använda en connect till mer än en zon fungerar men är inte optimalt. Vi har våra centralt placerade i teknikskåpet och hlgtalarkablar dragna dårifrån.

Skulle jag ha gjort om det så hade jag förmodligen satt play 1 or överallt inomhus, även i badrummet.

Vi har i dagsläget takhögtalare i badrum och lobbyn utanför bion. Utomhushögtalare på bryggan, altan och spabadet. Play 1:surprised:r i vardagsrum, matsal, bibliotek, kontor, sovrum, kök. Kommer förmodligen att koppla dressingroom och bastu på samma connect som badrummet.

Fördelen med connect / connect amp med andra högtalare är ju att Du kan enkelt få
in andra källor om du av någon anledning vill slänga ut Sonos i framtiden.

Vi har satt in takhögtalare i samband med renovering, vid nybygge skulle jag nog sätta in överallt med dragning för fullt distribuerat system med kontrollpaneler så mycket enklare att göra från början.

Är fantastiskt nöjd med sonos och vi lyssnar mycket mer på musik sedan vi skaffade det.

Har touch paneler på två ställen med Sonos-app och sen två Sonos CR100. Skulle gärna ha fler!
Jo, vi brukar använda den fysiska knappen i hallen när vi slår på och av systemet, det är väldigt smidigt faktiskt att slipa leta efter telefonen alltid.

Vad jag förstår på dig så skulle du helt klart föredra play 1 framför inbyggda högtalare? Isåfall låter det som jag väljer rätt om jag går denna enkla vägen.
 
pelpet skrev:
Behöver du ha möjlighet till olika ljud i olika rum?

Om inte så kan man ha en förstärkare och en högtalarväxel som kopplas till alla högtalare.
I de flesta fallen så handlar det om samma ljud ur alla högtalare men jag undrar hur smidigt det blir med en förstärkare och en högtalarväxel, låter som en del manuellt meck? Om inte annat så olika appar? Fördelen med Sonos är ju att man kan bara säga till gäster att installera appen och lägg vilken låt du än vill på kö. Vi brukar dock främst köra radio faktiskt.

En sak som är problem med Sonos och även Chromecast är att på toaletten vill man ha en fast volym, man vill inte att den ska följa med upp eller ner när man ändrar i andra rum. detta går tyvärr inte i dagsläget. Med Sonos så ändras hela gruppens volym när man ändrar, man får då upp möjlighet att ändra individuellt men då har man troligen redan råkat förflytta volymen något. Chromecast ändrar alltid volymen på samtliga i en grupp, ska man justera dem var för sig så måste man in i en annan app(Google) för att ändra detta.

Det är en sak att få till en bra ljudanläggning och något annat att få till en smidig ljudanläggning. Oftast får man kompromissa.
 
snowjim skrev:
I de flesta fallen så handlar det om samma ljud ur alla högtalare men jag undrar hur smidigt det blir med en förstärkare och en högtalarväxel, låter som en del manuellt meck? Om inte annat så olika appar? Fördelen med Sonos är ju att man kan bara säga till gäster att installera appen och lägg vilken låt du än vill på kö. Vi brukar dock främst köra radio faktiskt.

En sak som är problem med Sonos och även Chromecast är att på toaletten vill man ha en fast volym, man vill inte att den ska följa med upp eller ner när man ändrar i andra rum. detta går tyvärr inte i dagsläget. Med Sonos så ändras hela gruppens volym när man ändrar, man får då upp möjlighet att ändra individuellt men då har man troligen redan råkat förflytta volymen något. Chromecast ändrar alltid volymen på samtliga i en grupp, ska man justera dem var för sig så måste man in i en annan app(Google) för att ändra detta.

Det är en sak att få till en bra ljudanläggning och något annat att få till en smidig ljudanläggning. Oftast får man kompromissa.
Om jag inte minns helt galet så kan du lösa detta med connect och separat förstärkare / slutsteg. Då ställer du in i inställningarna att connecten ska ha fast nivå.

edit: testade att ändra själv, det funkar :)
Skärmdump av ljudinställningar med 'Line-Out Level' satt till 'Fixed' i en applikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har hackat ihop ett eget multiroomsystem som består av inbyggnadshögtalare som går på zon 2 på hemmabioanläggningen genom en högtalarväxel. Volymen i varje rum styrs med inbyggda volymkontroller i väggen. En Chromecast audio sitter i förstärkaren så man kan köra Spotify, webbradio mm.
 
fredl, tack, bra att veta!

Hur är det, säg att jag vill spela samma musik på toaletten, hallen och köket men jag vill endast att hallen och köket ska gå att styra ihop när det gäller volym? Går det att skapa 2 grupper en för toalett och en för hall och kök och sen då starta båda grupperna med samma musik men ändå ha de separerade så att säga?
 
Nej, det kan du inte. Du får lägga det som en grupp, däremot kan du inkludera zoner med "låst" volym och sätta den till en konstant nivå på förstärkaren. Viss varians får du nog eftersom olika ljudkällor (nätradio, egna låtar, spotify) kan ha lite olika nivå men det hänger ju inte på Sonos.

Skärmbild av en ljudförstärkarapp med volymkontroller för olika rum inklusive "Fixed Volume" för badrummet.

Jag har också haft en hemma-hackad lösning tidigare, både baserad på central högtalarväxel och med aktiva airplay-zoner (eftersom jag dels tyckte Sonos var för dyrt samt att det saknade Spotify radio). Det enda som skulle få mig att byta system idag är om någon lyckas integrera Alexa-liknande funktionalitet bättre än Sonos (Sonos jobbar på officiellt Alexa-stöd).
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A
Jag har löst det med inbyggda takhögtalare badrum, kök, vrum, vinterträdgård. Utomhus har jag IP klassade högtalare under takfoten. Allt är kopplat till en Dayton Audio MA1240. Jag importerade min (löjligt billigt) från Tyskland för några år sedan men finns nu för tiden att köpa på ex. BRL.

Daytonen är en 12 kanals förstärkare, som kan driva 6 st högtalarpar. Den känner av när en signal kommer på någon ingång och slår då automatiskt igång (och går även i standby automatiskt). Man kan ha en master ingång som kan styra alla kanaler, men man kan också välja att ha separata ingångar till varje högtalarpar. På så vis kan man spara på ljudkällorna om man har flera högtalare som kan spela samma källa och volym samtidigt.

Ingångarna har jag kopplade till ett helt gäng med Airport express, som jag lätt kommer åt från telefon eller i datorn. Man kan naturligtvis använda Chromcast eller Sonos istället.

Största fördelen är att, den dagen du hittar något bättre att ha som ljudkälla är det lätt att byta. Skulle jag tröttna på Apple och vilja byta bort mina airportexpress så kan jag enkelt köpa tex. Sonos connect och ersätta dom med.

Dayton audio förstärkaren går dessutom att montera i ett 19" rack, tillsammans med infällda högtalare i tak /vägg så får du en snygg och proffsig installation.
 
kodrod skrev:
Jag har löst det med inbyggda takhögtalare badrum, kök, vrum, vinterträdgård. Utomhus har jag IP klassade högtalare under takfoten. Allt är kopplat till en Dayton Audio MA1240. Jag importerade min (löjligt billigt) från Tyskland för några år sedan men finns nu för tiden att köpa på ex. BRL.

Daytonen är en 12 kanals förstärkare, som kan driva 6 st högtalarpar. Den känner av när en signal kommer på någon ingång och slår då automatiskt igång (och går även i standby automatiskt). Man kan ha en master ingång som kan styra alla kanaler, men man kan också välja att ha separata ingångar till varje högtalarpar. På så vis kan man spara på ljudkällorna om man har flera högtalare som kan spela samma källa och volym samtidigt.

Ingångarna har jag kopplade till ett helt gäng med Airport express, som jag lätt kommer åt från telefon eller i datorn. Man kan naturligtvis använda Chromcast eller Sonos istället.

Största fördelen är att, den dagen du hittar något bättre att ha som ljudkälla är det lätt att byta. Skulle jag tröttna på Apple och vilja byta bort mina airportexpress så kan jag enkelt köpa tex. Sonos connect och ersätta dom med.

Dayton audio förstärkaren går dessutom att montera i ett 19" rack, tillsammans med infällda högtalare i tak /vägg så får du en snygg och proffsig installation.
Det låter som ett gediget system, lite som mitt alternativ, dock dyrare. Jag kan självklart tänka mig bygga delar av systemet stegvis men på något vis så känns det overkill bara för bakgrundsmusik. Hade jag haft parti var och varannan helg och jag ville fördela ljudet överallt så hade det känts mer motiverat för mig.
 
I vårt hus så sitter hallen ihop med köket och jag har placerat 1 st play 1 i vardera rum. När man står vid arbetsbänken/spisen så har man ca lika långt till båda högtalarna och då blir faktiskt ljudet riktigt fylligt, långt över vad man kan förvänta sig av så små högtalare.

Däremot känner vi alla just nu att högtalaren på toaletten känns något krystat ;) Jag tycker det är trevlig med musik på större toaletter i köpcenters eller på fester men i vår lilla toalett känns det av någon anledning lite märkligt.

Jag får ge det veckan ut men troligen kommer den flyttas ner på undervåningen där vi umgås en del med kompisar.

För oss känns hallen och köket som självklara ställen att spela bakgrundsmusik. Vardagsrummet är det alltid något annat ljud i då TV oftast är på, i TV rummet på nedervåningen är det samma. Däremot i det större rummet där vi som sagt umgås känns bakgrundsmusik också ganska givet.

Köket är ca 17 kvm, hallen är troligen något liknande, kanske något större med korridoren. Sen har vi det stora rummet där nere som är ca 30 kvm, här skulle det troligen behövs 2 play 1:surprised:r men hitintills har jag använt 1 vilket fungerat utmärkt faktiskt. Toaletten är kanske 13-15 kvm max så det är en relativt liten toalett.

Hur tänker ni när ni placerar ut högtalare? Och när används de?
 
Vi använder oftast alla samtidigt i en grupp, dvs, party mode. Undantaget kan vara sovrum och badrum.

Utomhushögtalarna ligger som en grupp för sig själv. Skulle inte vilja vara utan högtalare i badrummet men gästtoaletten har ingen.

Tycker P1 är ganska placeringsokänslig så brukar sätta dem där man lätt kommer åt kontrollerna.
 
Tips! Det blir lite sällsynta rabatter på Sonos idag på Black Friday.
 
1898 på mediamarkt (1an)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.