DMOL skrev:
Ok, men kameran kommer inte automatiskt veta när du är "borta" eller inte. Du kan schemalägga ett visst intervall då kameran ska reagera på rörelser, men det är totalt poänglöst om du tex inte strikt följer det schemat. Annars får du notiser även när du är hemma.
Därför är det bättre att koppla kameran till larmet eller se till att kameran startar när larmet är tillkopplat.
Du verkar insatt i detta. Hur ska jag lösa det på ditt sätt, att kameran aktiveras endast när ingen är hemma? Finns någon lösning? Larmtillverkaren har inte denna funktion på deras kamera.
 
Med Appen kan man bl.a. aktivera eller slå av larmfunktionen. Finns mängder med andra funktioner också t.ex.för att skicka email till några personer. Exempel på inställningar :
Skärmdump av appens inställningsmeny med alternativ för larm, mail och andra funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en mobilapp för larminställningar, visande olika aktiverade och avaktiverade funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Larm brukar ha utgångar som går att trigga vid olika händelser, tex tillkoppling av larm .
Förutsatt att larmet har sådan händelsefunktion, skulle du kunna driftsätta en trådbunden kamera, i ditt fall upp till DC50V/500mA.
Alternativt om det finns en händelsefunktion för larm från specifik IR-detektor kan man dra en sladd från utgången till en kamera som har I/O-kontakt, och endast då se till att kameran skickar bild när kameran triggas. Då bör kameran sitta brevid detektorn för att det ska bli bra.
Att få det att fungera på helt trådlöst med ditt larm... ingen aning, hur ska strömavbrott ska hanteras? Det blir avsevärt krångligare att få detta att fungera trådlöst med din budget utan att börja blanda in hemautomation.

Som sagt, det största problemet är ju kameran inte vet om du är hemma eller inte, hur har ni andra i forumet löst problemet med att slippa få notiser när ni inte är hemma. Klickar ni bara bort dem? Vad händer när ni åker hemifrån om kameran fortfarande är under schemaläggning för att inte detektera? osv...
 
@HasseTeknik: Visst kan du hantera kameran med appen när du inte är hemma och du inte har tillgång till något wifi?
 
D
HasseTeknik skrev:
Med Appen kan man bl.a. aktivera eller slå av larmfunktionen.
Då får man alltså först tillkoppla larmet och sedan komma ihåg att manuellt slå/av kameran. Känns som detta blir en ohållbar lösning i en familj... något man vill automatisera.
Däremot står det något om i/o i appen. Kan den hantera signal från pgm-utgång från larmet så är det bra däremot.
 
@DMOL: Det enklaste och enda sättet (för mig) tyvärr blir nog att aktivera kameran manuellt via appen när man går hemifrån och samtidigt larmar på huset.
 
Kameran hanteras via appen, antingen via mobilnätet (3G 4G...) eller lokalt hemma via wifi. Kan ju hålla med DMOL att det kan bli trixigt om t.ex. flera familjemedlemmar kommer hem vid olika tider och man inte vet vem som kommer först, men den som kommer först och slår av vanliga hemlarmet, kan ju också via app i sin mobil slå av kameralarmet.
Just denna kamera har ingen extern I/O-kontakt (kanske finns via wifi?), så jag har inte provat att externtrigga. Appen är väl också gjord för olika sorters kameror bl.a. finns det kontroll av panorering/tiltning som min kamera saknar. Mikrofon/högtalare för kommunikation har jag dock testat och det fungerar fint via 4G.
 
Redigerat:
Verkar vara samma inställningar som på D-link kameran med skillnaden att den även kan panorera och tilta. Den har också inställningar för schema etc och en app där man kan slå av/på rörelseigenkänningen mm. Fullständig konfiguration kräver att man loggar in sig på kameran på samma nät som den sitter på och det är väl egentligen bara bra ur säkerhetssynpunkt.

Jag tror inte det går att enkelt/billigt få sådana här kameror att kommunicera med larmet, precis som DMOL är inne på.
Jag köpte denna kameran även för att labba lite med det, men för egen del så kommer eventuella kameror som kopplas mot larmet få PoE matning. Då hela nätverksracket är UPS-matat. Wifi litar jag inte på i en sådan tillämpning även om det rent tekniskt inte spelar någon roll.
 
I min hemsnickrade lösning aktiverar jag larm med koppling till bl.a. kameror automatiskt då jag lämnar hemmet och stänger av det då jag kommer hem igen, via IFTTT app i mobilen som går på position. Fungerar oftast väldigt bra, annars går det ju alltid göra en egen app. Det går att göra saker via IFTT kopplat till deras kameror men inte aktivera larm enligt vad jag kan se.

IFTTT håller på att uppgradera sin funktion så att den blir mer avancerad gissar att det skulle gå att koppla så att då en rörelse triggas (finns redan en kanal för detta där) så ger man larm bara givet något annat villkor. Kanske går att lura ut något smart med befintlig funktion.

Om du har en server hemma så kan du ju alltid programmera något, typ att bilderna förs över via ftp från kameran vid rörelse (ställs in i kameran) och så upptäcker du detta och larmar från datorn. Går att koppla ihop med IFTTT eller om du har något annat sätt att kolla om du är hemma, typ att du pingar mobiltelefonen.
 
Redigerat:
Var har du tänkt att placera kameran?
Om man har den inomhus, så tycker jag att det ställer högre krav på att andra familjemedlemmar lätt kan se
om kameran är aktiverad eller inte, otrevligt om man känner sig övervakad.
Man bör väl även vara riktigt säker på att kameran inte går att hacka om den sitter så att den kan filma något privat.

Vi har kameror, men endast utomhus, dom är aktiva hela dygnet och spelar in händelser och skickar pushnotiser
till min mobil när något händer, om någon skulle hacka den så har dom inte mycket roligt att titta på.
Använder det lite som en ringklocka också, om jag får en notis så kollar jag ofta på kameran för att skicka
rätt familjemedlem till dörren, om det är någon dörrförsäljare så får dom stå kvar tills dom tröttnar.

Jag har fått för mig att tjuvar gärna knacka på först, innan man gör inbrott, om dom mot förmodan skulle
missat att vi har kameror så finns dom med på film.
 
Peter2400 skrev:
Var har du tänkt att placera kameran?
Om man har den inomhus, så tycker jag att det ställer högre krav på att andra familjemedlemmar lätt kan se
om kameran är aktiverad eller inte, otrevligt om man känner sig övervakad.
Man bör väl även vara riktigt säker på att kameran inte går att hacka om den sitter så att den kan filma något privat.

Vi har kameror, men endast utomhus, dom är aktiva hela dygnet och spelar in händelser och skickar pushnotiser
till min mobil när något händer, om någon skulle hacka den så har dom inte mycket roligt att titta på.
Använder det lite som en ringklocka också, om jag får en notis så kollar jag ofta på kameran för att skicka
rätt familjemedlem till dörren, om det är någon dörrförsäljare så får dom stå kvar tills dom tröttnar.

Jag har fått för mig att tjuvar gärna knacka på först, innan man gör inbrott, om dom mot förmodan skulle
missat att vi har kameror så finns dom med på film.
Har du sökt tillstånd för detta eller kollat upp att det är lagligt? Låter inte lagligt...
 
DMOL skrev:
[länk]
Staten vill dock gärna påtvinga åsikten att din egendom är ett område där allmänheten får göra vad de vill.
Hur som helst är det inte lagligt att filma med fast uppsatt kamera så att förbipasserande, folk som knackar på dörren etc. kommer med, om man inte har tillstånd. Däremot får du stå manuellt med kameran och filma dygnet runt....
 
D
Hur lagligt som helst att filma någon som knackar på dörren förutsatt att tomten är avgränsad eller inhängnad, samt att det finns en skylt. Gäller dock att upptagningen inte filmar utanför tomten.
 
DMOL skrev:
Hur lagligt som helst att filma någon som knackar på dörren förutsatt att tomten är avgränsad eller inhängnad, samt att det finns en skylt. Gäller dock att upptagningen inte filmar utanför tomten.
Jo det är just det där med inhägnad, normalt är det ju inte så vid entrédörrar eftersom det då inte går att komma dit för en besökare. Man får bara filma där allmänheten inte har tillträde, typ i sin trädgård om man inte riskerar att få med någon som går förbi tomten, eller inne i bostaden. Så enligt som jag uppfattar Peter2400 som filmar folk som knackar på dörren så är detta olagligt utan speciellt tillstånd, och det lär vara mycket svårt att få ett sådant tillstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.