Jag letar efter en rörelsedetektor med inbyggd kamera som aktiverar sig och tar bilder vid rörelser hemma, likt tex Verisures rörelsedetektor. Den ska vara fristående, alltså inte kopplas in till något larm, och anslutas via wifi.
Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter då detta ämne är ganska nytt för mig.
 
Redigerat:
Precis, men j-vlar vad dyr den va?

Edit. Jag hittade en mängd andra på prisjakt i olika prisklasser.
 
Redigerat:
Ska den anslutas via Wifi eller inte ( något otydligt i ditt första inlägg). Om inställning via Wifi ( mobil eller pc) är ok, så kan man göra som jag gjorde (för att lära mig tekniken). Jag köpte en 2-tidningarsprenumeration på "Illustrerad vetenskap" och fick en på köpet. Behövde bara komplettera med ett SD-minneskort. Efter diverse fix med DNS kan man också se bilderna i mobilen, var man än är. Detta med mobilen fordrar dock ett Wifi, som alltid är kopplat ut mot nätet.
 
Önskas att lagring sker via nätverk/wifi eller lokalt med t.ex SD-kort?
 
D
mexitegel skrev:
Jag köpte en D-link DCS5000 för att hålla koll på katten. Säkerligen inte lika bra som en för nästan 3 ggr priset, men den fungerade över förväntan, även i mörker.

[länk]
I manualen står det inget om att kameran har IR-detektor, utan att det bygger på pixelanalys.
 
Helt riktigt, den har ingen IR-detektor men jag uppfattade inte det som något krav heller. För rörelsedetektering finns ju många olika tekniker.
 
Pixelanalys gäller även för den kameran jag refererade till.
Webbkamera på stativ på ett bord framför en vägg, kopplad med USB-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Ja, men den motsvarar inte Verisures detektor i alla fall.
Min åsikt är att vanliga webbkameror inte detekterar rörelser, de kan inte skilja på om är en människas strålningsmönster eller om det plötsligt blir mörkt i rummet.
Vill man att kameran ska triggas av en IR-detektor så får man skaffa en kamera som har i/o-kontakt.
Men det beror som sagt vad man ska ha kameran till.
Ska man ha bilder på rörelse dygnet runt och oavsett om man är hemma själv, då duger vanliga webbkameror fint.
 
Det jag vill är att:
*Kameran kopplas upp via Wifi i hemmet för att sedan kunna nås via app i mobilen när man är ute och reser.
*Kameran aktiveras vid rörelse och tar bilder/filmar och skickar "bildbeviset" till mobil.

@HasseTeknik: Vilket märke är det på den kameran du fick med?
 
Redigerat:
D
Om du bara ska ha den så du manuellt aktiverar funktionen när du åker på semester kan du skaffa vilken webbkamera som helst. Du får dock räkna med falsklarm med en sådan lösning om det inte rör sig om ett rum utan fönster.
 
DMOL skrev:
Om du bara ska ha den så du manuellt aktiverar funktionen när du åker på semester kan du skaffa vilken webbkamera som helst.
Jag ska inte aktivera den manuellt, kameran ska automatiskt aktiveras, via dess inbyggda rörelserdetektor likt Verisures kameradetektor
https://www.verisure.se/hemlarm/trygg-bas.html
och då ta bilder och skicka till telefon och samtidigt lagra dessa på ett sd kort.
 
Redigerat:
D
Ok, men kameran kommer inte automatiskt veta när du är "borta" eller inte. Du kan schemalägga ett visst intervall då kameran ska reagera på rörelser, men det är totalt poänglöst om du tex inte strikt följer det schemat. Annars får du notiser även när du är hemma.
Därför är det bättre att koppla kameran till larmet eller se till att kameran startar när larmet är tillkopplat.
 
@ Corpes : fabrikat HSSMARTLINK Modell . I 9831
Larmets känslighet ställs med appen "NetCam". Likaså aktivering/deaktivering av larmfunktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.