VI bor i ett enplans radjus med normal-lågt i tak.
Idag har vi en öppen spis i vardagsrummet.

Vi använder den ej då den ger dåligt med värme och den tar stor plats.

Ungefär vad skulle det kosta att byta den till en modern lite mindre kamin typ en rörformad Contura?

Kan man använda den befintliga skorstenen (som fungerar enligt sotarn) eller behöver man göra om rubbet?

Vilka är kostnadsposterna?
*contura
*skorsten
*arbeteskostnad med installation

Kan man göra mycket av jobbet (enkelt) själv?

Pratar vi 15, 50 eller 100 tusen? :)
 
Ni kan använda den befintliga skorstenen.

Ett alternativ kan vara en kamininsats som sätts i den öppna spisen.

Man kan göra hela jobbet själv. Vad som är enkelt och inte är individuellt, men med hjälp från internet och forumet klarar den händige detta på egen hand.

Om du ska anlita någon att göra jobbet pratar du antagligen någonstans 25-50 ksek beroende på kostnaden på kaminen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Att plocka bort den gamla spisen kostar nog en bra slant eller mycket egen tid?

Själv har jag funderat på att byta ut min vanliga kamin mot nån vattenmantlad kamin så att några radiatorer kan kopplas till min matplats som ser ut som ett stort burspråk och blir rätt svalt på vintrarna...

Å andra sidan är jag rätt förtjust i VermontCastings spisar: http://www.camina.se/sv/camina-alla/encore-flexburn-svart-lackad http://www.vermontcastings.com/Products/Encore-FlexBurn-Wood-Burning-Stove.aspx
 
thomasx skrev:
Ni kan använda den befintliga skorstenen.

Ett alternativ kan vara en kamininsats som sätts i den öppna spisen.

Man kan göra hela jobbet själv. Vad som är enkelt och inte är individuellt, men med hjälp från internet och forumet klarar den händige detta på egen hand.

Om du ska anlita någon att göra jobbet pratar du antagligen någonstans 25-50 ksek beroende på kostnaden på kaminen.
Tack för svaret.

Att plocka bort den gamla blir ett riktigt stort jobb, men jag får engagera ett gäng arbetsvilliga familjemedlemmar.

En kamininsats har vi funderat på men valt bort då den öppna spisen helt enkelt är ful och alldeles för stor och behöver försvinna.

Tack för tipset om att göra själv. Vi har ju renoverat kök och byggt altan mm, så vi kanske klarar detta också då.

Men kan det inte bli problem vid anslutning av den nya spisen till den gamla skorsten? (Var sker detta? vid innertaket?) Det kanske är helt olika diameter osv...Jag antar att det behöver bli helt tätt.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Det går rätt snabbt att riva en spis.

Gällande skorstenen, är det inte en synligmurstock? Kan du inte ta en bild och lägga ut?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Exsicco skrev:
Det går rätt snabbt att riva en spis.

Gällande skorstenen, är det inte en synligmurstock? Kan du inte ta en bild och lägga ut?
Hur den är konstruerad vet jag tyvärr inte. Jag får läsa på lite mer på detta området känner jag.
Såhär ser åbäket ut nu i alla fall.
Vi vill ersätta den med någon smal, rund modern kamin med ett stålrör upp till taket (vad kallar man detta rör?).
Gammal kakelugn konstruerad i ljust murverk med öppen spis som användaren önskar byta ut mot modern kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att du inte kan plocka bort den del av den öppna spisen som är under själva skorstenen. För då har ju skorstenen ingenting att stå på. Viktigt alltså att kolla upp hur skorstenen ser ut bakom/ovanför det vi ser på bilden.

Anslutningen är som regel inget problem. Du får sätta igen skorstenskanalen neråt och sedan ta upp ett hål där stålröret från kaminen går in. Ja, det ska tätas med murbruk. Det finns särskilda stosar för detta som man kan mura in och ansluta till.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tänk på att du inte kan plocka bort den del av den öppna spisen som är under själva skorstenen. För då har ju skorstenen ingenting att stå på. Viktigt alltså att kolla upp hur skorstenen ser ut bakom/ovanför det vi ser på bilden.

Anslutningen är som regel inget problem. Du får sätta igen skorstenskanalen neråt och sedan ta upp ett hål där stålröret från kaminen går in. Ja, det ska tätas med murbruk. Det finns särskilda stosar för detta som man kan mura in och ansluta till.
Ok, tack!

Så de kostnader jag åker på om jag skulle göra det själv blir då:
*Kamin ca 20k?
*Rör från kamin till mitt innerak? vad kallas detta rör? skorsten? Antar att det inte ingår i kaminpriset? nån sa att de kostar 2000kr metern
*anmälningsavgift till kommunen för bytet ca 2k?
*Diverse murbruk, stos osv. ?
 
Håller med om att det inte var den vackraste spisen jag sett, men har du funderat ändå på en insats och att ändra det estetiska?
Du borde kunna putsa om för att få en slät yta? Om man söker lite på forumet verkar de flesta föreslå gipsputs.

Hursom - lycka till!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Gjorde ett liknande byte för ca 1 år sedan, dock bytte vi en kamin mot en kamin, vårt pris landade på 30', och då gjorde firman allt, plockade bort den gamla och satte in den nya.
Men ta in några företag som kommer o kollar, o sen river du själv, då bör du kunna landa runt 35' för kamin och installation.
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/268966-byta-kamin-4.html
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tänk på att du inte kan plocka bort den del av den öppna spisen som är under själva skorstenen. För då har ju skorstenen ingenting att stå på. Viktigt alltså att kolla upp hur skorstenen ser ut bakom/ovanför det vi ser på bilden.
För att kunna ge vidare svar behöver du svara på hur det ser ut ovanför den öppnaspisen. Går rökkanalen rakt upp (kan du se dagsljus om du tittar upp i rökröret) eller får den snett bakåt? Hur ser det ut på våningen över / vinden.

Om mursktocken är lika stor på våningen ovanför måste i princip hela eldstaden vara kvar om ni inte ska riva hela skorstenen ända upp på taket. Det kan också vara så att murstocken är en bärande dela av huset och måste vara kvar.
 
toolman77 skrev:
För att kunna ge vidare svar behöver du svara på hur det ser ut ovanför den öppnaspisen. Går rökkanalen rakt upp (kan du se dagsljus om du tittar upp i rökröret) eller får den snett bakåt? Hur ser det ut på våningen över / vinden.

Om mursktocken är lika stor på våningen ovanför måste i princip hela eldstaden vara kvar om ni inte ska riva hela skorstenen ända upp på taket. Det kan också vara så att murstocken är en bärande dela av huset och måste vara kvar.
Svaret på det vet jag inte riktigt själv men jag får försöka göra en grundligare inspektion framöver.
Huset är som sagt enplans så det är taket som syns i bild.
Väggen som syns bakom spisen är en yttervägg så kanalen kan inte vara riktad bakåt speciellt mycket.
Vid inspektion nerifrån så verkar kanalen göra en lätt knick bakåt för att sedan vända uppåt, jag kan således inte se dagsljuset inifrån.
på taket är en stor skorsten med huv.
Spisen är inte bärande.
 
plan-g skrev:
Svaret på det vet jag inte riktigt själv men jag får försöka göra en grundligare inspektion framöver.
Huset är som sagt enplans så det är taket som syns i bild.
Väggen som syns bakom spisen är en yttervägg så kanalen kan inte vara riktad bakåt speciellt mycket.
Vid inspektion nerifrån så verkar kanalen göra en lätt knick bakåt för att sedan vända uppåt, jag kan således inte se dagsljuset inifrån.
på taket är en stor skorsten med huv.
Spisen är inte bärande.
Hur värms huset upp? Har det funnits någon värmepanna i huset, olja/ved?
Om det är enplans har jag svårt att tro att skorstenen inte går ganska rakt upp och att delen med öppna spisen är bärande för hela skorstenen.

Det känns lite udda med mexitegel som innervägg inne i vardagsrummet i ett enplanshus?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hur värms huset upp? Har det funnits någon värmepanna i huset, olja/ved?
Om det är enplans har jag svårt att tro att skorstenen inte går ganska rakt upp och att delen med öppna spisen är bärande för hela skorstenen.

Det känns lite udda med mexitegel som innervägg inne i vardagsrummet i ett enplanshus?
Tidigiare elradiatorer men vi har även installerat luftnvärmepump.

Ja mexitegel är udda och det är därför vi vill ha bort rubbet. Någon har klätt in väggen ca 2 m till höger och vänster om spisen med mexitegel. Hela rummet har dock inte mexitegel, som tur är.
 
Jaha. Med lite tur kan du ta bort ett lager mexitegel runt öppna spisen, och ändå ha kvar bärigheten för skorstenen. Men det beror ju som sagt lite på hur det ser ut. Sedan kan det som blir kvar putsas, eller målas eller kläs in med något annat.

Men hoppas inte på för mycket, risken är nog att själva spisen måste vara ganska mycket som den är för att bära upp skorstenen.

Du gör nog klokast i att fråga en murare om de bitarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.