Hej,
Har köpt en lägenhet och skulle behöva renovera lite, har inte måtten just nu men bild på det.
Skulle vilja byta ut garderobsdörrar till skjutdörrar, men dörrarna är ganska smala, går det eller har ni andra idéer vad jag kan göra?
Det är ok att ta bort övreskåpsdörr för att ha en lång.
(Garderoben är de 2 längst till vänster)

Sovrumsinteriör med smala vita garderober till vänster, säng i förgrunden och jackhängare med ytterkläder till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
Redigerat:
BirgitS
Det man ska tänka på är att med två skjutdörrar blir det alltid ett område i mitten som är täckt av båda dörrbladen oavsett om de är för- eller isärdragna. Det innebär att man i mitten inte kan ha korgar eller lådor och det är även besvärligt att ha hyllor där. När man har en bredare garderobslösning brukar man lösa det genom att ha korgar/lådor i ena eller båda ändarna och hängande kläder i mitten men med två garderober som är ca 60 cm blir det ju svårt. Men om ni bara ska ha hängande kläder och möjligen lite hyllor så går det ju.

En annan nackdel med skjutdörrar är att man inte kan se innehållet i hela garderoben samtidigt, dvs. om det är en person som använder hela garderoben går det inte att se t.ex. både sina byxor och sina skjortor samtidigt, resp. om det är två som har vänster resp. höger sida så får man turas om med att komma åt sina kläder.

Vet du hur garderoberna är inredda idag?

Är det något problem med dörrarna eftersom du vill ta bort dem?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för tipsen.
Vet inte hur det ser ut inuti, kommer inte ihåg.
Vill ha ett skåp/garderob längt till vänster, där spegeln är, därför kan jag inte ha en dörr som öppnas och slår in i det.
 
BirgitS
Du kan alltid fråga nuvarande ägare om de kan tänka sig att du kommer på ett besök för att kolla in skåp, ta mått för gardiner, få veta hur tvättstugebokningen fungerar eller vad du kan vilja veta innan du flyttar in.

Med tanke på listen ett par dm till höger om garderoben är det möjligt att garderoben fortsätter fram till listen men att man vid något tillfälle har byggt på lite vägg för att kunna använda 60 cm standarddörrar och i så fall kan du ju ta bort den biten och ha lite bredare skjutdörrar. Men det kan ju finnas andra anledningar till en list där också.

Ventilen till vänster om garderoben kan möjligen påverka hur bra det går att sätta upp utanpåliggande skjutdörrar så du behöver kolla upp måtten noga. På bilden är det svårt att bedöma om det blir tillräckligt avstånd mellan ditt eget skåp och garderoben, dvs om det kommer att gå bra att stå mellan de nya utanpåliggande skjutdörrarna (bygger väl på minst 5 cm) och ditt eget skåp.
 
Ska nog ringa och fråga om jag kan komma förbi för att ta mått osv.
Tänkte ha skjutdörrarna inuti skåpet, jämt med väggen, eller är det bättre att ha utanpå liggande, vill inte se kantdörren.

Tack för all hjälp
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Ja, gör det och det är bra att fota mycket också. Läs på innan hur några tänkbara skjutdörrslösningar fungerar tekniskt så att du på plats kan se vad som fungerar.

Kantdörren?
Du kan ju inte ha två skjutdörrar som båda är jäms med väggen och du vill nog inte ha dörrar som minskar djupet i garderoberna för då är det risk för att det inte går att få in galgarna eller kläderna blir klämda när man skjuter dörrarna.
 
Har nu flyttat in och det blir nog dessa skjutdörrar från Elfa, då det är de billigaste jag kan hitta som kan måttbeställas, har ett tak på 270cm.
Skjutdörr Elfa Vista Duo
https://www.bygghemma.se/inredning-...erob/skjutdorr-elfa-vista-duo/p-343983-343985

Blir nog att lägga skjutdörrarna utanpå, för att ventilen längst upp till vänster gör att inuti garderoben inte är jämt hela vägen, ca 30cm kortare på bredden.

Behöver/ska man ha en täcksida för dörrarna, blir ju bara en liten tunn list?
Mot väggen blir det inget.

Om ni vet vart det finns billiagre än 2300kr/skjutdörr får ni gärna hojta till, måste dock vara 270cm i höjd.

Tack på förhand
 
S
Kan du inte ändra hängningen på de vänstra dörrarna så att de blir högerhängda precis som de högra?
 
Dörrarna är så gamla och snea, stängs inte igen ordentligt osv.
Därför vill jag byta ut de så det ser lite finare ut än vad det är på bilden.
Ägaren innan har tapetserat på dörrarna.
 
BirgitS
När jag tittar i Elfas prislista är deras dörr Original ca 600 kr billigare än Vista per dörrblad. Ett dörrblad på upp till 75 cm bredd i billigaste utförande kostar 2105 kr och upptill 90 cm 2335 (vet inte hur breda dörrar du behöver). För en Vista-dörr är listpriset 2770 för upptill 76,4 cm och 3045 för upptill 91,6 cm.

Oftast brukar man nog se till att det finns något på sidan av vardera dörrbladet, dvs i ditt fall skulle du behöva en 8 cm bred utstickande "vägg" till höger om garderoben.
 
BirgitS
Förlåt, jag läste i en prislista som bara är några månader gammal och där står det 2700 men jag ser nu att de verkar ha ändrat, eller så är det feltryck, för på deras egen webbplats står det 2485: http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/skjutdorrar/original

Om du vill hålla nere priset så finns det nedbyggnadsbeslag som gör att man ha en dörr som är upp till 51 cm lägre än takhöjden. Framför dem sätter man en list.
http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/skjutdorrar/fasten/nedbyggnadsbeslag
Det blir ju lite besvärligt att komma åt de översta 25 cm (i ditt fall) men det blir billigare .

Du har väl mätt takhöjden på flera ställen för det är inte ovanligt att tak och/eller golv inte är vågräta.
 
Ska mäta innan jag beställer.
Tack ska du ha.

Får se hur det blir med täcksidan, blir en täckskiva på ca 10cm för att takskenan är på 10cm och golvskenan på 6cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.