Hej alla! (hoppas innertak behandlas i det här felforumet också)

Vi bor i ett lösvirkeshus byggt 2008, jag har haft ett större modellflygplan liggande halvfärdigt i många år sen jag slutade pyssla med den hobbyn och frugan har tyckt jag borde bygga klart det och hänga upp det i vardagsrummet (ca 4,5 meters takhöjd).

Sagt o gjort, kärran är nu träklar och ska inte kläs med duk så man ser innanmätet/alla delarna - men nu när jag börjat fundera på var/hur jag ska hänga upp det blev jag lite förvirrad. Innertaket ser ut och bestå av långsmala "plattor" ca 35x130 cm stora, dock ser man inga egentliga skarvar så de kanske är ännu större(?) Jag bifogar en bild på innertaket och en på snickaralstret :)

Och jag verkar inte hitta några reglar ovanpå innertaket när jag kör med min regelsökare, på väggarna fungerar den klockrent så det är inget fel på sökaren.

Hur brukar dylika tak vara uppbyggda? Brukar det finnas reglar som man skulle nå med krokar som är 65 mm långa?

Eller "törs" jag hänga upp planet i tre krokar med typ "Mollyexpanders" - planet väger ca 5-6 kilo skulle jag tro så det borde det klara tycker jag...

Cheers!
/Rikard
 
  • Stripe-mönstrad innertakstextur med infälld spotlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej klätt modellflygplan av trä står på ett matbord inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Är huset byggt enligt traditionella metoder, skall det finnas reglar vid takplattornas lång- eller kortsidor.
Takstomme under konstruktion med synliga reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Inga problem att hänga upp den där lilla fågeln i takplattorna!

Vad är det för en fågel, en Pitts?
 
Imponerande flygplan!!

Var planet avsett för metanol-motor och radio?

Deprimerande att krascha ett sånt bygge.

Lägg gärna upp lite mer foton på planet.
 
thomas33 skrev:
Är huset byggt enligt traditionella metoder, skall det finnas reglar vid takplattornas lång- eller kortsidor.
[bild]
Tack för bilden, kanske att min regelsökare har svårt att hitta lite tunnare reglar som på bilden - och att själva takstolarna ligger för långt in för att den ska känna av dom...

Jag har provat med "deep stud scan" som inställning men får inga klara signaler...

Rikard
 
Det borde gå att knacka på plattorna och höra var reglarna finns.
 
thomas33 skrev:
Det borde gå att knacka på plattorna och höra var reglarna finns.
Jo jag har försökt det, men får ingen direkt "träff" - men reglarna kanske går på andra ledden slår det mig nu...
/Rikard
 
KnockOnWood skrev:
Inga problem att hänga upp den där lilla fågeln i takplattorna!

Vad är det för en fågel, en Pitts?
Det är en tredjedelskalemodell av en uppvisningskärra som två amerikanska bröder bygge typ på 40/50-talet. Dom baserade den på en Great Lakes Trainer, ett övningsflygplan till amerikanska flygvapnet långt innan dess. Dom ändrade/kortade vingspannet, bröt in en stor stjärnmotor i den och turnerade runt USA med en daredevil stunt show som var poppis då.

En Great Lakes Special kallade dom den.

/Rikard
 
  • Gilla
bryggstun och 1 till
  • Laddar…
bryggstun skrev:
Imponerande flygplan!!

Var planet avsett för metanol-motor och radio?

Deprimerande att krascha ett sånt bygge.

Lägg gärna upp lite mer foton på planet.
Det var meningen att jag skulle sätta radiokontroll på det men andra intressen dök upp som sagt, dock är den så pass stor att den behövde en större motor än så - nästan två meters spännvidd, runt 65 cm hög, 5.24" hjul, etc...

Så det var meningen att det skulle sitta en 62 cc's fyrtaktsmotor med en 22 tums propeller där framme... Men så långt kom jag aldrig. Lägger upp några bilder till här.

Obyggd modell av flygplan i trä med stor spännvidd och hjul på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obyggd modell av ett stort radiostyrt flygplan i trä med synliga spant och 5.24-tums hjul, utan motor och propeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen till en stor radiostyrd flygplansmodell under konstruktion på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Rikard
 
  • Gilla
Brandten och 6 till
  • Laddar…
Imponerande bygge!

Vi har väl alla ett och annat projekt som bara kom halvvägs.

Själv gav jag bort flygkroppen till en Republic RC-3 Seabee-modell till en flygintresserad släkting i somras.
Bara att laminera den i glasfiber/polyester tog väl några år...
 
Har en Great Lake....men som är färdig och flugen...med en Saito 450 stjärnmotor....70cc :)
Samma storlek.....
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Kolla med en magnet var du har skruvarna i gipset. Där borde reglarna vara.

5-6 kg är ju ingenting, jag trodde det skulle vara typ 300 kg med tanke på rubriken.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
nikasp
Som pelpet skrev, testa med stark magnet. Jag har en magnetpenna för när jag skruvar i bilen och att hitta väggreglar går plättlätt.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Imponerande fru också! (Min egen skulle aldrig vilja ha en sådan "dammsamlare" upphängd i taket...) ;)
 
b8q skrev:
Imponerande fru också! (Min egen skulle aldrig vilja ha en sådan "dammsamlare" upphängd i taket...) ;)
Hon är en riktig pärla min kära hustru, jag "får" till och med hänga upp älghorn/troféer på väggarna :)
/Rikard
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.