Hej,
tänkte bygga en friggebod på ca 15 kvadrat med en gjuten grund. Har först tänkt en kallbod, men isolerad för framtiden. Men funderar om jag inte kanske önskar lite underhållsvärme så det är frostfritt där för utökat användingsområde.

Har bara luft-luft värme i hus samt kamin så det måste bli el. Jag tittar nu på att gjuta in golvvärme (T2 blå-20) för att det är smidigt och inte tar nån plats. Och jag undrar om det här är dum källa för att underhållsvärma en bod? Tänkte ha 95 mm isolering i väggar och tak, och 200mm under plattan. Boden ska ha plattan som innergolv tänkte jag.

Sedan undrar jag också om någon har rekommendation om vilken effekt jag bör satsa på om det är den enda fasta värmekällan (i Göteborg)? Har läst att man bör skippa plast vid en kallbod, gäller det även om man håller en låg temperatur där, kanske bara 5 grader?

Hälsningar från Jonas
 
Sist jag räknade på det för en friggebod med 220mm i golv och tak och 145 i väggar skulle det räcka med en 150W lampa för 20°. Du borde hamna i häradena.
 
Oj, det låter galet lite. Jag tittade på ca 10 gånger mer effekt på golvvärmen, jag tror ca 100 w/m2 var nån form av rekommendation. Är det överdimensionerat menar du?
 
Låter överdimensionerat, men se om du kan hitta någon sida med dimenionering. Jag vet att svärföräldrarna har en oljefylld 300W LVI-radiator för en friggebod med 5 cm frigolitisolering. Detta räcker utmärkt även när det har varit -20°
 
Tackar för svaren! Tror du att det är direkt jämförbart med effekt som sitter ingjuten i betongen, jämfört med en radiator som står "inomhus i luften"? Det är väl lite svaret på om det är dum källa eller inte för att underhållsvärma med...
 
Ringde till han som beräknade (farsgubben, som jobbar med det) och det var nog max 150W för att hålla underhållsvärme när det är smällkallt, som han mindes det.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Jag brukar sikta på 80 W/m² om man vill ha "normalvarmt". Bara som en jämförelse.
150 W för att värma upp en friggebod på 15 m² på vintern tror jag inte på...
Om du kollar på LVI:s sida stämmer det väl med 80 W/m² om man vill ha 20° här på västkusten. Nu vet jag inte vad du behöver för frostfritt men jag hade nog projekterat för att kunna ha 20°. Sen behöver du inte vrida på termostaten mer än 5° om du inte vill.

http://www.lviprodukter.se/inspiration/effektberakning.htm
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Bra länk där angående diskussionen Johan. Fick svar på om man skulle köra plast eller inte. Tydligen var konklusionen ingen plast om man bara värmer delvis.

Müssli, ja det är väl dumt att snåla på en sån sak. Tror det blir 1270 W på 63 meter.

En ytterligare fråga, är det rätt antaget att lägga värmeledningarna in en bit, så de hamnar i linje med innervägg?
 
Jonas_80 skrev:
Bra länk där angående diskussionen Johan. Fick svar på om man skulle köra plast eller inte. Tydligen var konklusionen ingen plast om man bara värmer delvis.

Müssli, ja det är väl dumt att snåla på en sån sak. Tror det blir 1270 W på 63 meter.

En ytterligare fråga, är det rätt antaget att lägga värmeledningarna in en bit, så de hamnar i linje med innervägg?
Ska du ha T2-blå så måste den ligga "fritt", alltså inga möbler, mattor eller väggar över den.
 
Müssli skrev:
Ska du ha T2-blå så måste den ligga "fritt", alltså inga möbler, mattor eller väggar över den.
Ja var exakt den jag tänkte köpa. Bra kvalitet? Ok, får se till att inte fylla boden mer än till hälften då! ;-) I alla fall på golvet.
 
Jonas_80 skrev:
Ja var exakt den jag tänkte köpa. Bra kvalitet? Ok, får se till att inte fylla boden mer än till hälften då! ;-) I alla fall på golvet.
Det är inget farligt att lägga något på golvet men tillverkaren rekommenderar det inte. Det KAN påverka livslängden men jag vet inte... Om du vill vara helt säker kan du välja T2-Röd istället, den är självreglerande så den får ligga under mattor om man vill. Den är lite tjockare också.

Själv använder jag T2 Blå-10 mest. Den är billigare och fungerar lika bra i ditt fall. Här kan du läsa lite mer om rekommenderat avstånd mellan slingor och watt per m²:
https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/533693/8948614
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Müssli skrev:
Det är inget farligt att lägga något på golvet men tillverkaren rekommenderar det inte. Det KAN påverka livslängden men jag vet inte... Om du vill vara helt säker kan du välja T2-Röd istället, den är självreglerande så den får ligga under mattor om man vill. Den är lite tjockare också.

Själv använder jag T2 Blå-10 mest. Den är billigare och fungerar lika bra i ditt fall. Här kan du läsa lite mer om rekommenderat avstånd mellan slingor och watt per m²:
[länk]
Jag ska ju gjuta in värmekabeln i grunden, det vill säga den har cirka 5 cm betong både över och under. Så tolkar att rätt val ändå är T2 blå. Och tänker att T2 blå 20 blir lite billigare och enklare.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jonas_80 skrev:
Jag ska ju gjuta in värmekabeln i grunden, det vill säga den har cirka 5 cm betong både över och under. Så tolkar att rätt val ändå är T2 blå. Och tänker att T2 blå 20 blir lite billigare och enklare.
Ok, ska du ha slingan så långt ner låter 20 vettigare.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.