Lantmäteriet har inget inskrivet om det vad jag kan se, borde sådant vara inskrivet?
 
J
Som Anders skrev innan så är det troligen bara att strunta i. Du har ju fiber, och skulle ledningen varit aktiv och gått vidare till andra så hade du vid det här laget fått besök av grannarna. Televerket och Telia/Skanova har aldrig servitut på ledningar så detta hittar du inte ändå hos lantmäteriet. Lägg igen och skulle du otroligt nog få någon fråga i framtiden så är det ju bara att svara att jovisst har du grävt men inte märkt något konstigt. Att börja skarva själv på ledningar som eventuellt går till andra är det mest misstänkta man kan göra. Men som sagt inget lär ju användas i framtiden ändå. Kolla även på sidan Framtidens nät. Där ser du om din telestation försvinner. Nästa år stängs hundratals telestationer.
 
Redigerat:
Finns knappast något servitut på gamla teleledningar som även kan vara dragna över flera fastigheter, gjort utifrån när villakvarter har byggts och byggts ut.
Och en annan intressant frågeställning är om den kabeln du grävt av fortfarande används?
 
Detta är del av ett område med långa remsor för tångtäkt och fiskerätt (vår "remsa" är avstyckad från en gård i en by 10km bort). Det detaljplanerades 42 och användes då främst som sommarstugeområde, men har med tiden blivit permanentboende.

Pappersisolerad telekabel borde väl kunna avslöja ungefärlig tidsperiod för när den lades ner?

Jag håller mig lugn i båten, har markerat var kabeln är avgrävd och har fotot ovan som referens på vårt sakerna går.
Så får vi se om någon efterlyser en avgrävd kabel =)
 
Var den pappersisolerad? Säker?
OM den används så kan det i så fall underlätta reparation om du täpper till ändarna. Annars suger papperet vatten och det kan behöva grävas upp en lång bit.
 
Kom att tänka på en lite närliggande sak som kanske du MagHam vet något om. När togs den sk rikstuben dvs en koax med BF-överföring ur bruk? Har för mig att den söktes och skyddades när delar av E4 byggdes ny för inte så värst många år sen.
 
MagHam: Vet inte med säkerhet, men det ser ut som att den gamla kabeln är skarvad på en nyare, och det var den nyare som vi grävde av.

När jag letade efter andra ändan på den nyare kabeln hittade jag den "andra ändan" på den gamla kabeln. Och där var isoleringen helt borta på ledarna och den var mantlad i någon metall, det ser ut att ha varit så länge.
 
GK100 skrev:
När togs den sk rikstuben dvs en koax med BF-överföring ur bruk?
Oj. Jag jobbade på Televerkets överdragsstation 1985 till 1990 ca. Sen började jag med andra uppgifter så jag vet inte. Får väl slänga iväg frågan på facebooksidan för gamla televerkare.
 
Skickade en projekteringsförfrågan till ledningskollen i måndags runt lunchtid.

På tisdag morgon fick jag karta från kommunens VA-avdelning.
Idag onsdag morgon fick jag från kommunens el-avdelning.
Och nu strax efter lunch kom Skanovas karta.

Imponerande snabba svar.

Det enda som ligger i närheten av berörd avgrävd ledning är en omärkt teleledning till vårt eget hus.
Utöver detta så har vi en ledning till till huset (märkt DB1x7). Samt en omärkt teleledning till gäststugan.

Jag misstänker att den avgrävda ledningen kan ha varit till den sommarstuga som en gång stod där huset byggdes.
 
J
Så är det säkert. Det DB 1x7, som du såg är mikroröret till huset, alltså det som fibern går i 7 mm utv, 3,5 invändigt.
 
Satt och funderade på det, tack för bekräftelsen.

Då har vi grävt av vår egen teleledning och inte hittat "vår ände" utan den som går mot telestationen.
Så om jag mot förmodan vill ha tele igen så får jag gräva fram den på nytt, alt be dem koppla in gäststugan ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.