findus42 skrev:
Läs inlägg no6. Du slår in öppna dörrar.

Mvh Findus
Eftersom förslaget är att göra tvärsemot sedan länge kända bästa lösningen, så är det knappast att slå in öppna dörrar att påtala det.
 
Det var justermöjligheten jag avsåg. Sedan länge kända lösningen låter lite som "så har vi alltid gjort och så kommer vi alltid att göra.". Den sortens argument gör att jag gärna reder ut lite.

Om diagonalstaget har lite massa och är inkilat i ramen är skjutande moment bäst. Ingen tvekan om det.
Är det klent av någon anledning. T ex för att inte störa designen. Då är dragande stag bättre därför att det inte blir några krafter som vill böja staget.
Om staget av någon anledning är monterat utanpå själva grinden med skruv eller bult. Som ett smitt järn skulle vara. Då är det enbart skjuvmoment på infästningarna. Då spelar det ingen roll alls om det är dragande eller skjutande. Om något är bättre så är det i så fall dragande av samma skäl som tidigare.

Lasten är för övrigt ganska liten så vilket som helst kommer att fungera. Beroende på vilken sorts diagonalstag man sätter in så väljer man den riktning som är enklast. Eller kanske det man tycker är snyggast.

Mvh Findus

Trädgrind i en lantlig miljö med diagonalstag, omgiven av staketstolpar och utsikt mot röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Om man prompt skall använda stålstänger hade nog jag hellre valt alternativet att sätta två stänger tvärs ekplankorna, en i övre delen och en i undre, och tvingat ihop dem så att man får hjälp av friktionen mellan plankorna att hindra att dem röra sig så grinden skevar.

Kanske en i mitten också.
 
Redigerat:
Gnäll raderat. Vänligen fokusera på sakfrågor, inte person.


EDIT: Diskussion kring moderering mm tas i PM med mig eller Marlen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.