Tja men i värsta fall så lägg lim,tjärpapp,lim då. Borde funka och då lär det sitta fast. Själv nöjde jag mig med att spänna fast reglarna mot taket med sylpapp underst
 
arny skrev:
Bygghandlare: Generellt så rekommenderar man ju inte att man lägger trä direkt mot betong, men har du så mycket fukt i plattan att det blir problem med golvreglarna har du andra problem som är större.
Samma tanke slog mig.. kryper så mycket fukt upp där så är de nog annat bakom de osse.. Saker o ting utveckla hela tiden och så även säkert betong. Den är säkerligen bättre idag än den var för 20 år sen.

En annan tanke som slog mig.. Sättlim blir ju hårt som attans och sitter som berget, detta hjälper väl till att förhindra fukt att krypa upp i reglarna om man påför det i ett jämt lager över hela reglen? Eller är det nått i ett så pass hårt lim som suger fukt extra bra??
 
mats_o skrev:
Tja men i värsta fall så lägg lim,tjärpapp,lim då. Borde funka och då lär det sitta fast. Själv nöjde jag mig med att spänna fast reglarna mot taket med sylpapp underst
Ska du limma, så kör som mats_o rekommenderar. Då är du säker.

Ska du spika fast regeln, så använd expanderspik. Det är lättast, snabbt och håller mycket bra.

 
Gammalt ämne men ändå :)
Flyttade in i ett hus 2002 där man på 80 talt hade lagt "hjärtväggen" i ett hus direkt på betongplattan utan fuktspärr. Den var inte rutten men ja den var ganska ordentligt angripen efter 2+ år. Dryg kostnad på 50-70 000 för den som sålde huset att få den ens sålt. ^
Jag skulle inte chansa alls med trä på betong utan fuktspärr (åldersbeständig)

Snurrade in här nu då jag skall sätta en innervägg i källaren och det blir stålreglar hela vägen...
 
A
Stellemark skrev:
Gammalt ämne men ändå :)
Flyttade in i ett hus 2002 där man på 80 talt hade lagt "hjärtväggen" i ett hus direkt på betongplattan utan fuktspärr. Den var inte rutten men ja den var ganska ordentligt angripen efter 2+ år. Dryg kostnad på 50-70 000 för den som sålde huset att få den ens sålt. ^
Jag skulle inte chansa alls med trä på betong utan fuktspärr (åldersbeständig)

Snurrade in här nu då jag skall sätta en innervägg i källaren och det blir stålreglar hela vägen...
Så får du rost istället

;)
 
Stellemark skrev:
Gammalt ämne men ändå :)
Flyttade in i ett hus 2002 där man på 80 talt hade lagt "hjärtväggen" i ett hus direkt på betongplattan utan fuktspärr. Den var inte rutten men ja den var ganska ordentligt angripen efter 2+ år. Dryg kostnad på 50-70 000 för den som sålde huset att få den ens sålt. ^
Jag skulle inte chansa alls med trä på betong utan fuktspärr (åldersbeständig)

Snurrade in här nu då jag skall sätta en innervägg i källaren och det blir stålreglar hela vägen...
Jag har också funderat på detta och hört mig för. De flesta verkar limma nu för tiden. Frågan är väl om det hus du nämner ovan har den typ av grund som nytillverkade hus har idag. Typ 300 mm isolering + golvvärme. Det borde ju spela rätt så stor roll ?

/Johan
 
Microkatten
Jag lyfter denna tråden då jag har liknande - men inte exakt samma - problem.

Jag har i ett varmgjort rum i ett gammalt uthus ett mycket tunt betonggolv, som man slarvigt har gjutit direkt ovanpå jordgrunden. Jag vill regla upp detta för att få in ett plankgolv.

Innan jag såg det dåliga skicket på golvet hade jag tänkt skruva fast träreglar i golvet med fuktskydd under reglarna. Nu är det tveksamt om betongen håller för att skruva, och funderar på alternativa lösningar.

Att limma träreglarna direkt mot betongen känns sådär.

Ni som använt stålreglar, hur har ni fäst det som ligger ovanpå reglarna? Kan det funka att fästa golvplank i stålreglar (jag skall inte ha skivmaterial ovanpå reglarna)?

En annan idé är att limma en u-formad metallskena mot betongen och limma (alt. sätt skruvar horisontellt, genom skenväggarna och regeln) träreglarna i skenan. Kan det vara vettigt?
 
Använd stålskena till syll som du limmar med lämpligt montagelim, därefter reglar du på som vanligt.

Har tom använt dubbelhäftande tejp av bra kvalité när vi byggde väggar i kontorslandskap, även rivit väggar av dito och det sitter ordentligt vill jag lova!
 
Redigerat:
Microkatten
Du menar mitt sista alternativ? Hur fäster du då regeln i stålskenan, även det med lim?
 
Skruvar fast reglarna med en gipsskruv för att stabilisera den, sedan drar du igenom skenan när du skivar väggen på båda sidor.
 
Förlåt, jag syftade på TS's fråga, i ditt fall förstår jag inte riktigt hur du menar?
 
Microkatten
Det gäller alltså reglar för golv.
 
Redigerat:
Polyuretanlimmet lär fungera som fuktspärr i sig, men...

Värmeslingorna borde vara lätta att hitta. En IR-kamera och ett utlagt måttband så ser man måtten på var de är.
 
Hade jag varit i ditt fall så hade jag byggt ett ramverk av trä i lämplig dimension (beroende på hur högt det får bygga), låt säga 45x70 som du fäster in i väggen där det går, därefter gör du stödpunkter för reglarna på cc60 med pallningsbrickor i plast som du drar fast med en betongskruv genom reglarna, mest för att fixera brickorna. Alternativ 2 är dyra färdigborrade nivellreglar med plastskruv.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Facket, tack, det var en ny intressant infallsvinkel!

Jag avfärdade Nivell p.g.a. att även där skruvar man regelverket punktvis i betongen. Jag vill ha en lösning som sprider ut trycket mot betongsulan, eller som åtminstone inte penetrerar betongen.. Nu vill jag inte ha större bygghöjd än ca 50mm upp till överkant reglar, men din lösning möjliggör fuktskydd under reglarna utan att skruva sönder betongen. Din ramverks-variant kan som du skriver även utföras m.h.a. Nivell-reglar och -skruvar.

Jag får suga på den karamellen en stund!
 
  • Gilla
Dellbrant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.