Fråga som rubriken. När man räknar boarea ska man ju räkna allt innanför ytterväggarna, inklusive trappan på bägge plan. Men hur blir det om jag har en tvåplansbyggnad där det för en del finns en öppning i bjälklaget, så att det är öppet upp till nock? Räknas även "hålet" på övre plan som boarea trots att där inte finns något golv? Jag vet att det inte räknas som mätbar yta för bruttoarean men gäller det även för boarean? Bifogar skiss. Det man ser är alltså övre plan och den gröna ytan motsvarar ett hål i bjälkaget, där det är öppet ner till bottenplan.

Skiss av övervåningen med en spiraltrappa och ett markerat öppet område i bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Eftersom grundregeln är att man ska mäta mellan ytterväggarnas insidor och det inte finns något undantag för extra stora trapphål eller liknande så lär det vara grundregeln som gäller.
 
Men för bruttoarea pratas det ju om mätvärd yta och då ska ytan ha golv och minst 1,90 i takhöjd. Gäller inte detta för boarea då?
 
Vid uträkning av byggnadsarea, boarea, biarea och bruttoarea utgår man ifrån Svensk Standard "SS 21054:2009".

Boarea utgår ifrån räknereglerna för bruksarea, som utgår ifrån räknereglerna för bruttoarea,

Bruttoarea inkluderar bruksarea, detta innebär "trappa/ramp inklusive hål", men räknas utanför ytterväggarna, alltså inklusive dem. Under "mätregler" står:
"Vid mätning av trappa/ramp inräknas hålet om det är upp till 30 % större än den inneslutna trappans/rampens area i det aktuella våningsplanet. Större hål betraktas som annan öppning i bjälklag och räknas inte in. Trappan/rampen mäts då till sin utsida eller motsvarande."

Bruksarea inkluderar såväl boarea som biarea, den räknas innanför ytterväggarna och inkluderar därför utrymmen ovanför och under trappor.

Boarea utgår som sagt från bruttoarea med tillägget att den avser "utrymmen ovan mark inrättade för boende".

Så ska vi utgå ifrån Svensk Standard SS 21054:2009 så innebär det att BOA för överplanet bör räknas enligt bifogad skiss:
Skiss av övre plan med markerade boarea och biarea enligt SS 21054:2009, inklusive trappa och sovplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har jag utgått ifrån att "S" betecknar en sovplats. Om området mellan garderoben och sovplatsen utgör en skorstensstock (dvs utan öppen spis) så ska denna också inte inräknas i boarean.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: Om det finns snedtak så gäller en annan beräkning än min tidigare.
 
Stort tack! Jag vet inte hur mkt snedtak det blir. Troligen lite längst ut i alla fall. Mansardtak minskar ju effekten i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.