Har köpt nya stjärnor till våra fönster. Till stjärnorna är det en transformator som är dubbelisolerad. Lamputtaget är ett jordat uttag. Hur gör jag för att koppla in dom?
Kan jag göra en skarvkabel med en jordad lampkontakt i ena änden och en vanlig kontakt i andra.
Ska endast koppla in en stjärna på varje och ingen annan utrustning.
 
E
Enda anledningen till att det inte redan finns en färdig adapter är för att lampproppar är klassade för 6A(mpere) och vanliga vägguttag för 16A. I det här fallet kommer det absolut inte att vara något problem eftersom julbelysningen drar långt mycket mindre än både 16A och 6A.

Det enda man kan ha att anmärka på är att det kanske inte är riktigt estetiskt tilltalande, men vafan, det funkar ju!

Jag tog mig tid att leta upp prylar på jula.
www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/lampproppar-och-uttag/sladdstall-402227/
www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/stickproppar-och-uttag/skarvuttag-400179/
 
En variant kan vara en klass 2 förlängningskabel där man klipper han kontrakten och monterar en jordad lamppropp istället. Den lösningen blir snyggare på transformatorn ( om den har den platta kontakten). Fördelen med den lösningen är att man inte kan ansluta föremål som drar mer än 2,5 a.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
En variant kan vara en klass 2 förlängningskabel där man klipper han kontrakten och monterar en jordad lamppropp istället. Den lösningen blir snyggare på transformatorn ( om den har den platta kontakten). Fördelen med den lösningen är att man inte kan ansluta föremål som drar mer än 2,5 a.
Är det en sån här du menar? http://www.jemfix.se/grenuttag-skarvkabel__5559/skarvsladd-2-mtr_9023761

Får man montera en jordad propp på en sån?
 
tommib
tommib
f_s_81 skrev:
Är det en sån här du menar? [länk]

Får man montera en jordad propp på en sån?
Ja, du kan montera en jordad stickpropp. Den omvända manövern, att montera ett jordat uttag är strängt förbjuden.
 
f_s_81 skrev:
Är det en sån här du menar? [länk]

Får man montera en jordad propp på en sån?
Det är en välfungerande och säker lösning. Den är nog inte strikt reglementsenligt.
 
Formellt är vi snett ute med modd av den typen förlängningssladd, men praktiskt sett är det inte så dåligt med lamppropp oberoende jordad eller ej som ersättare av den bortklippta. Dels kommer märkdata ström ligga fel dels får såna sladdställ inte ändras från det gjutna utförandet. Och kanske det i förlängningen även lockar någon att sätta en vanlig Schuko stickpropp där i stället.

Med dessa invändningar med i bilden ser inte jag heller något praktiskt problem som sagt lite hårklyverier men bra att tänka på trots allt.
 
tommib
Jag köper att man inte får ändra det gjutna utförandet men märkdata ström? Man kan ju stoppa i sin europlugg i valfritt schukouttag som då gladeligen levererar upp till 16A. Ett lamputtag levererar (i teorin, i verkligheten är de nog avsäkrade 10A) max 6A. På så sätt blir en ändring om något till det bättre, bortsett från att man ändrar utförandet då.

Det mest korrekta är som sagt att byta lamputtaget till ett jordat envägsuttag och sedan stoppa i sin transformator där.
 
Strömmen kan inte bli något problem eftersom hon kontakten ( euroskarven ) är avsedd för max 2.5 a. Lampproppen klarar 6 a. Hade man däremot satt ett vanligt skarvuttag, då hade man haft möjlighet att överbelasta lampproppen.( teoretiskt)
 
tommib
Nej, det är därför jag inte förstår vad GK100 är ute efter. Uttaget kommer begränsa ändå.
 
tommib skrev:
Jag köper att man inte får ändra det gjutna utförandet men märkdata ström? Man kan ju stoppa i sin europlugg i valfritt schukouttag som då gladeligen levererar upp till 16A. Ett lamputtag levererar (i teorin, i verkligheten är de nog avsäkrade 10A) max 6A. På så sätt blir en ändring om något till det bättre, bortsett från att man ändrar utförandet då.
Den platta eurokontakten får endast vara monterad på utrustning som drar max 2,5 A. En eurosplitter har alltid en schucko kontakt utan jordbleck som han kontakt av det skälet.
 
tommib skrev:
Nej, det är därför jag inte förstår vad GK100 är ute efter. Uttaget kommer begränsa ändå.
Ligger på rygg fyra tassar i luften. (Ja vad gäller strömmen då).
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tobbe_3 skrev:
Den platta eurokontakten får endast vara monterad på utrustning som drar max 2,5 A. En eurosplitter har alltid en schucko kontakt utan jordbleck som han kontakt av det skälet.
Jo, det var det jag menade med uttaget. Skulle varit tydligare med att jag menade honkontakten på sladden, inte uttaget i väggen.

Och för formens skull är det inte en schuko utan en CEE 7/17 på eurosplittersarna. Den är dock kompatibel med Schuko (CEE 7/3 resp 7/4) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.