Finns en hek del aggregat som ger några watt. Letar efter ett godkänt aggregat på över 50W. Jag har 200 Lysdioder i serie. Kan koppla om lite och sänka spänningsbehovet men runt 50V kan vara önskvärt. finns det att köpa speciakaggregat för t.ex en gatlykta som är jordad och ofarlig för mänsligheten och pinkande hundar.
 
om du skall driva 200LED med konstant ström, så behöver du bortåt 1000V. Vilket inte är ett alternativ.

Du skriver "koppla om lite". Antingen har du LED armaturer som vill ha konstantström, då skall alla som drivs av en driver ligga i serie. Eller så har du LED armaturer som drivs med ex. 12V eller 230V. De innehåller i så fall en egen konstantsrömgenerator. Sådana "spänningsdrivna" armaturer skall kopplas parallellt.

Att börja blanda och koppla vissa LEDs parallellt i seriekopplade grupper som jag misstänker att du menar med "sänka spänningsbehovet" blir inte bra. Två parallell kopplade dioder som ex, skall ha 700mA vardera, och som du då försöker driva med 1,4 A i hopp om att det skall bli 700mA vardera, kommer inte att fungera, det blir typ 1,2 - 1,4 A i den ena, och 0 - 0,2A i den andra.

Det jag tror att du behöver är flera LED drivers, som får driva några lampor vardera.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Delar jag upp de 200 dioderna i 15 grupper får jag behov av ungefär 48V. Strömbehovet blir då15x 150mA= 2,25A. Det blir alltså 15 parallellkopplade grupper. Torala effekten blir dryga 100W.
Mycket ljus blir det. Tänkte just på det. -324. 1Varje lysdiod ger 63 lumen vid 0,5W och totalt 63x200=12500 lumen vad man nu ska ha det till kanske nån undrar.
Gatlyktor, gårdsplaner, foto, tjuvskrämma på husets baksida osv!
just nu driver jag de 200 dioderna med 15W, 1800 lumen men redan nu ersätter de nästan en 125W kvicksilverlampa till stpr del pga att lysdioderna lyser riktat nedåt mot gatan istället kvicksilverlampans rundstrålande ljus.
Ta siffrorna med en nypa salt.
 
Att börja blanda och koppla vissa LEDs parallellt i seriekopplade grupper som jag misstänker att du menar med "sänka spänningsbehovet" blir inte bra. Två parallell kopplade dioder som ex, skall ha 700mA vardera, och som du då försöker driva med 1,4 A i hopp om att det skall bli 700mA vardera, kommer inte att fungera, det blir typ 1,2 - 1,4 A i den ena, och 0 - 0,2A i den andra.

Varför blir det så olika strömmar? Måste vara väldigt olika dioder för att det ska bli så ojämnt.
Jag har inte samma erfarenheter med mina dioder. 5730 SMD.
 
Skulle tro att det är glödljus som avses när parallellkoppling blir svårt att kombinera med seriekopppling. Glödlampa har ett lågt motstånd när glödtråden är kall och ligger i kombination av parallellt/seriellt och drivs med konstantström kan jag tänka mig att en lampa förblir släckt medan den tända lampan får högre spänning av konstantströmsaggregatet. En lysdiod har inte samma ojämna karaktäristik och det går bra att genom parallellkoppling sänka spänningsbehovet till för personsäkerheten lämpliga nivåer.
 
Nej det är inget problem att seriekoppla eller parallellkoppla glödlampor. Och man driver inte glödlampor med konstantströmdrivare. Lysdioderna har en mycket olinjär karakteristik när det kommer till vilken ström som ger vilket spänningsfall. Som modell brukar man anta att det vinns en tröskelspänning ovanför vilken det går oändligt med ström och under vilken det inte går någon ström alls. Det är givetvis en förenkling, men även i praktiken är karakteristiken tillräckligt skarp för att en mycket liten avvikelse mellan lysdioderna skall ge en stor skillnad med ström. Därför brukar man ha som grundregel att aldrig parallellkoppla dioder. Det du vill göra kanske skulle fungera. Om du sätter seriemotstånd på slingorna jämnar du ut skillnaderna en del, men på bekostnad av effektiviteten. Men det är inte rätt metod. Rätt metod är att ha flera slingor med varsin konstantströmdrivare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, funkar i praktiken är viktigare för mig!
Nu var det inte min fråga hur jag ska koppla utan att få fatt i ett dimbart konstantströmaggregat för mer prov med högre effekt på min ledplatta och kraftigare ljus.
 
Då skulle jag tipsa om att leta bland Mean Well's sortiment. Det har drivdon för större ljusarmaturer. Utbudet är dock stort och det är inte helt enkelt att välja.
http://www.meanwell.com/product/led/LED.html
Jag har inte förstått vilka elektriska parametrar du behöver heller. Hur är de LED du har specade?
 
Det är inte helt lyckat att köra flera parallella slingor med konstantström, om en eller flera slingor går sönder så får de övriga en högre ström som då troligen bränner en slinga till och sedan blir det inget kvar...........

Dessutom skulle det behövas balanseringsmotstånd för lysdioder är inte helt lika och dessutom temperaturberoende och om jag inte misstar mig med negativ temperaturkoefficient, dvs en diod som blir varm kommer att få mera ström och bli varmare.

Jag skulle rekommendera att du går ifrån konstantström och går på konstant spänning.
Ett antal dioder och ett motstånd i serie, offra 2-4 volt över motståndet och flera sådana i parallell.

Många switchade har ställbar spänning men om det är tillräckligt vet jag inte.

Protte
 
Jag får tacka för alla goda råd.Bra att ha koll på fallgroparna när man försöker få en hållbar konstruktion.
 
Mikael_L
korsdå skrev:
Delar jag upp de 200 dioderna i 15 grupper får jag behov av ungefär 48V. Strömbehovet blir då15x 150mA= 2,25A. Det blir alltså 15 parallellkopplade grupper. Torala effekten blir dryga 100W.
OK, är det 0,5W LED med 0,15A till varje? Dvs 3,33V spänningsfall då ...

ELV (SELV) är tillåtet upp till 120V DC, det medger alltså 36 st dioder i serie, som ska ha en ström på 0,15A.

Du behöver alltså 6 st drivare med en ström på 150mA och effekt på 18W, och göra seriekopplingar av 34-35st LED i varje slinga.
(5 drivare räcker inte)

Så nu är det bara att leta 18W LED-driver (eller mer) med 150mA ström och 120V max Vout.
 
Redigerat:
Lagom kul med sex drivare. Får tänka om. 12V 10W led finns i komponent lådan.
 
Lagom kul med sex drivare. Får tänka om. 12V 10W led finns i komponentlådan.
 
Men går du på konstant spänning så behövs bara en drivare.
Det finns gott om aggregat för 24, 36 eller 48 volt.

Protte
 
fast då har man ju egentligen 200 drivare. En 12V LED armatur innehåller sin egen drivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.