Det är riktigt. Det är en vanlig lösning som dock jag aldrig skulle använda efter mina erfarenheter av gnagare. Därför det extra skiktet med råspont, och det är väl en smaksak om man vill ha vindpappen innanför eller utanför råsponten.
 
Det låter som en bra ide! Det finns inga skäl att skippa vindpappen, eller blir inte råsponten tät nog?


Behöver golvet vindskydd/vindpapp, eller räcker det med råspont som blindbotten?
 
Råsponten blir hyfsat tät, men det blir bättre med vindpapp.
T ex kan det finnas kvisturslag i råspont, (som med fördel tätas om man vill vara så säker som möjligt mot gnagare).
Ofta är inte alla springor och skarvar tätade och då riskerar man golvdrag/väggdrag. Sedan stoppar vindpappen också ev lösa partiklar från isoleringen att komma in i huset. Varje gång man går på ett trägolv, (alla trägolv sviktar mer eller mindre), så sugs isoleringsbås upp genom springorna mellan golvbrädorna.
 
Oldboy skrev:
"...men det blir ju bara just bon o gångar, en begränsad påverkan lokalt."
Definiera lokalt, och varför cellulosaisolering skulle vara sämre i detta hänseende än glas-/stenull?
Gnagarna äter ju inte cellulosa heller.
Lokalt, där boet och gångarna hamnar så blir det luft. Du skrev att det med tiden blir mjöl av alltihop i facket, i fallet cellulosaisolering. Det är ju betydligt värre.
 
Då uttryckte jag mig luddigt - sorry. :surprised:

I våra hus är det sten-/glasull i väggarna som byggdes på 80-talet, och där har jag sett det med egna ögon. Har själv ingen cellulosa i väggarna.
Så, vad jag menade var att det blir mjöl av "all" sten-/glasullsisolering i väggfack om gnagarna kommer in. Det börjar med gångar och bon, men systemet växer för vart år, och till slut är det i stort sett bara mjöl och lösull kvar i botten.
Med cellulosa vet jag inte, men jag ser ingen anledning till varför gnagarna inte skulle gilla det lika mkt. Har cellulosa som lösull i kattvindarna och det är omkringgrävt och härjat med hål lite överallt ner igenom isoleringen. Nu måste jag blåsa in ny cellulosa (gammalt hus) och fylla de små kattvindarna, eftersom vinden/kylan spelar rätt igenom mellanbjälklaget pga gnagarna som gjort schweizerost av isoleringen. Hur det ser ut i botten av isoleringen och in i mellanbjälklaget vet jag inte då det ej går att se, men jag utgår från att pulveriseringsprocessen är pågående där med.

Även frigolit behandlas av gnagarna på samma sätt. Har sett här när vi rev innertaket i hönshuset och gjorde om till vedbod. Fanns inte en enda frigolitskiva i hela taket som inte var perforerad av gångar, och ovan där lysröret satt (värmealstrande) fanns ingen frigolit kvar alls. Där hade de byggt ett stort bo, (med golvvärme...).

Så, om väggarna inte är massiva så bör man göra vad man kan för att stoppa gnagarna, för kommer de in så kommer de med tiden att ha pulveriserat all slags fluffig isolering.
 
Tycker det låter konstigt att även glas /stenull blir pulvriserat totalt.
Vid ett ombyggnadsarbete på mitt hus som innan stadigt varit fritidshus, hittade ett rått/musebo i en vägg isolerad med glasull.
Det var ändå just bara några gångar + ett bo, med övrig isolering opåverkad.
 
Det är nog så det börjar, och ser ut efter en vinter t ex, men om det finns gott om gnagare så flyttar det in nya till nästa vinter och de "bygger ut", osv.

När vi rev innerbeklädnad och det som fanns kvar av isoleringen (stenull) i väggarna i vår nuvarande vedbod, (som tidigare var hönshus, därav isoleringen), så ramlade det mesta ut som lösull. Det fanns inte många partier kvar av den ursprungliga strukturen som isoleringsskiva.

Men som sagt, nu bor vi ute på landet och det finns hur mkt gnagare som helst här. Riktigt så illa är det nog inte i mer "civiliserade" områden (läs städer).
 
Ska försöka ställa huset så högt det går på stenarna för att göra det svårt för gnagarna att ta sig upp. Fler tankar och idéer om det?

Då jag vill göra huset så billigt/enkelt som möjligt hade jag tänkt använda så mycket spik som möjligt. Har bara använt balkskor tidigare. Hur går man tillväga med endast spik i grundstommen? Räcker spik utifrån + skråspika på insidan, om du förstår?
 
"Räcker spik utifrån + skråspika på insidan, om du förstår?"
Jadå, det räcker.

Vad gäller gnagare så klättrar de utmärkt uppför murade/putsade väggar. De klättrar i träd, buskar, gräs etc, och de kan hoppa långt. Därför är det:
1) Massiva material
2) Täta/dreva alla springor/glipor

Om gnagarna inte har något incitament att ta sig in så minskar risken. Incitament för att ta sig in är mat, värme, torrt, skydd. Om då huset är ordentligt tätat så pyser det inte ut vare sig varm luft eller matdofter, samt det finns inga inbjudande ställen att försöka börja gnaga sig in.
 
Bra input om gnagare oldboy. Dock ska nämnas att man inte kan jämföra ett bostadshus med ett hönshus. Jag bor själv i ett hus på landet och har hönshus. I bostadshuset består gnagarna enbart av möss inga råttor (men kan så klart komma råttor också), jag har även isolerat vinden med cellulosa men kan omöjligt säga hur det är med mössen där. Dock tror jag att något som talar för cellulosa ytligare mot vanlig isolering, är att det rasar ihop deras gångar, samt att det gör inget om det blir pulvriserat eftersom det är ju så det ska vara.

I hönshuset däremot, fy fan. Råttor till förbannelse, och inga små jävla heller utan stora äckliga as. Hur många man än fånga och dödar så tar de inte slut. Höns drar till sig ohyra som bara den, mest utav alla boskap man kan ha skulle jag tro. Så ett bonustips kan vara för den som tänker skaffa höns, skaffa det relativ långt från din bostad för att inte riskera att de tar sig till bostadshuset.
 
Hur fungerar det med plintar gjutna i pvc rör typ avloppsrör borde vara svårt för mössen att klättra på så länge det inte är snö upp till golvet på huset. Någon som har erfarenhet ?
 
Kanske är det besvärlig när rören är nya, men med åren blir de säkert smutsiga, och kanske också "repiga" dvs att plastytan blir matt och sträv => bra fäste för små klor/tassar.
Även om huset står på plintar så måste det väl finnas en trappa vid dörren?

Annars funkar växter i närheten av huset också bra.

Dessutom kan möss hoppa duktigt. Jag har sett en som hoppat ca 50 cm.
 
Som en inlaga: Mit fritidshus har 95 mm i väggarna och ingen plast - har funkat i 10 år iaf :)

Skulle jag byggt det nu skulle jag använt hygroskopiskt isolering (tex isolina) - lite dyrare men inte så farligt

Jag skulle nog lagt en takduk under taket dock - kostar i princip inget och är lätt att häfta dit

/K
 
Det enklaste och mest gnagar-säkra är väl att skippa luftspalt och köra med en difföppen underlagsduk ovan råspont.
Men då måste takteckning vara på läkt, eller säkerställa att det blir luftat och inte tätt. Du kan alltså inte ha ytpapp.
Cellulosan ska ju gnagarna inte vilja bygga bon i, men de kan säkert göra massa gångar. Se till att det blir tätt!
Viktigt att vattnet/snön kan rinna bort från "takfoten" 150mm isolering borde väl va ok? Viktigt med lite skugga från träd annars lär det bli varmt på sommarn.
Kanske kan man ha ett skuggande segel och fästa i nock och spänna ut på sidan i backen, det gör nog mycket nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.