Anlade under dagen häck och grävde på sin höjd 15-20cm ner, tyvärr verkar vi ha stött på en telekabel (4 ledare) som vi råkade gräva av innan vi upptäckte det. Där var inget markeringsband ovan som förvarnade.

Jag vet att vi borde begärt utstakning av ledningskollen men det tänkte jag inte på tyvärr.
Visste inte att vi hade något servitut på detta på tomten, om detta inte kan gå under "gemensamhetsanläggning"? I övrigt används inte alls inkommande teleledning i huset då vi har fiber.

Hur vanligt är det att telekablar ligger så ytligt utan varningsband? (Huset är från tidigt 70tal om det påverkar något.)

Nu ska jag traska över till grannarna och kolla om de har telefon fortfarande.
 
Telekablar ligger nästan alltid så ytligt tyvärr men finns det ingen grävmaskinist i närheten dom har ju lämplig skarv utrustning iallafall här hemma blir troligen dyrt att ringa telia men tvåpar är ju bara ett hus så kanske bara din egen ledning
 
Redigerat:
Det troliga är väl ändå att det är er egen teleledning, den som inte längre används?
 
Den var inte till de två närmaste grannarna iaf, så det finns väl risk för att det är vår :surprised:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Har du nån bild?
Om det är er egen så hade jag bara skarvat ihop det och täckt över det.
Om telia gnäller så påpeka att ni använt kabelsökare men ej fick indikering pga saknat markeringsband.

Om den bara går till erat hus så kanske det är ganska troligt att den aldrig kommer sättas i drift någonsin innan telenätet avecklas.
Som sagt skarva ihop det täck över när du är klar och lev vidare.
 
Ingen bild tyvärr, kanske imorrn.
Snyggt fint snitt, vi vässade ju spadarna innan ;)

Ska kolla upp hur man skarvar utan extra kabel, är nyfiken på hur det fungerar.
Funderar även på att gräva upp och se om den går mot vårt hus, men då är ju risken att jag gräver av något annat omärkt :(
 
Mät bara om du har kontakt mellan ditt första jack och kabelbrottet
 
Gamla kopparkablar till den egna fastighet har inga markeringsband och de kan ligga hur som helst. Bara att skarva ihop om man vill det, men de kommer snart att bli material som man kommer att hitta vid framtida arkeologiska grävningar.
 
Kan inte mäta kontakt mellan inkommande tele och kabelbrottet =/

Finns det några skarvar för just denna typ av brott, eller måste man göra en dubbel skarv för att få på mer tråd?
 
det bästa att skarva med är fyllda sk fiskögon (https://www.kjell.com/se/sortiment/...on-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037) och sen en limande krympslang utanpå (finns på tex biltema)

Beroende på hur sträckt kabeln är så brukar det gå att skarva direkt. Har du otur så att den är så sträckt att det inte går så får man skarva i en stump. Har du ingen utomhus kabel att skrava med så ta kort bit inomhuskabel och se till att täcka hela skravbiten med krympslangen bara
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det nån som använder koppar telefon längre? IP tele eller mobil..

Gör en riktigt skarv, alltså krympskarv, kläm ihop ledarna med hylsa, och krympslang med lim över..
 
Även om du har IP-telefoni så behöver du ju kopparkablarna om du har XDSL - som fortfarande väldigt många villaägare har inte alla har tillgång till fiberanslutning.
 
Allt som inte ligger på >60 cm är för grunt. Inget du ska ta ansvar för (om du inte lagt den själv förstås)
 
Redigerat:
Efter att ha grävt upp runtom visar det sig att det är skarvat precis här. Den gamla kabeln låg under tegelstenar ca 30cm ner. Men skarven låg Ovanpå. Jag kan dock inte hitta några delen av det jag grävde av.


Uppgrävd jordgång med en gammal kabel och tegelsten synlig, cirka 30 cm ner, illustrerar platsen för en skarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Autocorrect hjälper inte alltid till, men nu är jag vid datorn och kan rätta =)

Jag kunde inte hitta andra ändan av den vi grävt av (svart som kommer nerifrån).
Den gamla kabeln (uppåt) ser ut att ha legat bar ett tag, ledarna hade ingen isolering kvar (pappersisolering som förmultnat?)
Jag mäter ingen spänning på den svarta kabeln, så då borde den vara antigen mot abonnent, eller så är det mot telestationen och kabeln är oansluten där?

Lantmäteriets mina tjänster är nere, så jag kan inte verifiera att där verkligen inte är ett servitut på något.
Det enda jag vet är från prospektet och där står det att vi belastas av en gemensamhetsanläggning, vilket jag starkt misstänker är vägföreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.