Har detta system i mitt vardagsrum (5×6m) men får ingen värme alls.
Har ökat termostaten i etapper till max på 32 grader och efter det började jag öka cirkulationspumpen från 1 till 3 utan resultat.
Har väntat ett dygn mellan ändringarna.
Nu funderar jag på att lufta systemet men vet inte hur jag ska gå till väga så bifogar en bild på systemet och hoppas på hjälp 😊
Andra tips mottages med tack.
Mvh PJ
Värmesystem med cirkulationspump, termostat och rörinstallation i ett vardagsrum, inget synligt värmeutfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suddig bild av en manual för LK Minishunt M60, innefattande diagram och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla först och främst att pumpen är på!
Innan du funderar på att lufta systemet så kan det vara en bra idé att lyssna på pumpen. Är det luft i systemet så hör du den när den passerar genom pumpen. Om det inte är du som installerat systemet så är en annan idé att känna på kretsarna. Känn om T och R är varma. Generellt ska returen (R) vara kallare än T.
Men som sagt kolla pumpen först.
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Som svar på din fråga tror jag att luftningen är ventilen som sitter framför den blåa plattan. Den med svart hatt.
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Den svarta ratten är inställningen för maxtemperaturen, inte avluftningen.

Kolla manualen så hittar du nippeln för avluftningen:
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf

En annan sak att kolla innan du luftar är om shunten är rätt inställd för 1- eller 2-rörssystem beroende på vad du har i övrigt. Fel inställning kan orsaka att vattnet passerar förbi utan att gå in i slingan.

Det finns en del folk på värmepumpsforum som har samma system och som säkert kan hjälpa dig vidare.

Tillägg: Ser att ditt kapillärrör till termostaten ligger ihopvirat bakom termostaten. Tanken är att det ska placeras på väggen i rummet som ska värmas upp men det finns kanske en annan tanke bakom?
 
Redigerat:
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Luftningsnippeln är den grå delen markerad som nr 9 på bilden. Nyckeln är den grå grejen som sitter klämd på slangen. Undrar var änden är på den slangen? Du behöver ha koll på det så att du kan samla upp eventuellt vatten.
Den svarta ratten, nr 6, styr maxtemperaturen ut i slingan. Den kan behöva öppnas. Kolla de länkade beskrivningarna ovan.
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, ska testa tipsen när jag får tid.
Henkop: det vibrerar om man håller handen på pumpen (där man ändrar läge) känns som det strömmar vatten där.
Krypgrunden: menar du ståltråden? Den går i ett strömrör in i rummet som är bakom systemet på bilden. Sitter en givar på väggen där innen typ 1.5m upp
 
Krypgrunden: menar du ståltråden? Den går i ett strömrör in i rummet som är bakom systemet på bilden. Sitter en givar på väggen där innen typ 1.5m upp
Att givaren sitter i rummet en bit upp på väggen är bra! Som Krypgrunden påpekar så är ståltråden ett kapillärrör – ett mega-mega-tunt rör alltså, så behandla det varsamt! (Säger jag vis av tidigare misstag...)

En sak vi glömmer, som kanske kan hjälpa i analysen:
Är det en nyinstallation? Om nej, vet du om det någonsin fungerat? Jag menar, om det funkat tidigare förenklar det betydligt felsökningen, t ex borde ju maxtempen stå hyfsat rätt, ävenså två- enrörsinställningen?
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Här kommer bild på givaren i rummet Väggmonterad givare i ett rum med vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rektangulär vit givare monterad på en vägg ovanför en vit sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om den funkat ��
 
henkop skrev:
Kolla först och främst att pumpen är på!
Innan du funderar på att lufta systemet så kan det vara en bra idé att lyssna på pumpen. Är det luft i systemet så hör du den när den passerar genom pumpen. Om det inte är du som installerat systemet så är en annan idé att känna på kretsarna. Känn om T och R är varma. Generellt ska returen (R) vara kallare än T.
Men som sagt kolla pumpen först.
T är lite ljumen men R är nästan kall
 
Smsade förra ägaren och han sa den har varit i drift sen installationen
 
-RB- skrev:
Luftningsnippeln är den grå delen markerad som nr 9 på bilden. Nyckeln är den grå grejen som sitter klämd på slangen. Undrar var änden är på den slangen? Du behöver ha koll på det så att du kan samla upp eventuellt vatten.
Den svarta ratten, nr 6, styr maxtemperaturen ut i slingan. Den kan behöva öppnas. Kolla de länkade beskrivningarna ovan.
Här är en bild vart slangen går
VVS-installation med rör och slangar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-RB- skrev:
Luftningsnippeln är den grå delen markerad som nr 9 på bilden. Nyckeln är den grå grejen som sitter klämd på slangen. Undrar var änden är på den slangen? Du behöver ha koll på det så att du kan samla upp eventuellt vatten.
Den svarta ratten, nr 6, styr maxtemperaturen ut i slingan. Den kan behöva öppnas. Kolla de länkade beskrivningarna ovan.
Vred upp den ratten på max nu å ska testa Hand pekar på en vriden termostatventil i en installation med rör och värmeisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väldigt, extremt dåligt att köra en pump som inte pumpar vatten. Då går den sönder. Var säker på att den inte pumpar luft genom att lyssna om den gör konstiga plöstliga ljud, eller låter mycket, samt känn på alla ledningar så att de är relativt varma.
Jag har dragit och installerat ett likvärdigt system, men med Uponor Push 12 wl system. Två slingor.

Om du vet med dig att golvvärmen har fungerat innan så kan du hoppa över detta stycket.
1. Om man ser till förläggningen först så har du två slingor som värmer 15m2 vardera. Jag gissar på att du har 16mm pex till slingan. Om det stämmer är det inget fel på dimensioneringen.
2. Hur är golvvärmslingan dragen, ligger den mellan glespanel med värmefördelningsplåtar eller har man gjutit in rören. Är konstruktionen felaktig så kan värmen försvinna ner istället för upp. Antar att du har parkett eller laminat, vik av en del och titta hur det är byggt. Ta kort.

Att känna på ledningarna där det står T och R kan ge en hint hur det ligger till med ditt golv. Är R lika varm eller något kallare än T har du vatten som passerar igenom systemet. Blir golvet inte varmt och R är något kallare än T är det fel på förläggningen. Du har två fördelare med fyra slangar i vardera. Om du känner på de två slangarna som är till höger i bild så borde de vara varma. Är de inte varma har du något fel på shunten.

Fel på shunten kan vara exempelvis att det finns överdrivet med luft i systemet, att termostaten inte fungerar på ett korrekt sätt. Att pumpen inte är igång eller satt för lågt. Testa det först och se vad du kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.