Den kaminen som du har är suverän! Det är mycket kamin för pengar med mycket hög verkningsgrad. Hur är med lukt vid start och efter 2-4 timmar?

En sådant kamin vill man ha! Dessutom väldigt snyggt !
 
I de flesta kaminer/insatser ska man inte pyrelda, bara som notering.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Absolut!

Det är en fördel om att lukt är så lite som möjligt då kan man eldar några gånger i vecka. Det märker knappt lukt när jag eldar men om närmaste har fönster vid kanske 20 meter men kan tro att det mesta lukt sprider sig innan nå hans ventilation eller fönster.
 
Vänta nu... Intrepid II har väl katalysator. Det är i så fall ännu bättre än "bara" efterbrännkammare som Intrepid I.
Har eldat i en Intrepid II från 1999 till 2011. Katalysatorn satt bakom en lucka längst in i kaminen. Före sotning tog jag alltid ut den själv för att inte någon slarvig sotare skulle fylla den med sotflagor :).

Mycket effektiv kamin och eldar man på rätt sätt blir det ingenting att sota egentligen. Första åren frågade sotaren om jag eldade något alls. Efter andra året satte han upp mig på sotning var tredje år. Värmde min villa utan problem.

Mvh Findus
 
Findus?

Värmer du hela huset med kamin? Jag nästan skäms med min kamin. Fort briningstid med minimal värme! Det kräver en hel typ som stänga två dörrar del att få upp värmen från 20 till 25-26 i rummet förutom sot som bildas nästa varenda gång....:confused:

Just nu brinner jag ved och värmeloggs, träbriketter och clean flame. Temperatur. 300 grader i glasruta

Men nu vet jag att det finns kaminer som värmer på riktig. Jag funderar på att installera minst en Interpid men eventuellt 2 st.:cool:

Skoja lite(y) men den ända som jag funderar är att så mycket värmen blir tokig varmt men det kanske har jag fel att den släpper låg effekt under lång tid.

Kassett som jag har är inte så dåligt. Eldae man på riktig blir det varmt med en enda inlägg efter start.
 
Redigerat:
M
Jag har en Handöl 10T från Nibe. Täljstenskamin med ställbart spjäll. Värmer bostadsplanet på 120m2. Vid läggdags lägger jag in 4-5 vedträn och sänker lufttillförseln så det brinner med lite svag låga. På morgonen dagen efter är det 25gr i vardagsrummet där kaminen står och 21gr i sovrummet längst bort. Detta även vid 5-10gr kallt ute. Täljstenen och olivstenarna inuti kaminen behåller värmen väldigt bra.

Gengassmäll har jag aldrig fått i kaminen. Däremot när jag eldat med ved i pannan och det brunnit för fort och luften har tagit slut. Pannan har underförbränning. När detta inträffar smäller det rejält och det kommer rökpuffar ut från tilluftsluckan fram på pannan.
 
Det är en fördel att ha kaminen fristående så att värmen kommer från alla håll:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.