Nej, 5-10 mm med parkettspackel är nog en rätt dålig idé
 
Du kan prova att armera sprickan för att säkra att den inte växer, sedan spackla och olja igen. Exempelvis med en plåt som du försänker underifrån och skruvar samma de olika delarna av den trasiga lamellen med. Fäst bara i den skadade lamellen.
Jag gjortde så på ett stavlimnat bord som inte hyvlades och limmades perfekt, av mig själv. Det började spricka i ändarna första vintern, men efter en enkel lagning har det nu funkat i 10 år utan problem. Man ser inget om man inte ligger under och tittar upp.
Men egentligen skall säljaren ta tillbaka skivan, det är ju ett dolt tillverkningsfel.
 
Förlåt klart att det finns flera än två sätt att laga. Spackel som man varit inne på. Sedan finns schellack stänger. Som man smälter ner i sprickan och siklar av lite försiktigt med en vas kniv tex. Finns även en mjukare variant som kallas baowachs. Man kan även tänka sig att laga med någon typ av mjukfog typ silikon eller något.
 
Hmm tror inte att det går under dolt fel. Då dom säkerligen hänvisar till någon klausul att trä är ett levande material och kan göra så här och bla bla bla.
 
Helt klart har skivan blivit utsatt för väldigt mycket vatten. Samt dålig kvalité.
 
pär h skrev:
Förlåt klart att det finns flera än två sätt att laga. Spackel som man varit inne på. Sedan finns schellack stänger. Som man smälter ner i sprickan och siklar av lite försiktigt med en vas kniv tex. Finns även en mjukare variant som kallas baowachs. Man kan även tänka sig att laga med någon typ av mjukfog typ silikon eller något.
Jag hade helst fällt i trä, då vet man att det blir bra. Shellack eller vax tror jag också på med en liten brasklapp för hur det funkar m oljan. Men silikon hade jag undvikit, kommer att bli generalknas när skivan ska oljas om.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja Daniel kan ha en poäng att silikonet påverkar. Tänker på att man fogar bänkskivan mot kakel/vägg och oljar brukar funka. Men hittar man mjukfog utan silikon är väl det att föredra. Har inte koll på vad som finns i dag
 
Har en köksö där vi har en ekskiva på, vi la två 63cm skivor mot varandra för att få till det. I skarven så blandade jag trälim och slipspån från ekskiva och den skarven syns inte mycket alls.

Edit
Vi har också ett par ställen där träet rört sig olika och fått ett par sprickor men sålänge det inte är någon kant så får dom vara.
 
Frågan är om inte den enklaste lagningen är att lossa skivan och såga bort hela långsidan, så brett + några mm till, som skadan är. Därefter limma på och kantfräsa en ny eklist/stav. Det finns risk att den pålimmade listen kommer att sticka ut lite färgmässigt men jag är övertygad om att varje lagning med någon typ av fyllning också kommer att lysa och till det kommer risken att det inte kommer att hålla.

Lycka till oavsett hur du än gör!
//Ronnie
 
RoBo skrev:
Helt klart har skivan blivit utsatt för väldigt mycket vatten. Samt dålig kvalité.
inte sedan den installerades har den varit utsatt för väldigt mycket vatten. har den varit utsatt för väldigt mycket vatten innan jag köpte den?
 
jag vet inte om det syns riktigt, men det är alltså mjukt på hela det mörka området, man kan trycka så sviktar det lixom.

jag funderar på att ta bort lite, kanske 15-20 mm djupt på hela stavens bredd. och limma på en bit ek där.
jag har spill från där vi kapade hål för hällen

men det kanske är för svårt projekt för en hemmapulare?
 
camaro1969 skrev:
inte sedan den installerades har den varit utsatt för väldigt mycket vatten. har den varit utsatt för väldigt mycket vatten innan jag köpte den?
Jag tror inte att vatten har varit problemet (defintivt inte huvudproblemet i alla fall) här. Jag tycker att detta ser ut som en av de klassiska sprickor som ibland finns i ek. Gissar att det var mycket mindre tidigare och har utvidgat sig med träets rörelser. På en bättre skiva hade en sådan bit sorterats bort.
 
Jag tror du fixar att fälla in en bit på egen hand, förstod det som att du har en fräs och det är typ det enda som krävs, + ett stämjärn.

Finns 2 metoder som jag ser det. Första är att du kör med sidoanhållet och fäster två plankor 90 grader mot fronten, en där fräsens bas är när urtaget börjar och en där det slutar. Bredden fixas av anhållet och kortändarna styr fräsens bas mot plankorna. Tipprisken är dock överhängande.

Andra metoden är att göra en mall med rektangulärt urtag och köra med kullagerfräs som styr mot mallen. Om urtaget i mallen blir så brett att du riskerar tippning kan du skruva på en större sula på fräsen, gjord av typ 6mm plexi. Denna metoden hade jag använt då du minimerar tipprisken.

Efter fräsningen stämjärnar du hörnorna där fräsen inte nådde in.

Gör plankan lite tjock o lite bredd o hyvla eller slipa kant i kant efter limning.
 
tack ola för tips!

ungefär något sådant jag tänkt mig..

fräsen för att ta ur kan ju fungera, men undrar vad frugan säger när jag tar in den i köket? blir det inte jäkligt dammigt även om man har dammsugare?
jag har den gröna "vanliga" bosch handöverfräsen, och minns att det dammade på rätt bra när jag tog av kanten på bänkskivan, samt fräste ur för metallfästena under skivan i köksön..

för jag avser att göra detta på plats i köket, eftersom skivan sitter så pass fast att jag inte lätt kan ta bort den, då hade jag nog bara bytt ut den istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.