Hej Alla!

Jag och tjejen har precis köpt ett hus.
i detta finns just nu en CTC total med en CTC Matic styrning.

Nu till mina problem:

Den förra ägaren har endast kört på el , men jag har börjat elda lite smått i den.
det jag märkt är att Automat shunten inte jobbar. Framledningen ökar i takt med att pann tempen ökar. Kan det vara så att man kopplat bort styrningen till Shunten för att man endast körde på el?? :surprised:
eller är det helt enkelt så att dessa brukar stanna efter några år?? (pannan är från 1984)

Sen nästa grej......
Är det någon som har en instruktions bok över CTC matic styrningen?
Jag blir inte riktigt klok på den kurvan som finns på pannan.... :-?


/Johan
 
Synd att jag kastade min inst.bok för ca 2 veckor sedan.
Men gör som jag gjorde då jag köpte mitt hus för snart 2 år sedan.
Maila CTC / Bentone och förklara att du köpt ett hus med ctc panna och behöver en
instuktionsbok till den .. Även för din ctc matic. De skickar ut det efter någon dag bara.
Gjorde de till mig iaf.
Var försiktig med vedeldning i den pannan. Min skorsten gillade det 1 år sen ville den inte vara med längre. Det är ca 20-30 cm rökväg på de. dvs det går ut jävligt heta rökgaser. Har du ingen rökgasttermometer så skaffa en snabbt.

Har du ctc matic på auto? Dum fråga kanske men ändå...
 
Auto?...Mjaaa.....menar du på skälva shunt vredet då eller på Matic konsolen?

På konsolen så kan jag "labba" genom att vrida lite på kurv inställningarna för att tvinga fram en lägre framlednings temp. Minus lampan tänds på styrningen men fram tempen ändras inte...

Om man sen kollar på shunt vredet så är den gradera från 1 till 10 sen står det automatic.
Frågan är ju om automatic kommer direkt bakom 1 eller precis efter 10.......ni som haft denna pannan fattar nog vad jag menar.
men hur som helst så spelar det ingen roll för fram tempen ändras inte hur jag än ställer den.
/Johan
 
Vrid den ner mot 0 sen lite till så ska den gå över på auto det är liksom ändläget på vredet.
Kanske inte samma shuntstryrning som på min. Men så gjorde man på min.
Hade massa kruvor på pannan med finjusteringar o kraffs.

Men ring CTC eller maila de. De är hjälpsama ..
 
Dem00niX skrev:
Vrid den ner mot 0 sen lite till så ska den gå över på auto det är liksom ändläget på vredet.
Kanske inte samma shuntstryrning som på min. Men så gjorde man på min.
Hade massa kruvor på pannan med finjusteringar o kraffs.

Men ring CTC eller maila de. De är hjälpsama ..
Okej....det är "bakom" noll den sitter.
Ska genast testa! men jag misstänker att den inte ens är inkopplad.......

Tack för tipset om CTC oxå
Ska maila dom imorgon!

/Johan
 
Så nu har ja testat och grejat.... >:(
Det fungerar inte , shunten rör sej inte ......

Då gav jag mej på elektroniken....
Hittade ganska snabt att en av kablarna från shunten är inkopplad på en tom plats i Plint 21 på pannan. Dvs det finns ingen vidare koppling till CTC matic från den platsen på plinten. Tror den satt i nr 11.
sen försökte jag Mäta upp vart den kunde tänkas sitta , men jag hittade ingen bra plats ....
Någon som varit ute för detta att shunten inte varit inkopplad?

/Johan
 
Kolla temp skyddet (sitter under panntemp skruva av den svarta hatten ock återställ på den röda lilla piggen).Det löste ut på min panna vid ved eldning,då funkade inte automatiken.Själva shunt vredet ska inte röra sej vid automatic.
 
Vilken CTCmatic är det? Är det AR-4 så kan jag hjälpa dig med elschema och om det behövs, så har jag en oanvänd liggande.
 
Jag vet inte om den hette CTC Matic, men jag hade en shuntstyrning i mitt förra hus. Den var från CTC, och satt på en CTC-panna. Naturligt nog, för han som byggde huset 1968 jobbade på CTC (det gör han fortfarande, förresten).
Nåväl, den shunten slutade fungera vid ett tillfälle. Det visade sig bero på att reläet brunnit upp. Av någon anledning satt det en termisk shuntmotor monterad, men styrningen var en 3-punktsmodell. Så det gick ju att låta reläerna byta plats, eftersom "stäng" aldrig hade använts.

När sen shuntmotorn gick sönder (läcka på värmecylindern) fick jag ordna friska reläer, för då skulle det ju köras i två riktningar.

Jag bor inte kvar i det huset längre.
 
Hej,

Sitter det ett grått vred märkt 1-10, automatic till shunten?
Jag hade samma problem med min ctc total panna, det jag gjorde var att lossa luckan på ovan sidan över shunten skruvade sedan loss de två skruvar som håller själva "vredet" (elstyrd kolv) där bakom sitter en fjäderbelastad ventil, shunten. På min hade den fastnat i intryckt läge tog en polygrip och drog ut den, smorde upp med lite fett tryckte den fram och tillbaks ngr gånger sedan dess har den funkat i tre år.

//Jesper
 
Sådan shuntmotor hade jag. Men när den slutade fungera läckte kolven, som alltså värms upp elektriskt, expanderar och trycker på ventilspindeln i shuntventilen. Men med en läcka blir det inget tryck, ingen öppning, ingen värme. Så det är alltså det omvända problemet.

Jag monterade på en motor, som drev runt en gängad stång. Stången satt i en mutter, som då tryckte in spindeln i ventilen. Det nödfixet fungerade tills vi sålde huset. Köparen rev ut pannan det första han gjorde, så det spelade ingen roll för honom.
 
Ja, just det, exakt en sådan hade jag.
Men mitt fel bestod alltså i att det aldrig blev varmt.
 

Jo då många dom beskriva problemen har/hade jag...

1. Reläet för VARMT är kass , men det är "lätt" bryggat för test

2. Kablarna från shunten var felkopplade (det finns tre och två av dom satt i jord)

3. shunten hade hängt sej i Max varmt läge , detta är fixat nu så jag kan ialla fall mauell shunta.

Men då till 10,000:- kronors frågan.... Hur skall kablarna kopplas.??
det finns tre. Brun , blå och gulgrön. Plats 11 och 12 på plinten skall användas sen gissar jag att den tredje skall till jord.
För övrigt så är det exakt en sån som finns på blocket , A2T4 .
Men jag skall försöka med konsten att skruva av locket på shunten Precis som SDJ beskriver.

Mangelito,
Kan du se på ditt el-shema vilka ev färger som kan förkomma på kablarna från shunten. Vore skit bra!

/Johan

 
Demontera shuntmotorn är inte svårt alls. När jag fick ersätta motorn använde jag bottnen från originalmotorn (värmemotorn) till att sätta fast den nya motorn i. Jag hade faktiskt plastratten kvar ända tills igår, när jag gick igenom och röjde i verktygslådor i källaren. Få se, när flyttade vi? För två år sedan, hmm... :-? Jag är nog en hopplös ekorre...

Tyvärr har jag ju inte motorn kvar i min ägo, så jag kan inte se hur det ser ut nu längre. Men inkopplingen vill jag minnas var uppenbar. Jag är dock medveten om att graden av uppenbarhet skiljer, beroende på vad man sysslar med till vardags...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.