Eftersom eldningsförbud inte är utfärdat så är den nog per definition "fungerande" - i någon mån.
Sedan är det precis som många sagt inte alltid lätt att få "drag" i en kall kakelugn. Vi (också kakelugn) har enligt sotaren t ex alldeles för kort skorsten för att det skall bli optimalt och vid vissa väderleker är det hopplöst.

Installerade därför för många år sedan en skorstensfläkt (varvtalsreglerad och ligger ovanpå skorstenen, som även fungerar som regnskydd så det inte regnar ner vatten som kan påskynda sprickbildning m.m. vid frysning. Denna startas alltid innan eldning, samt att jag ser till att tillluftsfläkten eller åtminstone tilluftspjället i det rummet är öppet. Då skapas ett drag även under de mest ogynnsamma förhållandena.
Sedan är det elda igång och värma upp som gäller, och efter 5-10 min brukar självdraget ha tagit överhanden och skorstensfläkten kan stängas av.

Att elda i en eldstad är inte bara att slänga in och tända på. Jo, kanske i vissa moderna kaminer och installationer. Men en kakelugn är ofta som en personlighet, men att få igenom att den inte skulle "fungera" kommer ni säkerligen ingen vart med. Rent krasst har den ju inte eldningsförbud, och med rätt handlag kan den säkert eldas.

Lägg pengarna och tiden på en rökgasfläkt istället och en varvtalsregulator till den (ett par tusen).
 
Vi har en lite modernare kakelugn och det tog oss ett par år innan vi lyckades lära oss hur man eldar på rätt sätt för att inte rökfylla hela huset. På vägen dit är det ett par tillfällen då vi fått öppna alla fönster i huset mitt i vintern för att vädra ut röken... :surprised:

En smidig metod som vi brukar använda oss av nu för tiden är att förvärma ugnen om den inte har använts på ett par dagar. Då brukar vi hälla upp en lagom slatt T-röd eller T-gul i en burk och ställa in i ugnen och låta det brinna i 5-10 minuter. Efter det brukar det aldrig vara något problem med draget. Men innan vi tänder elden brukar vi alltid vara mycket noga med att kolla med en tändare vid luckan så att vi ser att draget går åt rätt håll. Det är ju lätt att se på lågan från tändaren om den sugs in i kaminen eller om den trycks ut i rummet.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Vi har en lite modernare kakelugn och det tog oss ett par år innan vi lyckades lära oss hur man eldar på rätt sätt för att inte rökfylla hela huset. På vägen dit är det ett par tillfällen då vi fått öppna alla fönster i huset mitt i vintern för att vädra ut röken... :surprised:

En smidig metod som vi brukar använda oss av nu för tiden är att förvärma ugnen om den inte har använts på ett par dagar. Då brukar vi hälla upp en lagom slatt T-röd eller T-gul i en burk och ställa in i ugnen och låta det brinna i 5-10 minuter. Efter det brukar det aldrig vara något problem med draget. Men innan vi tänder elden brukar vi alltid vara mycket noga med att kolla med en tändare vid luckan så att vi ser att draget går åt rätt håll. Det är ju lätt att se på lågan från tändaren om den sugs in i kaminen eller om den trycks ut i rummet.
Tändare i dragluckan glömde jag. Det är ju precis vad vi också brukar göra. Och jisses vilket drag det kan vara ibland, t.o.m. så lågan blåses ut. Åt fel håll....
 
  • Gilla
pegee
  • Laddar…
För att skilja på om ett ev problem ligger i ugnen eller skorstenen kan du prova med att elda tidningspapper i den övre ventilations/sotningsluckan på ugnen (förhoppningsvis har du en ) dragluckorna håller du stängda.
I en frisk skorsten ylar det till och så försvinner pappret upp i skorstenen...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Oj, vi har nog haft tur ned våra kakelugnar! Första brasorna på hösten: In med en rejäl vedhög, lite papper, någon ljusstump och kanske en braständare och fjutta på! Den enda gången vi fått in rök är om vi dragit igen spjället för tidigt/för mycket! Jag anta att det gått så bra eftesom vi inte fattat hur svårt det är att elda i kakelugn :D
 
Hej igen och tack för alla kakelugnsrelaterade tips i tråden!

En liten uppdatering: Vi hade en kille hemma hos oss igår från Eldabutiken, delvis för att kika på kakelugnen. Han kunde ganska snabbt konstatera att kakelugnen var ett kakelugnsskal, invändigt murad som en öppen spis... :banghead:

Åtgärdskostnad för att plocka ner och mura upp till en riktig kakelugn: väldigt höftat ca 40-50k kr enligt denne.

Hans förslag på nästa steg var att få den besiktigad och sedan kontakta mäklaren. Kan vi få säljarna att iallafall dela på kostnaden vore jag väldigt tacksam. I annat fall lutar det åt att först övertala min sambo och sen sälja skiten och installera en braskamin. Jag har en känsla av att det blir fall nr 2.

En ordentlig besiktning av "kakelugnen" är bokad till nästa vecka.

Ha en trevlig helg!
 
Ta inte råd av en butik i frågor gällande befintlig eldningsplats... De vill bara sälja på er det mest vintgivande för dom..

Om ni inte har en rätt fungerande kakelugn...så borde första alternativet att få den fungerande... märkligt att det ska vara så dyrt att få till en ugn???

Surfa runt o titta på de videor om bygga kakelugn som fanns eller efterlys länkar på forumet???
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt många säljare kan sina produkter bra men inte så mycket utanför sortimentet.

Kakelugnar tillhör det historiska arvet och man slutade i stort sett nyuppföra sådana efter 1920-talet. Ställer mig därför ganska tvivlande på att en slumpmässigt utvald kille från en butik som säljer moderna eldstäder vet så mycket om kakelugnar. Tittar man upp i den ser den kanske ut som en "öppen spis". Om skiljeväggarna mellan upp- och nergående kanaler har rasat eller läcker väldigt mycket så har han väl delvis rätt, att röken inte cirkulerar utan går lättaste vägen rakt upp.

Oavsett vilket hade jag tagit dit en kunnig kakelugnsmurare med erfarenhet av yrket.
Bor du i Västmanland är kanske Eskilstuna kakelugnsmakeri en bra kontakt. Ring och hör om råd samt offert för omsättning av ugnen.
 
hsd
Det har hänt lite prismässigt under åren men det verkar lite för dyrt
Jag hade en murare/kakelungssättare hos mig en dryg vecka, 2005 ,han plockade ner och satte upp mina 3 kakelugnar och installerade en ny vedspis i köket för summa 65000:- då ingick även lite reparation på ena skorstenen
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det allra billigaste (~50-lapp?) är väl om du springer till Pressbyrån och köper senaste numret av mjukporrtidningen "Gård och torp". Där var en flersidig artikel med gott om bilder på hur man plockar ner och murar upp en kakelugn. Har du inte tummen mitt i handen kan du klara detta själv givet att du inte har så bråttom.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tjelvar skrev:
Hej igen och tack för alla kakelugnsrelaterade tips i tråden!

En liten uppdatering: Vi hade en kille hemma hos oss igår från Eldabutiken, delvis för att kika på kakelugnen. Han kunde ganska snabbt konstatera att kakelugnen var ett kakelugnsskal, invändigt murad som en öppen spis... :banghead:

Åtgärdskostnad för att plocka ner och mura upp till en riktig kakelugn: väldigt höftat ca 40-50k kr enligt denne.

Hans förslag på nästa steg var att få den besiktigad och sedan kontakta mäklaren. Kan vi få säljarna att iallafall dela på kostnaden vore jag väldigt tacksam. I annat fall lutar det åt att först övertala min sambo och sen sälja skiten och installera en braskamin. Jag har en känsla av att det blir fall nr 2.

En ordentlig besiktning av "kakelugnen" är bokad till nästa vecka.

Ha en trevlig helg!
Spännande att han tyckte man kunde åtgärda en felaktig konstruktion genom att plocka ner den och mura upp den igen. Håller med andra svar du fått, en kakelugnskonstruktion är nog sotaren bättre på att svara om än en butik....
På min räcker det att två eldfasta stenar (som dessutom är skjutbara för sotningens skull) inte är på plats eller har gått sönder för att den skall få pipan rakt upp och se ut som "en braskamin".

Å andra sidan är detta uppenbarligen lätt att se - om han nu har rätt - så dolt fel är det inte. Om det är fel överhuvudtaget är också tveksamt.
 
Tack så hemskt mycket för era svar, detta måste ju vara bland dem mest "effektiva" forum jag skådat! :)

Nej, att man inte ska lyssna helhjärtat på säljare är jag fullt medveten om. Hans blotta uppsyn och klädsel fick mig dock att tro att denne var "knegare", när jag ringde och förklarade vårt problem med kakelugnen så skulle de skicka en "expert" (som givetvis kan vara både och) samtidigt som expert i deras ögon kan ju likväl betyda någon som får så många tjänster och produkter sålda som möjligt!

Nåväl, jag kan dock tycka att han kom med ett bra förslag och det var att få den ordentligt besiktad vilket nu är bokat. Nu vet jag inte hur konspiratorisk och misstänksam man måste vara, sotaren och eldabutiken kanske är i maskopi? :D

Att ta kontakt med en riktig kakelugnsmakare för en offert tycker jag var en mycket god idé, tack!

Ingper: så som jag förstod det så plockar man ner "skalet", river innanmätet och bygger upp kakelugnen efter konstens alla regler med rökgångar, kanaler etc... Här kan jag bara referera till vad eldakillen sa - det kan ju absolut, givetvis vara fel :)
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
hsd
Det stämmer, en del stenar kan återanvändas andra byts ut och ev kompletteras med nytt
Det värsta som kan hända är att någon har murat med cement ,då blir det mycket att byta
 
Då får vi hoppas på det bästa då, hsd! (men samtidigt ställa in sig på att det värsta hehe).

Jag funderar på om någon snäll moderator kan ändra rubriken och flytta denna tråd till något lämpligare underforum där kakelugnsproblem är mer passande. Dolda-fel känns numer ganska sekundärt i denna diskussion :)
 
BirgitS
För att vara säker på att ditt önskemål kommer fram till en moderator kan du klicka på Rapportera-länken ovanför ett av dina inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.