D
Ja, det var det jag menade, men det är ju avhängigt av att man kopplar upp sig mot larmcentralen. Hittills inte stött på någon anläggarfirma som officiellt utåt lämnat ut installatörskoden om man som kund kopplar upp sig mot larmcentral.
Och att koppla upp sig själv privat utan att blanda in anläggarfirman i ekvationen kan visa sig svårt eller omöjligt.
Därför bra att kolla upp allt innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
RilleRock
Matrisen10 skrev:
Så jag kan inte ersätta en IR detektor mot en Kamera?
Klart du kan men en riktigt dålig lösning.
 
RilleRock
jockelw skrev:
Det är väl inte larmcentralen som bestämmer det, snarare den tekniker som kommer ut och slutför koppligen mot larmcentralen. Då är det juh lite upp till teknikern om han vill lämna ut installatörskoden eller ej.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Du blandade nog bara ihop de båda frågeställningarna.
Nej LC har inget med det att göra.

En seriös larmfirma lämnar ifrån sig koder annars byt.
Däremot kan de friskriva sig från garantier som kan härledas till programmering.

Dock kan du ha svårt att koppla upp ditt objekt till en larmcentral utan att använda larmfirman.
Då larmcentraler har sina krav på sig hur deras rutiner skall gå till.
 
Redigerat:
RilleRock
Just för privatkunder utan krav så lämnar vi ut installkod om de begär det samtidigt som vi hjälper dem med uppkoppling till central om de vill.
Deras larm, de bestämmer.
 
D
RilleRock skrev:
Deras larm, de bestämmer.
Håller med dig, men min erfarenhet är dels att nästan samtliga kräver de ska genomföra underhåll av systemet för att garanti ska gälla, dels att de inte lämnar ut installatörskoden om de ska upprätta uppkoppling till LC.
Men det är väl bara ett sätt att friskriva sig från ansvar ifall kunden fuckar upp allt och anläggningsfirman får arga samtal. Det är bra business att hålla konsumenten som gisslan.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Håller med dig, men min erfarenhet är dels att nästan samtliga kräver de ska genomföra underhåll av systemet för att garanti ska gälla, dels att de inte lämnar ut installatörskoden om de ska upprätta uppkoppling till LC.
Men det är väl bara ett sätt att friskriva sig från ansvar ifall kunden fuckar upp allt och anläggningsfirman får arga samtal. Det är bra business att hålla konsumenten som gisslan.
Är det en klassad anläggning skriver man inte på anläggarintyget förrens kunden skrivit under serviceavtalet men det är helt enligt regelverket som försäkringsbolaget kräver.
 
RilleRock skrev:
Just för privatkunder utan krav så lämnar vi ut installkod om de begär det samtidigt som vi hjälper dem med uppkoppling till central om de vill.
Deras larm, de bestämmer.
Vad för krav tänker du på?
Vad krångligt det börjar bli med larm och krångligt hitta en larmfirma som vill installera. Har varit i kontakt med 10 st här i Stockholm endast två har lämnat offert.

Behöver få lite klarhet i diskussionen om jag går in och ändrar i konfigureringen själv, anses inte larmet klassad längre? Vad för klassning bör en villa ha?
När jag säger gå in och ändra i larmet så menar jag lägga till/ta bort en detektor, lägga till flera användare t.ex. med RFID tagg etc. så det är ganska basic saker.

RilleRock, vilka larmcentraler kan du rekommendera?
 
RilleRock
Matrisen10 skrev:
Vad för krav tänker du på?
Vad krångligt det börjar bli med larm och krångligt hitta en larmfirma som vill installera. Har varit i kontakt med 10 st här i Stockholm endast två har lämnat offert.

Behöver få lite klarhet i diskussionen om jag går in och ändrar i konfigureringen själv, anses inte larmet klassad längre? Vad för klassning bör en villa ha?
När jag säger gå in och ändra i larmet så menar jag lägga till/ta bort en detektor, lägga till flera användare t.ex. med RFID tagg etc. så det är ganska basic saker.

RilleRock, vilka larmcentraler kan du rekommendera?
Krav från försäkringsbolaget alltså inget som rör dig.

Hur var offerterna då?

Utryckt att du skall ha installkoderna?
Annars kommer allt annat kosta på sikt som tex batteribyte etc

Ändra användare/tag kan vanlig masteranvändare göra.

Beror lite på om du skall ha "fria" ryck eller vanliga. Annars är det inte så stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.