Har ni några tips på en billig stödmur, har funderat på slipers, finns det något annat billigt?
Har den uppfattningen att sten vore bättre men det är ju så mycket dyrare, eller har jag fel?
 
Jag föreslår en mur av kullersten. Om du känner någon bonde så får du säkert plocka stenen gratis från åkern.

kullersten.gif
 
Det går att gjuta en betongmur riktigt billigt men det kräver en hel del jobb med blandning osv
 
Gabioner! Sök på forumet, det finns info om dessa eller skicka direktmeddelande till mig så ska jag berätta mer! Vi är toppen nöjda!
 
Ja men den var då inte billig direkt
 
Vad för inte lecablock och puts?
 
  • Gilla
Pia Maritza Lundin
  • Laddar…
robocop skrev:
Vad för inte lecablock och puts?
Jag planerar att bygga en stödmur med lecablock och puts, den ska bli ca 10 m lång och 1 meter hög... frågan är bara hur man ska göra för att få det stadigt...
nån som har någe tips?
 
Jo men jag tror nog att det går att ha en lecamur som stöd, så länge man armerar och fäster ordentligt!
Vet bara inte vad som är bäst, gjuta ett L-stöd som muren får stå på eller mura upp blocken med armeringsjärn lodrätt genom allihopa och förankra med "nät"...
Eller, kanske båda delar...
 
Ingen som har byggt en stödmur i lecablock?
 
En mur av L-element hamnar på 2-300 per kvadrat om man gör dem själv.
Inga som helst problem att få till tillräckligt hård betong i en vanlig tombola.
Det blir således en rejäl besparing mot färdiga murar
 
Om du köper blockmur kommer du undan med 300 kr/kvm (ev. mer beroende vart du bor).
Jag ska köra på denna lösning. Billigt och framförallt enkelt.
 
Har någon kollat på att använda färdiga "cellplastblock" och gjuta i? Såg någon som häll på att göra en stödmur på det sättet - blev kanonsnyggt eftersom man lätt kunde göra t ex snyggt svängda former på stödmuren. Putsas väl utanpå sedan kan jag tänka. Vet inte om det är billigt eller dyrt - såg enkelt ut att göra själv dock. Bara att plocka ihop som ett lego, armera och gjuta i. Någon annan kanske rentav har erfarenhet att att bygga en sådan stödmur? Pris etc?
mvh stenhus05
 
Någon som gjort stödmur nyligen? Det är vår 2009 och jag vill bygga en stödmur riktigt billigt, men också enklast möjligt. Var börjar jag? Slipers ej tänkbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.