Har tänkt sätta in ett fönster i bastun jag håller på och bygger, och har lite frågor.
Måste man verkligen ha härdat glas? Finns lite olika åsikter om det...
Och på ett fönster (öppningsbart) på 5x5, gör det verkligen någon större skillnad på 2- eller 3-glas?

Har kollat hos bygghandlarna i stan och då den billigaste gav pris på 3600, då är det utan insynsskydd och härdning. Dock så är det då obehandlat utsida och målad utsida.
Hittade den här på nätet:
http://www.hemfint.se/2-glasfonster-utatgaende-1-luft-omalat-u-varde-1-3

Med härdning och cotswoldglas så landar det på mera humana 2800:-, men då är jag lite fundersam på när det är 2-glas... Bor uppe i norra Sverige (Gällivare) med temperaturer ner mot -30, men ett u-värde på 1,3 kan väl ändå ses som ok?
Utsidan av fönstret är ju ingen stor grej att måla, det kommer dessutom sitta väl skyddat utan regn eller sol på sig.
 
Jag har ett 1-glas, enkel gammal ruta från 60-talet. Håller sedan i höstas iaf...
 
Blev ett obehandlat 2-glas öppningsbart fönster utan insynsskydd från polarfönster för humana 1700:-. Var bara att måla utvändigt och montera dit det! 😊 Har då hållt i tre månader! 😊
På den lilla ytan så kändes det oväsentligt att köpa 3-glas eftersom dom nyare 2-glas har nog så bra u-värde, säkert bättre än dom treglas från -88 som sitter i resten av huset....

Nytt obehandlat 2-glasfönster inmonterat i trävägg, väntar på yttre målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Härdat rekomenderas idag till bastu. Men jag vet flera med gammla bastur som har helt vanligt 3 mm glas som hållit utan problem.
 
Jag har hela ena väggen glasad golv/tak (med samma fönster som resten av huset) och det har funkat fint dessa tio år. Läckert de få vintrar vi haft mycket snö. Snön smälter inte mot fönsterrutan när man bastar.
 
Om det är glas från golv till tak så borde det vara härdat pga av säkerheten.
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.