Hej!

VI har ett timmerhus från 1800-talet som har två kattvindar med ingång från sovrummet på övervåningen. Den ena kattvinden är väl isolerad så den behöver vi inte göra något åt. Men vi har en kattvind som är i samma golvhöjd som sovrummet där golvet är isolerat. Däremot är väggen till höger som går mot hallen på övervåningen inte isolerad. Hallen har en innervägg som är hyffsat tät, så tror inte den är något stort problem egentligen. Men när jag fotograferade med värmekamera så ser jag att det ändå släpper en del värme genom väggen.

Min fundering är på att köpa en diffusionsöppen papp och täcka väggen med i kattvinden.
Är det en god idé? Skulle det isolera en liten bit till eller är det meningslöst?
Jag tänker att det skulle hjälpa lite, men undrar också om det finns en risk att det skulle bildas kondens mellan pappen och väggen som orsakar fukt eller om det är lugnt eftersom den är diffusionsöppen?

Vore kanon att få lite input innan jag sätter upp pappen :)
 
Vindpapp är ok, men ska du inte isolera väggen också?
Har du en otät vägg med drag så hjälper pappen, men som isolering mot kyla gör den varken till eller från.

Alt kan du sätta en eller flera tretex-skivor som då både isolerar en del och tätar mot drag.
 
Diffusionsöppen papp lösning är inte bra utan sätt Tritex eller regla upp o sätt cellulosaisolering den är vindtät samt fuktbalanserande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.