Jag ska nu isolera taket i vårat nybyggda garage och undrar lite om luftspalten.

Det är ett garage med brutet pulpettak där taklutningen är olika så ena sidan går ca 70cm över andra.

Jag har 145mm i väggar och tänkte ha 145mm skivor i taket med.

Kan jag lägga skivorna ca 5cm ifrån takfoten runt om för att få en luftspalt eller kommer de ligga kvar eller kommer de flytta på sig?
 
Skulle ha mer än 145mm. Finns ju nån tabell för takets isolertjocklek. Jag har 145 i vägg o det blir 300 i taket då värme stiger.
 
Angående spalten. Har du färdiga skivor med vindpapp på?
 
Nej det är vanliga skivor
 
Antar du först monterar en luftspalt med antingen vindduk alt oljehärdad board? Du får ej ha nakna isolerskivor. Eventuell fukt som kondenserar ner från sponten om du har de åker då ner i isoleringen.
 
Vad jag har sett har de flesta endast en luftspaltsskivs ca 50cm upp mot taket så att den går över isoleringen.

Ett enkelt billigt sätt är väll att köpa vanligt plasttak med rylor och använda som luftspalt?
 
Om du tänker på trapetsformat plasttak så är det inte bra att ha plast direkt mot råsponten, eftersom den då blir instängd mellan två täta ytor (plast och takpapp). Nu är det relativt smala bitar så det kanske klarar sig, men det känns dumt att chansa.

Antar att pappkartongskivorna för ändamålet är enklast, om än inte nödvändigtvis billigast, (trots det simpla materialet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.