Är det någon här som har haft en smäll vid eldning? Det hände med mig igår när jag försökte hålla ner elden som hade mycket bränsle. Vad hände sedan? Hur sannolik att skorstensfog eller isolering i rökgaskanal har blivit skadat?

Tack i förhand:(
 
Kan liknas vid en rökgasexplosion vid eldsvåda det pyr eller brinner svagt, tillsätter man då syre så elden tar sig snabbt så kan man få en gasexplosion. Pyreldning ökar även risken för tjärbildning med risk för soteld i skorsten.
 
En gengasexplosion.
Trä som brinner med luftbrist bildar gengas det vill säga kolmonoxid som är en luktfri brännbar gas. När gengasen kommer i kontakt med luft och eld brinner den en gång till och blir koldioxid.

Gengas är mycket farlig för den tränger undan luft så man somnar och kvävs utan att själv märka det innan det är för sent. Dessutom är risken stor för soteld så som Anders säger. Därför skall man elda på sådant vis att det inte bildas gengas.


Under kriget var det flera lastbilschaufförer som dog i gengasförgiftning och många fler som överlevde med minsta möjliga mariginal då det råkade gå hål i något gasrör och gasen kom in i hytten. En av gubbarna i byn hade svimmat av gasen men råkat falla mot dörren så att han tryckte ned handtaget och dörren öppnades och han föll ut och vaknade på marken utanför. En annan hade känt att han blev dåsig och precis hunnit få upp hyttdörren innan han svimmade.
 
Den här effekten kan jag få vid eldning med stängt spjäll på min kamin, är det inte bra? Försöker elda med lite syre för att det inte ska bli så enormt varmt i huset. Ser ut som att gaser antänds efter ett tag eller hur?
Min kamin har även efterbrännkammare som antänder gaserna en extra gång.

[video=youtube;-1hd5c6xuJE]https://www.youtube.com/watch?v=-1hd5c6xuJE[/video]
 
tycker man att det blir för varmt så är det bättre att inte lägga in mer ved och avsluta eldandet isåfall. Att pyrelda blir bara konstigt.
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
tycker man att det blir för varmt så är det bättre att inte lägga in mer ved och avsluta eldandet isåfall. Att pyrelda blir bara konstigt.
Många gjutjärnskaminer är byggda för det, man kan fylla dom helt fulla med ved (typ 8-10 rejäla klabbar) som sen brinner mycket långsamt upp mot 4-8 timmar.
 
Hej

10 st? Du menar 6 kg ved? :)
 
andreverge skrev:
Hej

10 st? Du menar 6 kg ved? :)
Kanske lite väl mkt.. Men kolla 2 min in i den här filmen t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Gj236NiT2eM

Dom funkar mycket bra när det bara glöder, syns på röken som är osynlig från skorstenen, bara en värme-pelare.

Problemet för mig är att jag har ett lite för litet hus för att fylla kamninen, det blir för varmt, men att lägga på ett vedträ i taget och strypa tillförseln är perfekt med 0-gradigt ute.
 
Vad har du för kamin? Kan du värma upp huset bara på den? Jag har en insats kassett och eftersom den ligger i en öppen spis få jag lagom värme därifrån. vid max eldning 3 kg per timme i två timmar kan jag höja värmen från 19 till 35 temperaturen i 2-3 meter från kamin.Andra delar i rum som är 40 kvm stort blir cirka 25 grader eftersom värmen bara går upp i trappan som är helt öppet.
 
andreverge skrev:
Vad har du för kamin? Kan du värma upp huset bara på den? Jag har en insats kassett och eftersom den ligger i en öppen spis få jag lagom värme därifrån. vid max eldning 3 kg per timme i två timmar kan jag höja värmen från 19 till 35 temperaturen i 2-3 meter från kamin.Andra delar i rum som är 40 kvm stort blir cirka 25 grader eftersom värmen bara går upp i trappan som är helt öppet.
Absolut, vill gärna värma med kaminen så mycket som möjligt eftersom jag har gratis ved. Då är nyckeln att få den att brinna så lugnt att inte temperturen blir för hög. Att sluta elda för att sen starta igen är lite omständigt.
Vermont Castings Intrepid II, efter 4-6 timmars eldning typ 2kg per timme är det lätt 35 grader vid kaminen och 25 grader i hela huset. (nygbyggt hus)
 
Den kamin som du har verka ligga mycket över dem alla andra:p
 
Har du någon gång varmt upp huset med endast den kamin? Från vilken temperatur? Blev lite intresserade. Hur mycket kvm värme den?
 
andreverge skrev:
Har du någon gång varmt upp huset med endast den kamin? Från vilken temperatur? Blev lite intresserade. Hur mycket kvm värme den?
Absolut, 80 kvm enplan, kaminen i vardagsrummet, har aldrig under 14 grader.
 
Bara med kamin?


Såg en video uppvisning. Är den med effekt mellan 3-12 som du har? Makalös!! Den såg flera videos från Ryssland med den kamin. Det verka värma som man drömmer!!!. Behöver man en special rökgasrör med 450 grader eller göra något extra i skorsten för att tåla lång tid uppvärmning? Hur många kg ved ska man har vid start? Den katalysator gör den någonting så att det lukta mindre eller gör mindre rökt? Jag bara tänkte på grannar om man vill elda ofta.

Jag blev riktig nyfiken på den! Kan den största modellen fungerar
 
andreverge skrev:
Bara med kamin?


Såg en video uppvisning. Är den med effekt mellan 3-12 som du har? Makalös!! Den såg flera videos från Ryssland med den kamin. Det verka värma som man drömmer!!!. Behöver man en special rökgasrör med 450 grader eller göra något extra i skorsten för att tåla lång tid uppvärmning? Hur många kg ved ska man har vid start? Den katalysator gör den någonting så att det lukta mindre eller gör mindre rökt? Jag bara tänkte på grannar om man vill elda ofta.

Jag blev riktig nyfiken på den! Kan den största modellen fungerar
Jag har en Intrepid II, den är specad till 36000 BTU/Timme dvs 10,5 kW. 87% effektivitet säger dom..

Är inga onormalt höga temperaturer i skorstenen, tvärtom så sänker ju efterbrännkammaren temperaturen på rökgaserna.

Inget speciellt krävs vid start, jag brukar dra igång med tidningspapper och 8 st tändveds-pinnar, och nån liten klabbe. När det blivit glödbädd lägger jag på 2-3 klabbar och låter det få ordentlig fart med öppet spjäll. Sen kan man stänga spjället och gå på mycket låg förbränning, då blir det ofta som i filmen jag la upp, med väldigt lugna lågor, mörkare lågor och ibland blåa lågor (mkt hög temp).

Har jag bra ved blir det ingen rök, man ser bara varm luft som stiger från skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.