Ska spänna upp två tennissträngar mellan två ytor.
De ska spännas med 30kg (drag).
Min fundering är om ytorna kommer belastas med 30kg eller 60kg?

Rimligen borde det bli 60kg men sen tänker jag på hur ett tennisracket som har väldigt många strängar skulle klara av trycket om det bara adderades.

Någon som kan räta ut mitt frågetecken.
 
  • Skiss som visar två färgglada tennissträngar som spänns vertikalt mellan två svarta horisontella linjer med krafter markerade 30 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du i tanken låter den undre ytan hänga i trådarna som är infästa i den övre ytan, hur mycket ska du då belasta den undre ytan för att få den trådspänning du önskar?
 
...och vad blir den resulterande kraften på den övre ytan?
 
Är det 30 kg per sträng så blir den sammanlagda kraften på ytan 60 kg ja. Ett tennisracket får ju mycket av sin styrka från att den har en rund form och strängar jämt fördelade runt om. Ett rektangulärt tennisracket hade inte varit lika starkt då sidorna hade bågnat
 
  • Gilla
sveden
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om du i tanken låter den undre ytan hänga i trådarna som är infästa i den övre ytan, hur mycket ska du då belasta den undre ytan för att få den trådspänning du önskar?
Det kommer vara två ytor som skall hållas isär med ex. Gängstav.
Funderade på hur kraftiga dessa bör vara.
 
Spänningen blir 30 kg per lina. Hur kraftig konstruktion som krävs beror ju på var krafter och motkrafter anbringas. Jag tror det blir lättare att komma framåt om du förklarar lite mer vad du vill åstadkomma!
 
Nej "spänningen" blir inte 30kg per lina, spänningen beror på arean, men visst är summan 60kg. En skiss säger rätt mycket och du kan få bättre hjälp.
Om jag förstår rätt så är ditt problem mer att få stabilitet, 60kg klarar en blommpinne ;)
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ritar dåligt men försöker.
Det som skall byggas är en passare (något för sonen att bolla mot).
Kommer troligen behöva spänna 10st senor á 30kg.
Funderar på hur jag ska dimensionera staget mellan gavlarna.
Enkel ritning av ett byggprojekt för en passare med markeringar för stag och senor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Konstruktionen ska väl inte bara hålla för 30kg, den ska tåla att en boll sparkas mot den också, det är väldigt stor skillnad.
Är det en rebounder du tänker bygga?
Svart rebounder för bollträning med ram och nät, avsedd att tåla sparkar och tyngd upp till 30 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.lekute.se/malbur/fotboll/exit-kickback-rebounder-l.html
 
Typ, dock mindre och med tennissträngar istället för elastisktnät.
Vill hålla infallsvinkeln lika stor utgångsvinkeln.
 
Enklast är nog att bygga typ en tavelram och spänna trådarna däremellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.