Hejsan
Är inne i slutfasen av planeringen inför bygget av vårt nya fritidshus. VI har relativt stora sällskapsytor och då vi har ett fint sjöläge har vi valt en modell med mkt fönster och högt i tak ( ca 5,5 meter ryggåstak)
Det innebär att det blir ganska svår möblerat. Vårt största problem är vart vi ska placera tv.n men även andra förslag på möblering mottages tacksamt.
 
  • Ritning av ett fritidshus med detaljerade mått, flera sällskapsutrymmen, högt i tak och många fönster med sjöläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tv ? :)
Har ni utsikt behöver ni väl inte den ? ;)

Skämt åsido skulle jag nog titta på en mindre modell med väggarm som man kan sväng ut (tex från ng av "hörnorna" i burspråket... alt en modell på en låg bänk osm då kommer stå för ett av sidofönstren

Man kan ju ha en projektor + duk i taket också om man tex är sportintresserad och vill kunna se i storformat på landet :)

/K
 
Du kan bygga en "väggmodul" mot trappan och ha tv:n där?
Eller ställa den i V formen på fönstren?

Personligen tycker jag inte om utsvängda väggfästen då det känns som en tillfällig lösning. Så gör en plats som känns permanent och naturlig.
 
Vad har ni för tänkt syfte med högra änden och dess vikparti? Kanske är ett för stort ingrepp så här dags men jag skulle nog skippat vikpartiet och använt den delen som tv-hörna. Sätt in ett fönster eller två i den väggen istället för att ge ett mer symmetriskt intryck av hela husfasaden från sjösidan, alltså någorlunda lika kökssidan. (Om ni bryr er om sånt, själv är jag en riktig sucker vad gäller symmetri... (y)) Kanske minska ner lite på sovrummet för att göra tv-hörnan lite mer lättmöblerad, det är ett ganska smalt utrymme....
Kanske ska ni ha en invändig vikvägg för att kunna dela av tv-hörnan från resten av vardagsrummet, det kan bli användbart när ni har barn/ungdomar i huset, egna eller på besök. Tv:n antingen mot gavelväggen (tråkigt att sitta med ryggen mot resten av huset) eller kanske hellre i övre vänstra hörnet, alltså mot yttervägg/vardagsrum. Blir perfekt med en snygg svart hörnsoffa i skinn mot gaveln! :wow:

Får man spåna vidare hade jag istället satt ett vikparti på den väggen där ni har ett vinklat burspråk, alltså under ryggåstaket, mot sjösidan. Tänk att kunna öppna upp hela den väggen en fin sommardag! :cool:

Ps.
Såg nu att det var en dörr på högra gaveln, skulle kanske gå att sätta den där vikväggen är ritad idag, bredvid ett fönster...?
 
Redigerat:
Hej på er.
Tack för era förslag.Syftet med den högra ändan är väll att ha ett matrum där. Vikpartiet är väll tänkt att kunna öppnas upp på sommaren och få lite känsla av att ute och inne flyter ihop. Men har även funderat på att ha soffor och tv där i stället. Då har jag funderat på att ha tv.n på väggen in mot sovrummet.
En annan fundering jag haft är att montera en lucka i golvet där jag döljer anslutningar till tv /stereo och ha som en liten fristående vägg mitt i rummet kanske 120-130 cm hög. se bifogad bild. Kan även tänka mig att ha en liknande lucka i golvet vid spetsen, Då skulle jag kunna dölja tv.n i nån typ av byrå/sideboard som jag kan förvara vid väggen tex i matrummet när jag inte ser på tv.n och sen dra fram den vid behov. Hade då tänkt bygga in den med någon typ av tv hiss i skåpet. Många funderingar blir det men inget känns riktigt bra. Vi ser dock väldigt lite på tv utan blir oftast man stremar var och en för sig på bärbara datorn :)
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med markerat matrum och förslag på möblering samt potentiell TV-placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust vardagsrum med stora fönster, trätak och grå soffa, utsikt över åker och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ungefär så här kommer rummet bli
 
Hur har den som planerade huset tänkt sig möbleringen?
 
Håller själv på rita på olika planlösningar till ett fritidshus nu. Och jag kikar redan nu i detalj på vart möblerna skulle kunna placeras, rent konkret vilka möbler (märke, leverantör mm) och vilken storlek (ex 160cm eller 180cm säng, garderober med skjutdörrar, eller vikdörrar osv). Men ni kanske spikat planlösningen? Tom redan byggt stugan? Såg jättefint ut iaf (y)

Det jag skulle tänka på vid placering av TV:n är vilket vädersträck som är vart. Dvs om Tv:n placeras enligt din bild mitt i och hela det öppna glaspartiet är i vädersträck så att ni får eftermiddags/kvällssol så måste man kunna mörklägga bakifrån för att se något på Tv:n.

I övrigt är jag också lite nyfiken på i vilket program ritningen är gjord? Har du ritat själv? är det något som går göra till 3D? Kostar eller gratis? (sorry offT)
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Tanken med hela planlösningen är att få så mkt fönster som möjligt ut mot strand, brygga och Vänern, utsikten är väldigt fin.
Då vi ska nyttja det som fritidshus i början och ofta har många gäster, så har vi valt att fokusera på att få så stora sällskapsytor som möjligt med mkt rymd. Vardagsrummet är ca 40 kvm så där får vi igentligen plats med både matbord och soffor. Men när vi skissat har vi tänkt att det ska vara en riktigt rejäl soffgrupp med två soffor mitt emot vandra och kanske några fåtöljer och sittpallar i vardagsrummet. Matplatsen har vi tänkt oss i rummet med vikdörrar.
Det finns även ett ganska rejält loft som vi ska använda som gäst/allrum. Där har vi även tänkt ha tv och soffor för lite mer privat myspys.
Problemet är väll just tv lösningen i nedre planet. En tokig ide vi kollat upp var att sänka ner tv:n i golvet framme i spetsen på vardagsrummet. Det skulle bli ganska coolt med en fjärrkontroll man trycker på så kommer tv.n upp ur golvet :) Tyvärr var offerten på nästan 90000 kr för ett sånt projekt vilket var i mesta laget........
 
Om man ofta har många gäster hade jag personligen nog tänkt om hela planlösningen. Dels mer utrymme i köket, sedan en matplats i anslutning till köket, inte kök och matplats i varsin ände av huset. Sedan hade sällskapsutrymmet haft ett par olika "avdelningar", en öppen "stimmig" och en lite "tystare". I er planlösning skulle den lite tystare kunna vara där vikdörrarna är, men då tappar man matplatsen. Men den borde ändå vara närmare köket, tänker jag.
Sedan eftersom det är mycket gäster, så kan det vara en tanke att en bardel, köksö eller liknande i köket, som gör att det blir trevligt och enkelt att umgås där också, och att flera kan hjälpa till osv.
Det är också viktigt att det i matplatsen finns utrymme för att möbler som erbjuder avställningsytor och förvaring. För mat, dryck, porslin osv.

Allt tar plats och kräver yta, därför gäller det att planera på bästa möjliga sätt. När jag tittar på den möblerade planlösningen ser jag två stora fria ytor i vardagsrummet, kruxet är att de är i varsitt "hörn" av vardagsrummet.
Planlösingen och möbleringen ser riktigt fint ut när man ser det på ritningen, men jag personligen uppskattar den inte i praktiken. De som sitter ner i soffan känner sig väldigt mycket mitt i, bland de som står upp runt omkring, och de som står upp runt omkring har ingen riktig stans att ta vägen, de hamnar mest "runtomkring".

Trappan till loftet kommer väldigt centralt och kaminen hamnar i skymundan av den. Borde vara tvärtom. Ett alternativ kan vara en rak trappa, med kaminen framför, och dold förvaring under. Eller någon modern trapplösning integrerad med väggen som känns öppen och tar liten upplevd plats.

Ja, lite tankar kring planeringen utan att komma med några direkta lösningar, men det beror nog mest på att jag själv antagligen hade valt en annan form på huset givet förutsättningarna.
 
  • Gilla
hazzzard och 2 till
  • Laddar…
Skit i matrummet, ta bort den vikväggen, och även den helt onödiga sidodörren, och gör TV-hörna där. Det är bra att få en lite ombonad myshörna att kura i, inte bara öppet, öppet, öppet.

Det är ju ett fritidshus, och ni har matplats i köket. När ni har gäster vrider ni bara ut matbordet och låter det bli långbord genom hela allrummet.

Vill ni ha en vikvägg så sätt den i köket, eller hoppa över den fördyrande vinkeln på "burspråket" och gör vikväggar eller skjutdörrsparti där istället.
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
BirgitS
Angående hur matplatsen ser ut på ritningen så är bredden 2,8 m inte mycket om man ofta har många gäster, särskilt med tanke på att det ska finnas plats att vika in/ut dörr där också. Vi har 2,3 m för matbordet i köket och det är normalt omöjligt att gå bakom någon som sitter vid bordet.
 
  • Gilla
hazzzard och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Kan nog vara en bra idé och ta bort köksbordet och lägga till en köksö där istället. Då kan jag istället kombinera vardagsrummet med matbord och soffgrupp. Det vet jag får plats då jag sett det i ett visningshus. Då blir rummet med vikpartiet kanske en bra myshörna med tv mot sovrumsväggen. Vikpartiet kanske är bättre att välja bort men det var en grymt go känsla på visningshuset när det öppnades upp, dörrarna öppnas förresten utåt så de tar ingen plats inne i rummet.
När det gäller altandörren på kortsidan behöver den tyvärr också va kvar då det kommer bli ett uterum på den sidan.
Skulle också vilja ha kaminen i mitten men tyvärr måste trappan vara placerad i mitten då det blir för låg takhöjd annars .
Får fundera vidare innan vi spikar något
:)
 
Hej
Ritningen har jag fått av leverantören. Men när jag klipper och klistrar och testar olika lösningar använder jag mig av ett bra program som heter paint X i min iMac .
 
Hej!
Ser att ni kommit långt i er planering. Blir det loft iallafall? Vill minnas att ni tänkte skippa det. Gäststuga? Ska bli otroligt roligt att följa ert bygge. Hoppas verkligen att ni gör en projekttråd. Vi stortrivs i vårt nya hus och ser fram emot att fira första julen här.
/Louise
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.