Vill ha två kretsar med dimbara takspottar i badrummet (4+2). Helst styrbar från en brytare med dubbla vippor. Har ni bra tips på utprovade system? Priset är inte jättekänsligt, bara det funkar bra.
 
Satte precis in Malmbergs MD-99. IP 44, finns i 2700K eller 3000K. Jag valde de varmare 2700K.
Bra drag i dom på max och kan dimras lågt (ihop med en Meanwell LCM-40DA driver)
Jag har dock 6st på mitt lilla 4kvm badrum, så det räcker till :)
Du kommer behöva två driver om du vill kunda tända 4+2 separat från ex en kronbrytare.

Denna drivern stödjer push, alltså med återfjädrande tryckknapp som du eftersöker.
Ser inget negativt med dessa downlights, trevligt ljus.

Spottarna fälls in i 60mm hål eller i direkt apparatdosa. De får monteras direkt mot brännbart.
 
Redigerat:
Tack för tipset! Om nu själva spottarna skiter sig efter ett tag (jag är lite tveksam mot Malmberg), tror du att man kan ersätta dom med annat och bibehållen funktion?
 
Ja det kan du, men du får säkert borra upp nya hål om du inte hittar andra downlights som har 60mm hål. Men drivern klarar allt från 350mA till 1052mAh ström, så du kan välja mellan nästan alla konstantström downlights så länge du inte övergår 40W/driver.

Jag håller med dig om Malmberg i övrigt, inte särskilt trevligt och kvalitet på deras elmaterial men downlights är ett undantag tycker jag. De känns rejäla och välgjorda. Inget plast och frontringen sätter man fast med dolt magnetfäste.
 
Redigerat:
Mitt tips är Malmbergs MD-540 som ger ett mkt trevligt ljus i badrum.
 
Hade de också på kandidatlistan men inbyggnadsdjupet funkade inte för mig, men har man tillräckligt med utrymme eller kan tänka sig att sänka tillräckligt så är de säkert ännu trevligare.
 
Tack för svaren! Om jag nu vill ha 6 spottar och två till i duschen, kan jag då dra alla i serie och om duschen ska vara släckt (normalfallet) kan jag då förbikoppla dom med en brytare?
 
Nu sitter jag i ett hotellrum på Arlanda där jag strandat pga flygplansfel. I badrummet finns grymma spottar med 6 dioder i varje. Märket är Philips, mer vet jag inte för jag ville inte demontera hela taket. de sitter med såna spretklammor i gipset och har kylribbor på baksidan.
Någon som vet vilken model det kan vara och om de är dimbara med nånting?
 
Jag lyfter tråden för en fråga till. Kopplar man alla spottar seriellt mot ett enda drivdon?
 
Thomas_Blekinge jag kör separata drivdon till varje spot, 4 spottar i badrum alla kopplade till en dimmer.

Jag gissar på att det finns båda alternativen men jag valde denna metoden på rekommendation av elektrikern. Eller rättare sagt han kopplade på det sättet.
 
logic skrev:
Thomas_Blekinge jag kör separata drivdon till varje spot, 4 spottar i badrum alla kopplade till en dimmer.

Jag gissar på att det finns båda alternativen men jag valde denna metoden på rekommendation av elektrikern. Eller rättare sagt han kopplade på det sättet.
Frågar man en elektriker får man den dyraste lösningen :)

Nu vet jag inte dina förutsättningar men en driver till varje spot låter onödigt dyrt. Fast å andra sidan; det gjorde kanske ledningsdragningen enklare och därmed billigare.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tack för tipset! Om nu själva spottarna skiter sig efter ett tag (jag är lite tveksam mot Malmberg), tror du att man kan ersätta dom med annat och bibehållen funktion?
Om du sätter sådana som passar i apparatdosa så har du en spot som är framtidssäker. Iom apparatdosorna kommer inte ändra sin storlek och det finns ett behov av det med. Alla stora tillverkare har spottar för montage i dosor om dom kör med separat drivdon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.