Hej.

Nästa helg ska jag installera en ny kamin med rörkrör som går rakt upp genom taket.
Kaminen rökrören och tillbehör till själva installationen är inköpta.

Men jag funderar lite på bla tips på värmeskydd mot väggen bakom kaminen.
Vi har tänkt oss någon form av fusk tegelvägg som är godkänd att installera bakom kaminen.
Var hittar man sådant billigt och bra, jag har googlat runt men inte hittat något vettigt pga att det inte står om dom är lämpliga att sätta bakom kaminen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en Scanspis och på den kunde man köpa till en extra plåt på baksidan av kaminen. Med den plåten på är det godkänt med bara 10 cm avstånd till vanlig gipsvägg.
Kolla om sån plåt finns som tillbehör till din kamin?
 
Claes Sörmland
Det borde stå i kaminens installationsbeskrivning vilka avstånd till brännbar väg som gäller.

En brännbar vägg som fått ett lager med fusktegel uppsatt är fortfarande en brännbar vägg så det löser inget. Så antingen måste väggen byggas helt i icke brännbart material (mura eller bygg med cementbaserade skivor) eller så får man sätta upp skyddsplåtar. Dessa plåtar kan sitta på kaminen som beskrivs ovan eller skrivas med distanser på väggen. Viktigt är således att plåten sitter så den luftas från båda sidor.
 
  • Gilla
Torparia
  • Laddar…
Det finns skivor som man kan fästa på vägen som är 5 cm tjocka som minskar avståndet rätt så mycket, kommer inte ihåg vad de hette, men det var den lokala elda butiken som tipsade om dem.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Många kaminer kan stå 100 mm från vägg utan några speciella åtgärder. Kolla bruksanvisningen innan du gör något.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fristående kaminer brukar kunna stå 100mm från väggen (dock ej alla).
Insatskaminer brukar kräva större avstånd men som går att minska ner till 100mm med en brandskyddsskiva.

tips: hör med din sotare innan du gör något. Det är hen som skall godkänna din installation...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag köpte typ en sån här: https://media2.bauhaus.se/media/pdf/3770324A.pdf

Och putsade den. Annars skulle min kamin stå typ 800 mm från brännbar vägg.

Klassisk kamin med putsad väggskiva på ett trägolv och skyddsmatta framför i ett hörnrum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kamin med tänd eld står på ett svart skyddsgolv framför ljus vägg, flankerad av en ljusstake och eldstadsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Limmar du 10 cm tjocka lättbetongskivor på väggen bakom har du åxå en brandvägg och kan ställa kaminen 5 cm ifrån.Annars är en 5cm Skamotec-skiva det vanligaste. Till Intrepidspisarna fanns en x-tra plåt att montera på baksidan och som tog ner temperaturen ordentligt och som med tex en mineritskiva med 25 mm luft mot vägg säkert skulle klarat kraven. Skamotec 1 x1 m kostar ca 1000:- Lättbetong och minerit betydligt billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.