Skall göra om lite med nätverket när fiber nu är på gång hemma. Kommentarer på för- och nackdelar mottages tacksamt på dessa 2 alternativ.

Diagram över nätverksuppbyggnad med ASUS- och Netgear-utrustning kopplat till fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Schema för nätverksuppbyggnad hemma med Ethernet-switch, router, accesspunkter och servrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag lägger ju tveklöst min röst på Ubi-alternativet. Jag har en Edgerouter POE i mitten och AP Pro i taket men annars rätt lika. Kommer fungera stabilt och fint....!

Lite dyrare än första alternativet, men inte så mycket gissar jag?
 
Din Ubiquiti lösning är den bästa även om "lite" inte fungerar som du ritat... då den bara har bara 3portar.
Du bör i så fall välja PoE varianten. Där har du 5 portar samt möjlighet att mata AP via POE.
 
Misstänkte att det skulle support på det förslaget efter att ha Googlat en timme på synpunkter om Ubiquiti....;)

Ingen jätteskillnad i pris faktiskt. Funderar på att gå upp till AP AC Pro faktiskt eftersom Zero Handsoff funktionen verkar trevlig. Denna trevliga lilla shop har ju bra priser, http://stores.ebay.com/ubntshop/

1. Är det overkill med AP AC Pro i en vanlig trä/gips-villa?
2. Klarar man sig bra med brandväggen i Router Lite?
 
Han har ju en port kvar i switchen. Måste AP sitta direkt i routern?
 
Frasse_Man skrev:
Din Ubiquiti lösning är den bästa även om "lite" inte fungerar som du ritat... då den bara har bara 3portar.
Du bör i så fall välja PoE varianten. Där har du 5 portar samt möjlighet att mata AP via POE.
Bra tänkt!
 
ghoti skrev:
Han har ju en port kvar i switchen. Måste AP sitta direkt i routern?
Nej, men då får man använda en POE injektor istället, mellan switch och AP.
 
Kane skrev:
Misstänkte att det skulle support på det förslaget efter att ha Googlat en timme på synpunkter om Ubiquiti....;)

Ingen jätteskillnad i pris faktiskt. Funderar på att gå upp till AP AC Pro faktiskt eftersom Zero Handsoff funktionen verkar trevlig. Denna trevliga lilla shop har ju bra priser, [länk]

1. Är det overkill med AP AC Pro i en vanlig trä/gips-villa?
2. Klarar man sig bra med brandväggen i Router Lite?

1. Nej.
2. ja det ska ju rätt mycket till innan den är en begränsning för dig, om vi antar att du ska pyssla med vanlig surf osv.
 
Jag skulle satsa på POE varianten om jag var du
Sedan hade jag valt PRO modellen till AP då det är 3 antenner i den mot 1 i lite...

Kör själv med POE + 2 AP PRO i en stor mexitegel villa med betonggolv.
Blir bra täckning i hela huset.
 
Zero handoff är inte supportad på UAP AC PRO på 802.11ac,, de har däremot hackat fram något de kallar "fast roaming". Den ligger dock i beta ännu.
 
Frasse_Man skrev:
Jag skulle satsa på POE varianten om jag var du
Sedan hade jag valt PRO modellen till AP då det är 3 antenner i den mot 1 i lite...

Kör själv med POE + 2 AP PRO i en stor mexitegel villa med betonggolv.
Blir bra täckning i hela huset.
Det har blivit min huvudplan, PoE5 + 2 AP Pro. Orkar den passiva PoE-funktionen i routern att driva AP Pro eller måste man ha injektorer inkopplade?
 
Inga injektorer.

Du får använda totalt 50W fördelat på de 5 portarna och du kan belasta varje port med 12 eller 24w (beroende på om du kör 24 eller 48V).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.