Jag och kompanjonen håller på och flyttar in maskinerna i verkstadslokalen. I stort sett står jag för maskinerna och han står för lokal och elektricitet och brandförsäkring så får vi räkna och se varje månad vem som blir skyldig pengar åt vem.
Han inleder sin verksamhet inom ett par veckor om allt går bra och jag kommer med så fort ryggen tillåter. Vi kommer inte att ha gemensamt företag för vi har helt olika marknadsnischer och kommer att dela på oss så fort vi har tjänat så mycket att han kan skaffa maskiner och jag kan skaffa verkstad.

Den enda maskinen som vi saknar såhär akut är en putsmaskin och då tror vi att en begagnad långbandsputs blir en kostnadseffektiv lösning på problemet. Vi är nämligen lika fattiga båda två.
Hurudan är en bra långbandsputsmaskin?
Vad har ni för rekommendationer att komma med?
 
Du frågar inte efter det...men jag måste ändå ge tipset att inte splitta på detta vis, känns tyvärr som upplagt för trubbel. Men det har vi nog pratat om tidigare så vidare till långbandsputsen:

Jag har haft ett par och jobbat med ytterligare några. Ingen har varit direkt dålig faktiskt, men det finns såklart saker som är bättre på vissa:

1) Bra utsug, det dammar rejält.
2) Plats till ett dörrblad minst, beroende på vad man arbetar med. Det är i allmänhet väldigt skönt att ha ett långt bord så att man slipper vända på bitarna.
3) "Ligggande u-form" på högerpelaren så att man kan putsa långa (och så breda som möjligt) bitar genom att vända på dem.
4) Modellen utan stänger som sticker ut på framsidan är att föredra, då det tar mkt mindre plats.
5) Eldrift för höj/sänk av bordet är skönt.
6) Modell med platta monterad på arm kan vara bra när det är grövre slipning, men ingen dealbreaker, jag har typ 90% av all putsning med handplattan.
7) bra om man kan öppna en lucka på ovansidan och slipa småsaker där.
8) Kommer man åt hjulet och kan slipa rundade former där är det också bra.
9) Tror det finns modeller där bandet kan vinklas 90 grader så att den fungerar som kantputs, aldrig provat men kan ju vara bra om man ej har kantputs.
10) Effekten är inte så viktig det brukar räcka till.
11) Bra slippapper är såklart viktigt men det har du säkert koll på
 
Jag håller med föregående på alla punkter med undantag för punkt fem. Jag jobbade ett tag med en italiensk långbandsputs som endast hade elektrisk höj/sänk, alltså ingen ratt, det var helt omöjligt att finjustera höjden... Den bästa jag har jobbat med var en äldre Jonsered. Instämmer också med Daniel_N om det där med platta på arm. Putsning med långbandare bygger mycket på känsla för materialet och koordination mellan höger och vänster arm. Platta på arm blir för okänsligt, så jag brukar välja bort den och putsa med handhållen platta. Ska du ha en bredbandsputs också eller gör du all putsning med långbandaren?
 
Ja jag vet att det här är en dålig lösning..... men det skulle ta minst 10 år för mig som arbetslös att samla ihop rivningsmaterial och vindfällen och gräva grunden för hand med spade och lägga en grund av natursten och bygga en verkstad på nollbudget.

Jag har ju traktor och frontlastare och flera starka kamrater så blir det någon osämja är maskinerna borta inom ett dygn och så får han sitta där och tälja för hand efter det. Är dörren låst så är det enkelt att slå ut en vägg:cool:
Att vi har känt varandra sedan 3-årsåldern är en viss fördel.
Du behöver inte oroa dig Daniel!

I det här skedet blir det varken kantputs eller bredbandsputs. Budgeten räcker nätt och jämt till en långbandsputs. Förhoppningsvis går det att bygga något slipstöd ovanpå som går att använda som surrogat för kantputs.

Tack så mycket för tipsen. Vi skall hålla utkik efter en sådan maskin!
En Johannesen som uppfyller de där kraven är till salu i en grannkommun. Så nära att vi kan hämta den med traktor om vi vill. Den liknar en Jonsered.
 
Har inte så mycket att säga om långbandsputsar förutom att jag har en felder och tycker den funkar riktigt bra. Det jag ville säga är ett grattis till att du är på gång med verksamheten och lycka till!
 
De gamla brukar vara bra. Stora hjul är bra. YD start ett måste. Handvevat är stabilt. Bra om det är spånhuv i bägge ändar. Den främre spånhuven kan ha en hjälpfläkt som drivs av remmen. Det är bra. Håller med Daniel och Tiofingrar om att handhållen putsklots är bäst. Slipbanden brukar vara 6 meter långa. Det finns maskiner som har U-formad bock i bägge ändar. Då har båda spånhuvarna en konstruktion som medger att den nedre delen tas bort. Därmed går det slipa hur långa bitar som helst ;). Vad nu det skall vara bra för. Kan inte påminna mig att jag någonsin behövt den möjligheten.

En putsklots tillverkar du själv genom att limma tritex på en lämplig skiva och sedan sätta på ett handtag som är bekvämt och stadigt. Bör se ut ungefär som en rivbräda som murare brukar använda.

Det är svårsålda maskiner så du borde kunna komma över en billigt.

Mvh Findus
 
katos skrev:
Det jag ville säga är ett grattis till att du är på gång med verksamheten och lycka till!
Håller verkligen med, väldigt roligt!
 
Tack för era tankar
Vi skall fara och titta på en långbandsputs i morgon om vädret inte är för fint. Är det vackerväder flyttar vi stenbergaren.

Tyvärr finns det inte samma utbud på billiga maskiner här uppe som söderut i Sverige..... men vi skall se vad vi hittar.
 
Ja det blev det för ett par månader sedan.

En österriskistillverkad sak med gjutjärnsstomme. Den kostade 350 euro och fanns 100 kilometer hemifrån så transporten blev billig och enkel. Tänkte börja renovera den i nästa vecka eller veckan efter så den får en egen tråd småningom.
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
Kan bara komplettera önskelistan med fram och back, när man putsar på bandets översida så kör man back och då sugs spånet in i utsuget, går ju komplettera elutrustningen med fram o back omkopplare.

Protte
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag hade glömt hur namnet skulle stavas men jag tittade efter i dag. Langzauner heter tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.