Liknande trådar fins det säkert många av.
Tycker ni det är frustrerande fårn ni gärna lämna tråden och hitta på något annat :)
Vill ni svara på lite enklare el frågor är jag dock tacksam.

1. I ett vanligt uttag 230V har vi fas, nolla och förhoppningsvis jord. Överbelastas eller kortsluts uttaget går proppen, det fattar jag. Men om skillnaden mellan fas och nolla är mer än 30mA löser jordfelsbrytare ut? När kan detta ske? Hur går det till? Om en damsugare på t.ex. 500w är i borde väl en skillnad visas mellan fas och noll då damsugaren förbrukar?

2. Kan man ha en jordfelsbrytare utan jordat uttag?

3. I ett automatsäkrat proppskåp. Hur kan man se om det sitter en jordfelsbrytare?

4. Har jag fattat rätt om att man inte får jorda ett uttag i vardagsrummet utan måste då samtidigt jorda alla?

..kommer säkert fler funderingat framöver
 
1 mäter skillnad mellan fas och nolla inte förbrukning
2 ja det har inget med skyddsjord att göra
3 ja jfb har en testknapp på sig så den syns
4 ja du får inte blanda jordat och ojordade i samma rum..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
1. En elektrisk förbrukare som en dammsugare förbrukar ingen ström. Det är samma ström som går i ledningen till förbrukaren som ifrån. Det som förbrukas är effekt, som inte är samma sak som ström. Syftet med en jordfelsbrytare är att skydda mot att strömmen tar fel väg, t ex genom kroppen och ut till jord.

2. Ja

3. Jordfelsbrytare brukar sitta "först", dvs längst upp till vänster bredvid huvudbrytaren. Den är bredare än en vanlig automatsäkring och har en testknapp som man kan trycka in för att testa funktionen. Vidare brukar den någonstans vara märkt "0.03A" eller "30 mA".

4. Korrekt
 
  • Gilla
LinusW
  • Laddar…
4.
Om du vill ha ett joradat uttag då måste allt i det rummet jordas.

Dvs. Inte bara väggutagen ska vara jordade. Även eventuella lamparmaturer eller lamputtag samt el-element och annan elektrisk utrustning.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tack. Bra att veta och lätt att glömma.
Jag har ett lamputtag med tre trådar. Dock är det två knappar som tidigare styrde lampa+fläkt.

Hur är det då?
2st fas och en nolla?
Kan dom dela nolla eller hur funkar det?
 
Mikael_L
1. 2. 3. 4. Det är ren magi, Inget som någon vanlig dödlig förstår sig på.
Man måste gått gymnasiets elprogram och sen gått och hållit en elinstallatör i handen några år för att ha en chans att fatta. :)
 
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
Det är samma fas till lamputtaget men två olika tändtrådar.
Fas är fram till strömbrytaren sedan är det tändtråd som går från strömbrytaren till förbrukaren/lampan.
 
Förklaringen till svaret i pkt 4 är att ojordade endast fick monteras i S.k. isolerad miljö. Isolerad miljö är ett rum med elektriskt isolerade golv och väggar t.e.x golv i plast eller trä. Placerar man då jordade apparater i detta rum så bryts den isolerande miljön och förutsättning för ojordade uttag försvinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.