Föräldrarnas kök kräver en skild spis då luckan till krypgrunden är under spisen.

Är det bara att glömma Ikeakök då eftersom spisens front är 70 hög när Ikea nu har 80-hög front?
 
Vad är problemet? Alla spisar lär ju passa oavsett de måtten du lurar på!?
 
Alla(?) spisar nu för tiden har justerbar sockel så höjden är inga problem.
 
jonko skrev:
Alla(?) spisar nu för tiden har justerbar sockel så höjden är inga problem.
Spis, och även diskmaskin kom jag på, är 4-5 år gamla och kan knappast justeras så att fronten blir 80 hög som Ikeas bänkskåp. Varför ska man justera sockeln, det är ju 80-höjd på luckorna som är problemet så det blir helt ojämn nedre linje.
 
Problemet är alltså utseendet ?
 
Jonatan79 skrev:
Problemet är alltså utseendet ?
Ja! Hur löses det problemet .. eller tycker dom "drabbade" att det ser ok ut?
 
BirgitS
Inget jag skulle reagera på i alla fall. I mitt gissningsvis drygt 10 år gamla kök har spisen och diskmaskinen vita socklar medan alla socklar under skåpen är ek, de är visserligen lika höga men eftersom spisen skjuter ut lite mer än skåpen ser det faktiskt ut som att spisen har en sockel som är 1-2 cm lägre, inget som jag har tänkt på någonsin under de 5 år jag bott här.
 
Bra tanke, personligen tycker jag det ser förjäkligt ut nuförtiden då vinkylar diskar o spisar inte linjerar riktigt som dom ska. Bertazzoni spisarna är 775mm och förmodligen det närmaste du kommer om det ska vara ikeakök.
 
DFYD123 skrev:
Bra tanke, personligen tycker jag det ser förjäkligt ut nuförtiden då vinkylar diskar o spisar inte linjerar riktigt som dom ska. Bertazzoni spisarna är 775mm och förmodligen det närmaste du kommer om det ska vara ikeakök.
Ok .. blir nog Epoq.
 
BirgitS
DFYD123 skrev:
Bra tanke, personligen tycker jag det ser förjäkligt ut nuförtiden då vinkylar diskar o spisar inte linjerar riktigt som dom ska.
Yrkesskada? ;)
 
BirgitS skrev:
Yrkesskada? ;)
Haha... förmodligen. Men renoverar man kan man ju passa på att göra det så snyggt som möjligt. :)
 
DFYD123 skrev:
Haha... förmodligen. Men renoverar man kan man ju passa på att göra det så snyggt som möjligt. :)
Exakt .. gör man en hel köksrenovering så vill man ju att det ser så bra ut som möjligt!
 
BirgitS skrev:
Inget jag skulle reagera på i alla fall. I mitt gissningsvis drygt 10 år gamla kök har spisen och diskmaskinen vita socklar medan alla socklar under skåpen är ek, de är visserligen lika höga men eftersom spisen skjuter ut lite mer än skåpen ser det faktiskt ut som att spisen har en sockel som är 1-2 cm lägre, inget som jag har tänkt på någonsin under de 5 år jag bott här.
Ett par cm är nog inga problem, men en hel dm är inte snyggt.
 
Hojte skrev:
Eller köp en spis med 2 ugnar? Så får du ingen sockel. Och 2ugnar på köpet
Typ
[länk]
Eller så sätt ett skåp /lådor där ni har luckan till krypgrund med löstagbar botten så är det lättåtkomligt
Bra förslag Hojte! Tyvärr har både spis och diskmaskin flera år kvar (troligen) så det känns dumt att lägga stora pengar på något nytt då när ett Epoq-kök löser problemet. Firman som ska installera köket föredrog också Epoq före Ikea. Jag ska rita ihop ngr förslag nu åt dom .. hade själv föredragit Ikea men blir intressant att prova på Epoq (bara dom kan leverera i tid :confused:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.