Har ett timmer hus från 1700 som står på stengrund. Marken runt och under hus är torr och väldränerad. Finns heller inget mögel så jag ser inget som gör att jag måste ändra detta. Men vad jag skulle behöva hjälp med är att kunna isolera mina golv som är kalla. Golven som ni säkert förstår är gammalt som är mycket bra och vill inte riva upp dessa.
Det går att komma åt hela huset från inspektions luckor från alla fyra sidor av den anledningen vet jag att det ser bra ut därunder.

Finns det någon form av isolering som skulle kunna spruta/blåsa in utan att förstöra något vad gäller fukt?
 
Hur mycket utrymme är mellan mark och golv under huset? Vi funderar på att sprutisolera med polyuretan, det ska enligt uppgifter täta alla hål och springor samt behövs bara halva tjockleken mot standardisolering.
 
Det är ca 300 - 200mm
Var kan man läsa om detta?
 
Googla på polyuretan eller sprutisolering. Ev kan man spruta ovanifrån på blindbottenskiva men då måste ni riva upp golven :(. Tänkte att man kunde komma åt underifrån.
 
Fylla torpargrunden med polyuretan i ett 1700-talshus :eek:
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Nej, fylla bjälklaget även kallat isolera! Självklart inte fylla hela grunden ner till marken, läs på först, tänk, kommentera sedan INTE tack!
 
"Finns det någon form av isolering som skulle kunna spruta/blåsa in utan att förstöra något vad gäller fukt?"
Cellulosa.

Var dock uppmärksam efter att du isolerat. Det kan vara att grunden är torr och fin pga att det är dåligt isolerat i golven, och därmed ett hyfsat värmeläckage nedåt som hjälper till att hålla grunden torr. Årliga inspektioner är att rekommendera, (om det inte redan görs).
 
Mmm Har läst om detta, tror att det var i tidningen Gård och Torp och ja det finns alltid anledningar till varför och hur man bygger hus för i tiden.
Tack för alla svar som jag fått i detta ämne har kollat runt lite och avvaktar i detta arbete så länge.
 
Om du har kalla golv pga golvdrag så är det grunden som måste tätas.
 
En vanlig teknik i gamla hus är att man fyller ut utrymmet direkt under golvplanken med polyuretan, och då ofta endast runt ytterväggarna. Det skapar ett vindtätt och isolerat skikt som gör att vinddrag som kommer genom ytterväggen inte tar sig in och kyler ned golven, vilket ofta är problemet. Man borrar ett hål 10-12mm stort och fyller PU genom hålet, den expanderar sedan till ett isolerande skum under golvet. Sedan pluggar man hålet. Det sägs göra stor skillnad och jag har hört folk som gjort denna manöver säga att de känner det som de fått golvvärme.

PU är ett utmärkt material i gamla hus, just av den anledningen att man inte behöver bygga om en massa. Det är inte heller ett nytt material som många påstår, utan har funnits sedan 30-talet i olika former. Vi omger oss av PU i stora mängder i vårat dagliga liv, i allt från skor, sängmadrasser , soffor och kylskyp till bilar, båtar m.m.
 
TF83
thomasx skrev:
En vanlig teknik i gamla hus är att man fyller ut utrymmet direkt under golvplanken med polyuretan, och då ofta endast runt ytterväggarna. Det skapar ett vindtätt och isolerat skikt som gör att vinddrag som kommer genom ytterväggen inte tar sig in och kyler ned golven, vilket ofta är problemet. Man borrar ett hål 10-12mm stort och fyller PU genom hålet, den expanderar sedan till ett isolerande skum under golvet. Sedan pluggar man hålet. Det sägs göra stor skillnad och jag har hört folk som gjort denna manöver säga att de känner det som de fått golvvärme.

PU är ett utmärkt material i gamla hus, just av den anledningen att man inte behöver bygga om en massa. Det är inte heller ett nytt material som många påstår, utan har funnits sedan 30-talet i olika former. Vi omger oss av PU i stora mängder i vårat dagliga liv, i allt från skor, sängmadrasser , soffor och kylskyp till bilar, båtar m.m.
Låter onekligen intressant! Är själv i behov av vettig golvisolering i ett timmerhus som endast idag ger utrymme för 10-15cm golvisolering. Alternativet kommer vara en golvhöjning, Men hur blir det med PU isolering efter några år, det krymper inte och får sämre isolerförmåga? Håller det sig lika "stabilt" år efter år?
 
Tommy_F skrev:
Låter onekligen intressant! Är själv i behov av vettig golvisolering i ett timmerhus som endast idag ger utrymme för 10-15cm golvisolering. Alternativet kommer vara en golvhöjning, Men hur blir det med PU isolering efter några år, det krymper inte och får sämre isolerförmåga? Håller det sig lika "stabilt" år efter år?
Den krymper inte, och håller sig stabil, det är idag ett väl beprövat material som utvecklats under många år.

Jag kan rekommendera ett företag som heter Isopol, de har lång erfarenhet av PU och är bra och trevliga.
 
Hjälper inte hur bra det är. I ett hus från 1700 hör det inte hemma.
 
  • Gilla
reik och 1 till
  • Laddar…
TF83
haavard skrev:
Hjälper inte hur bra det är. I ett hus från 1700 hör det inte hemma.
Är benägen att hålla med till viss del.. nu har jag iof inte ett 1700 tals hus men ett ifrån 1890 och kan man välja att få ha golvet i höjden det alltid varit och slippa merjobbet att höja varje dörrpost och allt krångel kring vedspisar, kakelugnar och annat som en golvhöjning innebär så kanske det kan vara värt det, men jag vet inte.. hmm, får ta sig en funderare..
 
Själv lutar jag mer åt Hasopor eller leka kulor äför att på så sätt isolera utan att förstöra tanken på hur man tänkte vid byggande av dessa ga hus. Även om detta har mindre/sämre isolerande verkan så finns det isolering ist för inget alls.
Känns inte riktigt rätt med PU vad gäller brandrisk, fukt etc. Ett hv att göra om något om man får fukt i golvplank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.