Hur ofta "motionerar" ni era säkerhetsventiler?

Jag har en säkerhetsventil som sitter på inkommande kallvatten till acktanken som har börjat läcka, inte mycket men kanske 3-4 dl per vecka.
Enligt handlingarna till ventilen skall den motioneras en gång per månad tror jag att det står.

Det gjorde inte jag de första åren. Har dock börjat nu men läckaget fortsätter. Kan detta vara orsaken till den lilla läckan?

Eller kan det finnas andra orsaker?
 
roli skrev:
Eller kan det finnas andra orsaker?
Packningen behöver kanske bytas, de brukar hårdna med tiden...och då läcker det.
 
När läcker det? Det är helt naturligt att det sipprar ut vatten när man har tappat varmvatten och det kalla vattnet i beredaren värms upp. Det finns ingen luft i beredaren som tar upp tryck och därför ökar trycket väldigt mycket när vattnet värms och expanderar. Då öppnar säkerhetsventilen så att övertrycket släpps ut. Det här sker varenda gång jag eldar i pannan och 200 liter 40-gradigt vatten i beredaren värms upp till 90 grader på några timmar. Det blir nån liter som måste få komma ut...

Jag motionerar värmesystemets och varmvattenberedarens säkerhetsventiler och SYR-ventilen flera gånger per år. Exakt en gång per månad blir det inte, men det tror jag knappast behövs heller. Det pyser ju ut lite vatten varje gång och i värmesystemet så vill man ju ogärna fylla på färskvatten.

Spelar läckan, om det nu är en läcka, någon roll? Vattnet hamnar väl i avloppet i alla fall?
 
Immobil skrev:
Packningen behöver kanske bytas, de brukar hårdna med tiden...och då läcker det.
En packning skall väl inte torka efter 3 år? ???
 
roli skrev:
En packning skall väl inte torka efter 3 år? ???
Kan den visst, beroende på vattenkvalitén.
 
sveno skrev:
Det är helt naturligt att det sipprar ut vatten när man har tappat varmvatten och det kalla vattnet i beredaren värms upp.

Spelar läckan, om det nu är en läcka, någon roll? Vattnet hamnar väl i avloppet i alla fall?
Nu har ju jag ingen beredare utan två stycken slingor i tanken som värmer vattnet allt eftersom man tappar ut varmvatten, men det kanske sker en expansion på vattenet där också??

Angående läckan, för det kommer från säkerhetsventilensskvallerrör, så blir golvet blött mellan röret och brunnen.

Betyder detta då att om man byter säkerhetsventil så läcker det iallafall igen ??? ??? ???

Det var ju tätt de första 3 åren efter idrifttagningen av anläggningen.
 
Immobil skrev:
Packningen behöver kanske bytas, de brukar hårdna med tiden...och då läcker det.
Går de att byta eller är det "bara" att köpa en ny säkerhetsventil??

Vad jag minns så går inte ventilen att demontera ???
 
roli skrev:
Nu har ju jag ingen beredare utan två stycken slingor i tanken som värmer vattnet allt eftersom man tappar ut varmvatten, men det kanske sker en expansion på vattenet där också??
Ja, det expanderar i slingorna också. Det behöver inte expandera mycket för att trycket ska öka mycket när det inte finns någon luft som kan ta upp expansionen.
roli skrev:
Angående läckan, för det kommer från säkerhetsventilensskvallerrör, så blir golvet blött mellan röret och brunnen.
Det säger inte så mycket att det kommer från skvallerröret. Det kan vara packningen eller helt naturligt från expansion. Löd på rör så att skvallerröret går ända fram till brunnen, för om något går fel så ska vattnet komma ut så att det inte kan skada någon. Kolla om det läcker mer när du har tappat varmvatten med hög hastighet och sedan låter slingorna bli varma. Läcker det mer efter stora tappvattenuttag och inte läcker när du inte tappat vatten på länge, så är det ju naturlig funktion hos säkerhetsventilen.
roli skrev:
Betyder detta då att om man byter säkerhetsventil så läcker det iallafall igen ??? ??? ???

Det var ju tätt de första 3 åren efter idrifttagningen av anläggningen.
Då lutar det åt att du behöver byta ventilen eller packningen. Kolla på tillverkarens hemsida efter reservdelar. I värsta fall måste du köpa ett ventilrör med säkerhetsventil och avstängning. (Knappt 300kr på rinkaby, bara ventilen kostar 84kr)

Om det är packningen så blir du av med problemen efter bytet.
 
Får gå hem och se om jag hittar någon packning.

Det går med andra ord att skruva isär säkerhetsventilen och titta invändigt efter en torr eller sprucken packning, dock efter det att trycket i systemet är tömt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.