tack
 
Fördelen med att köra med en "riktig" laddare från Calix (eller Defa om man kör deras system) är ju att man kan få laddning konstant även om motorvärmaren och kupéfläkten bara går en viss tid. Den typen av styrning slipper man ifall man kör med en laddare inne i bilen.

Själv ska jag montera in riktiga Calix/Defa-laddare i båda mina bilar under nästa år. Helst hade jag haft det redan nu, men jag orkar inte skruva med det nu när det blivit kallt ute…
 
agehall skrev:
Fördelen med att köra med en "riktig" laddare från Calix (eller Defa om man kör deras system) är ju att man kan få laddning konstant även om motorvärmaren och kupéfläkten bara går en viss tid. Den typen av styrning slipper man ifall man kör med en laddare inne i bilen.
Jasså, får man det när man kopplar bilen till tex ett sådant här uttag, http://www.garo.se/eluttag-bil ?
 
Så här fungerar Defa WarmUp och jag antar att Calix system är lika dant.
51be49f55b63463bcd3f838cea75ee07x.jpg

Konstant ström i vägguttaget gör att batteriladdaren laddar hela tiden och tiduret i bilen styr tiden som motorvärmaren och fläkten går.

Det borde gå att hoppa över tiduret och sätta en timer i vägguttaget i stället, men då laddar batteriet bara som motorvärmaren går. Frågan är om batteriet hinner laddas upp på den tiden.
 
hmm problemet är ju att när timern startar så går ju motorvärmaren, kupevärmaren samt laddning av batteri. Och då man kör värmarna i ca 45 minuter så hinner ju inte batteriet ladda mer än 45 minuter och batteriet hade kanske behövt ladda i 5 timmar. Därav vet jag inte om detta ger speciellt mycket, isåfall hade man behövt spänningsmata batteriladdaren separat så att denna startar tidigare...men då blir de bökigt värre.
 
Vad ska ni med laddning till? Kan förstå om det körs mycket dieselvärmare och kort körtid, men laddar batteriet ur eller är trött så är det nåt annat fel..

Men bästa/billigaste lösningen är koppla in sig på 220v i motorrummet, köpa ett till Y och en motorvärmarkabel som man klipper sönder och skarvar mot batteriladdaren..samt kabelskor på batteriet mot laddaren..
 
För det mesta fungerar det ju utmärkt att bara låta bilen laddas när man kör. Om det finns en laddare inkopplad som går igång tillsammans med motorvärmaren i 45 minuter innan varje gång man använder bilen blir det ju ännu bättre. Det är nog jättebra att ha kontinuerlig underhållsladdning på batteriet när bilen står still, men det är inte nödvändigt. Om det inte är något fel på bilen.
 
richardtenggren
Vi har en Defa i vår andrabil, funkar ju väldigt bra och samtidigt smidigt, laddar mer än vår snikctek också.
Ctek:n blev spontant inhandlad vid ett missöde med urladdad bil i sommar, någon hade glömt kupébelysningen på. ;) Finns ju såklart även finare ctek :)
 
Redigerat:
absolut, men frugan kör bara 5 minuter till dagis med ungarna.
 
Jag har haft problem med min dieselvärmare. Jag har ca 20 min körtid till jobbet plus en del korta stadskörningar. Enligt manualen ska man bara köra dieselvärmaren halva körtiden för att inte tömma batteriet. 10 min räcker dock inte för att göra bilen varm och go och rutorna fria från snö och is, och vid korta stadskörningar funkar det ännu sämre. Med de förutsättningarna så behövs stödladdning.
 
richardtenggren
Kör du värmaren till hemresan också? Jag brukar skippa det och har inte haft något problem ännu, kör också värmaren varje morgon och åker ca 20 min till jobbet. Men har funderat på montera Defa-laddare, motorvärmare och kupefläkt då vi har tillgång till el på jobbet, så får man både stödladdning och varm bil till hemresan.
 
Såklart jag kör värmaren till hemresan. Jag vill inte sitta i en kall bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.