Är på G att planera mitt altan bygge som skall börja nån gång i feb/mars.
Kommer låta markarbete göras av firma, och sedan bygga altan däck själv.

Min fråga är nu - På plint eller plattor?
Asfalt och gräsmatta måste bort för att komma i rätt höjd oavsett.
Kommer även hamna ett spabad, men vet inte om jag s Skiss av altanplan på rutigt papper och befintlig trädgård där altan ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
änker ner det eller inte ännu.
 
Va har du för markförhållanden ?
 
Om jag skulle byggt enligt bilden skulle jag absolut ställt altanen på plintar.

Skall du bygga i samma höjd?
Då är det bygglovspliktigt, det hoppas jag du vet.
 
Markförhållanden är jag inte så säker på..
Altanen är på marknivå, alltså under balkong och bort till förråd.
 
Asfalt är bra underlag för spa-badet. Har ni funderat på att stenlägga uteplatsen? Blir mindre rivjobb.
 
Jonatan79 - Självklart hade det varit bra. Gillar trädäck bättre :)
 
Jag hade kört på plattor av den enkla anledning att det är lättare. Blir väldigt mycket grävande annars om du ska få plintarnas fästen i samma höjd som huset.
 
Har en liknande altan med 2-3 meter höga plintar och ett 3kbm spa uppe på. Jag har berg under så jag borra ner stolpskor i berget och 3st skruvlimmade 170 som stolp och dubbla 195 som bärlina. La in en extra bärlina under badet då det ibland kan vara 10 pers där i.
 
Holmspel skrev:
Jag hade kört på plattor av den enkla anledning att det är lättare. Blir väldigt mycket grävande annars om du ska få plintarnas fästen i samma höjd som huset.
Gräva? Nej,nej! Skaffa en Skurupsborr så är plintarna nere före 11-kaffet. Snålar man och köper en jordborr från Biltema tar det nog tills 4-kaffet innan det är klart.
 
  • Gilla
Fredagscola
  • Laddar…
En markburen altan hade ja utan att tveka kört på plattor, gjort flertalet såna själv och funkat till belåtenhet
 
Sätt altanen på plattor
 
Nu har jag bestämt hur det blir, altanen kommer stå mestadels på plattor men kommer ha en rad ytterst på långsidan med plintar.
 
litet problem är nu att nivån skiljer sig en hel del på tomten. Se bifogat foto, där ser man lasern och tejpen där altandäcket hamnar mot förrådsvägggen.
Lite jobbigt högt upp...
Förslag på lösning önskas!
* Höja upp förrådet
* Lägre nivå på altandäcket borta vid förrådet
 
Vägg på hus med liggande panel upplyst av två utomhuslampor nattetid, med markerade röda linjer möjligtvis för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade gjort alt i en nivå och låtit förådet vara. Nivåskilnader utan räcke o tydlig trappa är enligt mig en stor säkerhets risk specielt i skymmning eller folk med dåligt sende
Vad har för nivåskilnad på andra sidan mot asfalten?
Håll koll på vart el,tele och vatten avlopp går då ni skall sätta plintar, fick själv flytta tänkta positioner och djup pga el och vattenledning. Om ni skall hyra en maskindriven jordborr rekomenderar jag att ni tar en diameter större än ni tror behövs då jodens egenskaper kan få den att dra åt olika håll. Hade 300 mm borr till färdiga plintar från byggmax och 400 mm hade underlättat för utplaceringen i hålen, på vissa ställen drog den iväg rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.