Jag bor i en av nordens regnigaste städer (Bergen) där det ofta kommer kortvarigt hagel om höstnätterna. Dessvärre är sovrummet utrustat med ett takfönster --> vaknar ofta till tredje världskriget. Jag är dessutom fantastiskt okunnig inom allt som har med handarbete att göra, så jag vänder mig hoppfullt mot er mer kunniga :)

Min tanke är simpelt nog att köpa en tunn träplatta och smacka på en isolationsplatta som jag sedan kan häkta på insidan av fönstret (Det finns en cm på var sida där rullgardinen glider så att säga). So far so good?

Bild på typ av fönster:
http://h24-original.s3.amazonaws.com/153757/16279858-KRlas.jpg

Mitt största frågetecken är dock vilken typ av isolationsplatta jag skall använda? Man har ju hört att det är högst tråkigt att andas in glasfiber etc.. Och eftersom detta kommer vara en "ta av och ta på" platta så kommer ju isolationen att vara naken i rummet så att säga.

Stort tack!
 
Antingen kan du ju använda ngt annat (nyare glasfiber är f.ö. inte lika illa som äldre, men det kan ju damma). Men mitt förslag skulle nog vara att innesluta det i en påse helt enkelt...

Dessutom slipper du ju få det vått då om det kommer fukt/kondens från fönstret när du sätter dit den (när den väl är på borde det inte kondensera, men det kan ju finnas innan)

/K
 
Cellplast är naturligtvis det bästa här. Inga direkta hälsofaror och lätt att forma så att det passar. Dessutom väldigt lätt. Träplatta behövs dessutom inte om du inte vill. Diffusionstätt också om du kan få det fukttätt i övrigt, så det bör minska risken för fukt ovanför.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En utvändig gardin av tyg?
Det blåser ibland också, men flaggor hänger ju ute.
 
Knackar man på en glasruta så hörs det.
Och jag förstår att en hagelskur mot ett takfönster nästan kan låta öronbedövande :p

Jag skulle nog hellre välja en utvändig konstruktion, som hindrar haglet att slå mot glasrutan.
Med glesa lameller, ungefär som folk sätter upp runt sina värmepumpar.
Som släpper igenom lite ljus men skyddar fönstret från direkta hagelskurar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lägga en madrass på utsidan?

För ljudisolering är tunga och porösa material bra. T.ex. Sand. Så bäst vore nog en tung och porös lösning på utsidan av fönstret. Sandlåda? :p
 
Finns ju gummiduk på Biltema man kan lägga utanpå fönstret, fast då blir det mörkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.