Mikael_L
15° C är inga problem.

Men rören blir långsammare vid tändning och får sämre ljusutbyte ju kallare omgivningstemp man har.
T5 drabbas hårdare än T8.

Nedåt nollgradigt funkar hyggligt bra, även om ljusutbytet har blivit sämre och tändningen tar längre tid.

Ska det sitta i kalla utrymmen är T8-rör och en kapslad armatur att föredra.

http://ljuskultur.se/wp-content/uploads/2016/04/omgivningstemp_lysror.pdf
 
Jo vanliga lysrör funkar väl bäst vid 25-30 grader om jag förstått det hela rätt.
Men vid dom tillfällen man ska hålla på och jobba i garaget så är det ju snabbt gjort att få upp temperaturen mha byggfläkt 2kw samt ordinarie vattenburet fläktkonvektorelement som sitter i taket....
 
Johan Jatko skrev:
Jo vanliga lysrör funkar väl bäst vid 25-30 grader om jag förstått det hela rätt...
Inga problem att tända lysrören i vårt stall och sadelkammare, fastän där nu vintertid ofta är -5°C till 5°C.

Nordlux-armaturer med elektronisk ballast, vet inte klassningen på rören dock.
 
Sådär då fick jag tummen ur och monterade upp armaturerna. Blev faktiskt riktigt nöjd, bra ljus och tänder sekundsnabbt.
Oorganiserat garage med nyinstallerade armaturer på taket och verktyg samt byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade armaturer i ett rörigt renoveringsrum med verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en liten fuskis strömbrytare till dom två främre armaturerna, elektrikern får byta ut till till en vanlig sen när han kommer hit...

Temporär lösning av elinstallation med oskyddade kablar och kopplingsklämma utanför vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en fråga, hoppas inte TS tar illa upp om jag kapar tråden. Kändes som en bra tråd att ställa frågan i. :)

Jag har precis monterat 6st Biltema lysrörsarmaturer. T5, 2x28W 1150mm långa.

Jag föll helt enkelt för det billiga priset samt att dom faktiskt såg helt ok ut och var diskreta och inte bygger så mycket på höjden.

Trodde dessutom i min enfald att 12st 28W skulle bli bra i mitt lilla garage (35kvm).

Tyvärr blev jag nog ganska besviken på ljusstyrkan. Jag valde dessutom Biltemas egna T5 lysrör och jag har inte en aning om det är någon skillnad mot dom mer kända märkena. Men lumen mot lumen så är dom likadana så jag antar att det inte är någon mer skillnad än kanske livslängden. Rätta mig om jag har fel!

Dessutom tänkte jag inte på om dom hade reflektor eller inte, vilket dessa inte hade. Det hade ju såklart bidragit till bättre ljus.

Vad hade ni gjort? Ska jag helt enkelt byta ut allihop mot 2x36w med reflektor, vad finns det isf för diskreta halvsnygga varianter till bra pris?
Eller ska jag komplettera med 3st till? Problemet är att jag har ju bara fördragit el till dom 6st som är monterade, ska jag sätta 3st till får jag dra kablar i taket vilket jag helst vill slippa (fult!).
Eller kan man på något sätt få mer ljusstyrka i dom jag redan har? Andra lysrör? Montera reflektor (går det?)? Eller andra tips?

Jag som trodde jag hade planerat det så bra! 🙄
 
Mikael_L
Om du byter från 28W (T5) till 36W (T8) så blir det ungefär samma ljusstyrka, då T5-rören har bättre ljusutbyte.
Jag anser att det inte kommer ge dig något mer ljus.

Du kan däremot fundera på nästa längd, skaffa 2x35W (T5), så blir det 20% mer lumen.

Jag gissar vidare att Biltemas rör är lika bra som några andra, de tillverkas ju inte av Biltema själva, utan antagligen i samma kina-fabrik som gör rör åt någon annan känd aktör, men så brandas sen rören olika.
På marginalen kan det förvisso skilja något, men det som främst skiljer lysrör åt är inte ljusstyrkan utan ljuskvalitén.

Om det passar bra på något sätt i ditt garage så kan du köpa någon extra armatur och sätta kloss gavel mot gavel mot några som redan sitter där, då blir ju kabeldragningen osynlig, går bara direkt in i nästa armatur.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Om det passar bra på något sätt i ditt garage så kan du köpa någon extra armatur och sätta kloss gavel mot gavel mot några som redan sitter där, då blir ju kabeldragningen osynlig, går bara direkt in i nästa armatur.
Det är ju faktiskt en variant, kan ju flytta dom befintliga för att lägga an mot varandra om jagkompmetterar med nya armaturer därimellan!

När det gäller reflektor, man kan inte vara så fräck att man lägger typ aluminiumfolie bakom för att reflektera ljuset, borde väl ändå göra det något bättre?

Men det kanske inte känns bra ur säkerhetssynpunkt....? 😐
 
Kupan på armaturen är opal och är tyvärr inte av de bästa kvalitén så den tar ganska mycke ljus. Rören kommer att ge mera ljus om några timmar när de har fått "bränna" in sig lite. Men sen är frågan hur mycket ljus du vill ha.
 
D Drövel skrev:
Kan svara på min egen fråga nu. Köpte en ledarmatur på Clas Ohlson för 499kr. Plast men känns ändå rejäl. Mycket rejälare än de jag testat tidigare från jula. Betydligt bättre ljus än min 2x36w-julaarmatur. Enkel att installera. Slipper lysrörsbyten och donbyten. Får väl se hur den håller i längden.
Rekommenderas!
Hej! Hur många har du installerat?
Jag har ett garage på 43m2. Räcker det med 6st?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.