Tgjensen skrev:
Vad kan man göra mer då?
Riv bort det som är dåligt, se till att inget kan börja läcka igen, dit med nytt.
 
Det är det som är planen. Just nu inväntar jag föreningen som ville kolla med deras försäkringsbolag "för säkerhets skull".
 
Men hur ser det ut? OK stommen är tydligen skadad, antar att dte handlar om "svullen" spånskiva?

Men golvet, är det bara en missfärgning av vattenskadan, eller är det murket (= mjukt, går att riva bort med bara fingrarna) trä?
 
Fuktskada och mögel på vägg i skåp indikerar vattenskador eller dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på mögelskador och fuktmärken vid träbjälkar och kablar i ett väggutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en smutsig och dammig ventilationskanal i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spånskivorna är riktigt illa däran. På golvet under ligger massa masonitskivor så jag kan inte se hur det är med golvet. Jag ser bara att brädorna längst in mot väggen är svarta.

Jag ringde mitt försäkringsbolag nyss och de hänvisar också i första hand till föreningen då det är upp till dem att utreda omfattningen på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Tgjensen skrev:
Det känns ändå inte tryggt att ha vittrande mögliga stommar så den skiten kommer jag att byta ut oavsett. Det jag inte vet är hur pass illa ställt det är med golvbrädorna, och allt därunder.
Ett mögelangrepp som dött på grund av uttorkning orsakar inte längre någon skada i konstruktionen.
Är det länge sen det inträffat har också de mögelsporer som producerats redan lossnat.
Är skadan dold finns det egentligen ingen som helst anledning att påbörja någon som helst åtgärd i det här läget.
 
Jag kanske är överdrivet hederlig, men eftersom jag nu upptäckt detta och dessutom planerar att byta ut stommarna så kändes det inte mer än rätt att meddela styrelsen.
 
O
Tgjensen skrev:
Jag kanske är överdrivet hederlig, men eftersom jag nu upptäckt detta och dessutom planerar att byta ut stommarna så kändes det inte mer än rätt att meddela styrelsen.
För det mesta :p Så brukar det löna sig att vara hederlig...

Men som sagt var, oroa dig inte för styrelsen och ditt ansvar... Det är inga större problem att se att problemet fanns när du köpte lgh.

Hade du tänkt byta ut stommarna oavsett?
 
Jahopp. Såhär var det ställt med golvet i alla fall. Det är kul med utmaningar, antar jag..
Delvis demonterat trägolv med vattenskador och synliga rörledningar vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte så allvarligt ut.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Ser inte så allvarligt ut.
Nä det ska allt lösa sig. Kommer att lägga nytt golv ovanpå, så vill föreningen riva upp detta så slipper ju jag det, och så behöver det väl inte läggas allt för mycket energi på att lappa ihop detta snyggt sedan. Ska dock erkänna att jag som astmatiker inte trivs till hundra procent med att vistas mitt uppe i detta för tillfället
 
Kör ner spetsen på en morakniv i det svartaste. Om den inte går ner lättare där än någon annanstans så är det en ytlig missfärgning av gammal torr mögel du har. Skrapa bort det som går och slipa bort resten, det är under ett skåp och behöver inte hålla utställningskvalité.
Inte ens detta är nödvändigt av strikt byggnadstekniska skäl men du verkar må dåligt av tanken att det finns något missfärgat dolt i din boning. Att riva upp det där verkar dock helt onödigt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Kör ner spetsen på en morakniv i det svartaste. Om den inte går ner lättare där än någon annanstans så är det en ytlig missfärgning av gammal torr mögel du har. Skrapa bort det som går och slipa bort resten, det är under ett skåp och behöver inte hålla utställningskvalité.
Inte ens detta är nödvändigt av strikt byggnadstekniska skäl men du verkar må dåligt av tanken att det finns något missfärgat dolt i din boning. Att riva upp det där verkar dock helt onödigt.
Det beror främst på hur styrelsen vill gå vidare, jag kanske inte har något val ändå, men det är klart att jag som sagt av hälsoskäl inte trivs med tanken på svartmögelsporer i luften
 
Vad säger föreningen? Nu vore rätt tillfälle att ta in en besiktningsman för att göra en fuktmätning och ge ett utlåtande.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Vad säger föreningen? Nu vore rätt tillfälle att ta in en besiktningsman för att göra en fuktmätning och ge ett utlåtande.
Rev ut stommarna igår så det är det de får ta ställning till idag förhoppningsvis
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.