Vi har ett tvåplanshus med hjärtvägg och spännvidd 4 meter på ena delen. När det byggdes för två år sedan valde vi bort spånskivorna och lät skruva furugolvplank direkt mot reglarna som sitter på cc 60 och är 45x220. Nu tycker vi att det sviktar och knarrar lite för mycket, särskilt på den delen med 4 meters spännvidd. Hur tycker ni att man lättast kan åtgärda bekymret? Trägolvet ligger över hela övervåningen, under de ickebärande mellanväggarna. Vi funderar på att helt enkelt lägga nya träplank på tvärsen över det befintliga golvet och skruva och/eller limma fast det, i varje rum. Det låter enklast men är det klokast? Tack på förhand!
 
Det är inte enkelt att fixa detta.

Finns det möjlighet att lägga in fler golvbjälkar på något sätt? Kanske går det att lägga in 45 x 195 bjälkar om man demonterar några golvbrädor, vrider de nya reglarna 90 grader, skjuter in dem mellan befintliga golvreglar och sedan vrider upp dem stående och fäster in dem mot bärlinorna.

Om bjälklaget ligger ovanpå en bärlina så kanske man kan öppna en yttervägg och skjuta in reglar ovanpå bärlinorna?

En annan ide kan vara att sätta upp en stålbalk eller limträbalk på underliggande våning som ligger i mitten och minskar den faktiska spännvidden till 2m.
 
Ulr123 skrev:
Vi har ett tvåplanshus med hjärtvägg och spännvidd 4 meter på ena delen. När det byggdes för två år sedan valde vi bort spånskivorna och lät skruva furugolvplank direkt mot reglarna som sitter på cc 60 och är 45x220. Nu tycker vi att det sviktar och knarrar lite för mycket, särskilt på den delen med 4 meters spännvidd. Hur tycker ni att man lättast kan åtgärda bekymret? Trägolvet ligger över hela övervåningen, under de ickebärande mellanväggarna. Vi funderar på att helt enkelt lägga nya träplank på tvärsen över det befintliga golvet och skruva och/eller limma fast det, i varje rum. Det låter enklast men är det klokast? Tack på förhand!
Lätt att vara efterklok, 4 meter är för mycket utan skruvlimmade golvspånskivor och kortlingar mellan bjälkar. Träplank på tvärsen lär hjälpa lite genom att det fördelar lasten, men hur bra är svårt att sia om. I så fall får ni börja med att skruva fast det befintliga golvet extra noga innan ni börjar för att minska risken för ljud.

Om det inte är för mycket jobb skulle jag nog lyft golvet och skruvlimmat golvspån och sedan på med nytt övergolv.
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
Tack för bra idéer allihop! Det där med limträbalk låter enklast förstås men då måste vi ju också ha en synlig limträbalk på entréplan. Vi får klura lite. Skulle man kanske helst gå in underifrån och sätta plywood? Vi är inga proffssnickare så det för med åsarna hajar vi inte riktigt. Hur sätter man plywooden, skruvar den underifrån över hela regelverket menar ni?
 
Och nån som kan ha en aning om dimensioner på ev limträbalk?
 
Eller kanske gå in underifrån och kortla?
 
Hur lång behöver balken vara?
Jag har också 45x220 lite över 4m spännvidd, dock DUBBLA skruvlimmade golvspån plus 15mm parkett, det sviktar ingenting.
 
Det stod ju innerväggar ovanpå golvet. Känns inte så kul att lyfta upp det.

Är golvet byggt med kortlingar? Isåfall går det inte att skjuta in fler reglar om man inte öppnar på undersidan.

Finns det någon innervägg på nedervåningen som man kan använda för att stötta upp bjälklaget och minska svikten?
 
Ulr123 skrev:
Vi har ett tvåplanshus med hjärtvägg och spännvidd 4 meter på ena delen. När det byggdes för två år sedan valde vi bort spånskivorna och lät skruva furugolvplank direkt mot reglarna som sitter på cc 60 och är 45x220. Nu tycker vi att det sviktar och knarrar lite för mycket, särskilt på den delen med 4 meters spännvidd. Hur tycker ni att man lättast kan åtgärda bekymret? Trägolvet ligger över hela övervåningen, under de ickebärande mellanväggarna. Vi funderar på att helt enkelt lägga nya träplank på tvärsen över det befintliga golvet och skruva och/eller limma fast det, i varje rum. Det låter enklast men är det klokast? Tack på förhand!
Nej det som sviktar går inte att styva upp med ytskikt !
Hur ligger 220 reglarna i förhållande till närmsta bärande väggar?
Det enklaste o bästa är att öppna golvet och lägga i en limträbalk eller flera o kottla .och sedan följa anvisningarna och skruva o limma spånet
 
Mitt förslag fick inspiration av kertobalk ( t.ex. https://www.moelven.com/Documents/Toreboda/Broschyren/Limtra_och_kerto-Bygg-enkelt-i-tra.pdf ). Jag tänkte att du limmar och skruvar ett eller två lager plywood på var sin sida om varje golvås. Försök att få skarven på plywooden på olika ställen. Med andra ord så kapar du upp plywoodskivan i remsor på 220mm (hellre 217mm så slipper du mm-passning) sedan öppnar du taket på undervåningen, sätter eventuellt stöttor så taket/golvet blir vågrätt och skruvlimmar dit plywoodremsorna.
Schematisk illustration av förstärkt golvregel med pålimmad plywood i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du bara lägger ett lager plywood så tror jag på att välja en tjockare plywood. (https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-21mm.html)


Nedan är en bild på en kertobalk, alltså en balk som i princip är en väldigt lång och tjock plywoodskiva.
Kertobalk i trä, tjock plywoodskiva uppbyggd av flera lager limmade träfanér.
 
Redigerat:
Intressant! Hm. Tål att tänkas på.
 
Istället av plywood skulle jag använda OSB3 som förstärkning. Blir billigare. Visa bilaga 200520
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
K
Lånar tråden lite. Vi har idag ett öppet mellanbjälklag med en spännvid på drygt fyra meter cc60, varannan regel är kerto. Det finns alltså möjlighet att lägga in ytterligare reglar för att undvika svikt i framtiden.

Är det något ni hade övervägt eller är det bättre att kortla reglarna på cc120 med 225x45? Eller bör man kanske göra både och?
 
Jag byggde nytt bjälklag med 4m spännvidd för 2 år sen och då valde jag 195x45 med CC30 istället för 220x45 med CC60 bara för att minska svikten. Dessutom är det kortlat med två kortlingar i varje fack och skruvlimmat med spån + golvvärmespån.

Det sviktar bara lite.

Jag skulle inte bygga ett bjälklag med CC60 och 220x45 och 4m spännvidd. Det kanske håller och klarar belastningsnormerna men det sviktar garanterat när man klampar runt på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.