Om den är av bra kvalité i övrigt så skulle jag tro att mycket av rut-fenomenet försvinner med målning.

Silicatfärg eller Kivisil med rekommenderad grundning under.
 
Den färgen som ligger på nu är tyvärr inte silicat, någon annan form av putsfärg.
Så silikat blir svårt att måla med :/

Får måla mörkgrått helt enkelt :)
Har ändå gått lite i dom tankarna.
 
Rödgrund är för leca. Lättbetong grundar man tex med Weber vitgrund.
Konstigt att en lättbetongvägg som har så tunna fogar får såna rutmönster dock. Det brukar väl bara uppkomma på tex källarväggar i leca pga fukt?
 
Byggmarodören skrev:
Det brukar väl bara uppkomma på tex källarväggar i leca pga fukt?
Jag håller med. De gånger jag sett genomslag så tydligt så har det varit när väggar varit fuktiga.
 
Om det är fukt som orsakar problemet så är det kanske läge att tilläggsiolera på insidan och lägga till en fuktspärr?
 
karlmb skrev:
Om det är fukt som orsakar problemet så är det kanske läge att tilläggsiolera på insidan och lägga till en fuktspärr?
Det blir ju fuktspärren som avhjälper i så fall. Enbart invändig isolering (utan plast) skulle ha motsatt effekt.
 
Japp.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är lurigt att tilläggsisolera på insidan. Då du flyttar 0 graders punkten ifrån utsida puts till inne i väggen vilket resulterar till att din fasad fryser sönder. Därför tilläggsisoleras alla stenhus på utsidan. Dock har ditt problem inte med isoleringen att göra. Det är som andra säger här att det inte är grundat, dvs 1 st påslag istället för 2. Det som händer är att när väggen blir fuktig så suger stenen och murbruket olika. Därav rutmönster.
Det enda som gäller är nog att putsa om, är putsen bra så kan det räcka med en tunnputs utanpå befintligt. Dock behövs det nätas.
 
  • Gilla
Johan Olsson och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att man ska respektera riskerna med att flytta fryspunkten, men precis som i en trävägg så gäller det att räkna fram var den är, och var den skulle hamna vid isolering på insidan.
Att den inte är en bit in i en stenvägg redan nu låter inte troligt. Och det fungerar ju.
 
Fryspunkten kan väl tidvis vara en bit in i väggen om det är mycket kallt ute.
Frågan är var den hälsosamma gränsen går innan för mycket fukt kondenserar ut och ger rost i armering, mikrobiell tillväxt, sprickor, röta etc.
 
MagHam skrev:
Fryspunkten kan väl tidvis vara en bit in i väggen om det är mycket kallt ute.
Frågan är var den hälsosamma gränsen går innan för mycket fukt kondenserar ut och ger rost i armering, mikrobiell tillväxt, sprickor, röta etc.
Ja, fuktspärr är bra!
 
Lättbetong suger vatten & fukt. Om man inte har en ytputs som förseglar fuktvandringen så brukar det bli rutmönster på huset.
Var även så på mitt nybyggda garage i lättbetong även efter fiberputsen var applicerad men detta försvann när jag applicerade primer med efterföljande ytputs från STO.

Tror det löser sig efter följande moment.

1. Tvätt av fasaden som skall målas med medel som t.ex STO Algex
2. Applicering av primer
3. Målning med t.ex STO Lotusan putsfärg alt. ny ytputs med STO Lotusan.

Tar STO som exempel för att jag själv kört med dom produkterna och vet att det blir bra resultat. Har även fått bra hjälp av dom i deras butik men även haft personal som kommit hem till mig för att ge tips & råd.
Men vet även att bl.a Weber och en del andra har likvärdiga produkter.
 
Tack för alla tips och idéer.
Putsa om är inte gratis.. så får sikta på att måla med en vettig färg och hoppas de ger något resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.