Till min sommarstuga skall jag ha oljefyllda elelement. Vad skall jag tänka på vid köp?
Vilka märken rekomenderar forumet?
Vilka bör jag undvika?
Finns det någon test/jämförelse mellan olika typer/märken?
Var kan jag läsa mera om oljefyllda elelement?
Tips på leverantörer med bra priser?
Många frågor blir det!?
mvh/larsu
 
Lvi med elektronisk termostat har vi som funkar bra, undvik alla med bimetall termostat det ger bara usel reglering.

Kolla på www.elkompaniet.se för bra priser med fri leverans hem
 
En till länk som säljer element via nätet :
http://www.aeservice.nu/

Men varför just oljefyllda? Som Micke säger så ger de ju en långsammare uppvärming, och det vill man väl inte ha i en sommarstuga? Jag skulle satsa på exempelvis Nobö's sparpanel.
 
Jag har fått för mig att det är bättre "ekonomi" med oljefyllda, att de håller värmen längre än vanliga elelement.
Rätt eller fel det är frågan??
larsu
 
Ja, de håller iofs värmen längre men de tar ju även längre tid att värma upp...Så om de är mer ekonomiska är väl tveksamt. Det skall väl i så fall vara om man har tidstariff och bara har på värmen under natten. Då kan ju oljan fungera som ett värmemagasin under dagen.

Fördelen med icke oljefyllda är däremot att de reagerar snabbare på tillskottsvärme, exempelvis solljus. Eftersom oljefyllda däremot är "tröga" så får man istället bara en temperatur höjning vid tillskottsvärme.

 
Vi har LVI, funkar kanaonbra. Vi har sådana med automatisk nattsänkning med ett antal valbara program så slipper man gå och ratta på dom hela tiden. Bekvämt ;)

LVI tillhör väl inte dom billigaste märkena. Är det "bara" ett fritidshus så finns det ju en rad billigare märken. Någon nämde Wösab. Det blir bäst om elementen har elektronisk termostat, eftersom dom håller längre och reglerar mer noggrant än en bimetall termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.