Börjar vilken dag som helst nu att timmra upp vårat timmerhus från 1891.....mycket spännande.

Men ......vi har ett problem...hoppas att någon kanske har några tips vad vi kan göra.

Självklart ska vi lägga tillbaka alla golv men i två av rummen så är golven bara hyvlade på ovansidan.
undersidan är det urtag där golvåsarna har varit.

Golven är ca 6 cm tjocka (fantastiska) och "narade" ihop.
Vi VILL INTE klyva golven för att få dom raka under.....om vi inte måste förståss.

Hoppas att ni har många tips att komma med

mvh Kindblom
 
Jag förstår inte frågan, men skriver lite ändå.

Vi har ett torp med timmerstomme som ursprungligen är från 1700-talet, dock flyttat och numera i huvudsak strax före sekelskiftet 1900. Vi har nyligen på grund av fuktskador i blindbotten tagit upp ett större golv drygt 30 m2. Även vårt golv var brett, tjockt och ojämt. Såhär gick vi tillväga:

Vårt golv hade varit narat, men förmodligen omlagt i "modern" tid därmed var nararna ersatta med avklippta 6" spik. Dessa sågades av med tigersåg, bräda för bräda. Därefter gick det att försiktigt plocka upp brädorna.

Sedan rensade vi ut rubbet av den gamla blinbotten, sågspån och angripna bjälkar. Efter behandling med Boracol ersattes de saknade bjälkarna, en ny bärlina samt en ny blinbotten lades samt vindpapp. Isoleringen blev av "vanlig" modern typ, ingen spån (känndes inte relevant att skaffa ny spån när man kan få betydligt bättre lambdavärde än så).

Återläggningen av golvet var svårare och jag måste medge att vi hade hjälp. Frugans morfar är gammal snickare och var till stor hjälp. Brädorna var ju så ojämna på undersidan att vi dels fick anpassa dem med en handhållen elhyvel eller lägga under träribbor. Allt beroende på hur de såg ut eller om vi hade behövt flytta på någon balk. Sidorna på brädorna jämnades av för hand med hyvel. Vi "narade" även när vi lade tillbaka med ett stort antal avklippta 6" spik. Totalt tog återläggningen tre hela arbetsdagar för två man.

Att byta ut och lägga in nya balkar helt i våg samt att låta någon hyvla brädorna hade kanske fungerat. Men var inget alternativ för oss pga det stora antalet spik som vi inte lyckats få väck.

Slutligen; golvet blev tätt och fint men ganska ojämt. Brädorna var otroligt vinda och sneda vilket gjorde att vi var tvugna att spänna in dem mot väggen ganska tajt. Till sist hyvlade vi de värsta ojämheterna och slipade golvet med golvslip. Nu återstår bara behandling och det kommer att bli ett skurgolv, delvis med lite vit kalk i såpan.
 
Jag glömde förståss att tala om att vi har gjutit
en ny platta som huset ska stå på.

Därav för enkelheten skulle golven behöva vara plana under...men som sagt finns det andra lösningar så att man slipper klyva dom vore det bästa.

mvh Kindblom
 
kindblom skrev:
undersidan är det urtag där golvåsarna har varit.
Jag förstod inte heller frågan tror jag.
Varför är det urtag och varför får det inte vara det? Kan man inte spackla igen dessa urtag isåfall om dom prompt måste vara helt plana under.
/CC
 
norrbottenstorpet skrev:
Nu återstår bara behandling och det kommer att bli ett skurgolv, delvis med lite vit kalk i såpan.
Hur blir karaktären på golvet med vit kalk i såpan?
 
chris47 skrev:
Jag förstod inte heller frågan tror jag.
Varför är det urtag och varför får det inte vara det? Kan man inte spackla igen dessa urtag isåfall om dom prompt måste vara helt plana under.
/CC
Tänk er en 6 cm tjock bräda med urbilade uttag där brädan legat på en stock  ???  Bärlinorna i gamla timmerhus är också timmerstockar och då gjordes det uttag i golvbrädorna där stocken låg. Brädorna är alltså tunnare i ändarna och på ett eller flera ställen där bärlinorna ligger.
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg1.cfm?in_idnr=5
 
Som sagt...kan bara be om ursäkt att jag inte förklarat så bra, försöker lite till. :)

Alla golvplankor är inte lika tjocka. Dom är allt från
ca.5-7 cm tjocka och bara huggna på undersidan där de legat på golvbjälklaget.
När vi nu ska lägga in detta golv så kan vi inte bara lägga det direkt på plattan, det skulle innebära att en del brädor hänger i luften beroende på tjocklek. Något golvbjälklag som tidigare behövs ju inte.

Som svar på tidigare fråga om golvbehandling så är golvet idag såpskurat och det ska vi fortsätta med.

mvh kindblom


 
ELIN skrev:
Hur blir karaktären på golvet med vit kalk i såpan?
Det blir självklart vitare än det "vanliga" skurgolvet som blir lite gråare i tonen. Man kan ju variera inblandningen av kalksåpa med vanlig såpa om man är rädd för att det ska bli för vitt. Som vanligt gäller ju att prova först på en provbit, så att man ser hur det blir innan man kör hela golvet. Såpa går dock att skura bort med tiden.

Sandbädd är kanske ingen dum ide för ett riktigt ojämnt golv. Svårigheten ligger då förmodligen att sammanfoga golvet på ett bra sätt, samt att det kräver att man kan hantera att det bygger ganska mycket.

Platta på mark, har ni golvvärme ingjutet i plattan då? Skulle nog vara lite extra försiktig för det då värmen kan få golven att slå sig, spricka extra mycket etc.
 
Platta på mark, har ni golvvärme ingjutet i plattan då? Skulle nog vara lite extra försiktig för det då värmen kan få golven att slå sig, spricka extra mycket etc
..........................

Vi har ingen golvvärme i plattan eftersom golven skulle fara så illa samt att det inte har någon effekt för att golven är så tjocka.
Vattenburen värme med gamla radiatorer har vi dock....annars skulle det bli för kallt här uppe i norrland. ;D

mvh kindböom


 
norrbottenstorpet skrev:
Det blir självklart vitare än det "vanliga" skurgolvet som blir lite gråare i tonen. Man kan ju variera inblandningen av kalksåpa med vanlig såpa om man är rädd för att det ska bli för vitt.  
Skulle nog vara lit försikig med det där... vi har också ett skurgolv som är bortåt 200 år gammalt, och det är ju nu det börjar bli riktigt bra ;D! Hård, tålig yta efter 200 års såpskurning och bara en och annan liten fläck (precis lagom så att det inte gör något om det skulle bli ytterligare en...).

Skämt åsido, hur många skurgolv finns kvar som inte blivit förändrade - genom olja, lack, kalk eller golvslipmaskin? (det är ju egentligen helt otroligt - att ingen av husets många ägare någonsin fått för sig att "modernisera" dem).

Jag vet att åsikterna går isär om hur traditionell kalkbehandlingen egentligen är (och det skiljer nog en del i olika delar av landet?), men jag skulle låta bli, åtminstone tills jag var riktigt, riktigt säker...

...men det kanske ni är?
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag förstår inte frågan, men skriver lite ändå.
Till sist hyvlade vi de värsta ojämheterna och slipade golvet med golvslip.
Ojdå, läste visst lite slarvigt första gången...
Ni slipade alltså bort 200 års såpskurning :-X !?

Lycka till att få en lika tålig yta igen! Det kommer att ta ett tag... Några generationer eller så. :p
 
Sara_B skrev:
Ojdå, läste visst lite slarvigt första gången...
Ni slipade alltså bort 200 års såpskurning :-X !?

Lycka till att få en lika tålig yta igen! Det kommer att ta ett tag... Några generationer eller så.  :p
Nope, självklart inte! >:( Golvet var tyvärr lackat och lacken var svårt åtgången av hundtassar, så det såg bedrövligt ut. Ett gammalt skurgolv hade ju varit underbart bra, men så pass tur hade vi inte. Det är bara att börja skura igen. ;)
 

Nope, självklart inte!  >:( [/quote]

Nä, ursäkta, det var ju närmast ett påhopp. :-/
Å andra sidan gör ju folk så mycket konstigt, så man vet ju aldrig... Fast inte under det här ämnet kanske. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.