Hej,
Håller på med ett Attefallshus. Gjutit en 30 cm betongplatta med 10 cm isolering i kantbalkarna och 20 cm i det inre området. Tak och ytterväggar är på plats och jag funderar nu på hur jag ska göra med golven. I badrummet blir det flytspackel med elgolvvärme och klinker som ytskikt. I resten av huset skulle jag gärna vilja ha trägolv. Vad tror ni om följande konstruktion:
Skruva fast tryckt 22x90 med centrumavstånd 600 tvärs den tänkta golvriktningen. 20 mm frigolit mellan "reglarna" med t2 golvvärmeslingor ovanpå (passage av reglarna i änden) skruva 25 mm furugolv i de tryckta reglarna.

Peter
 
Nej 👎 inte tryckt virke.
Plast och flytande klickgolv på plattan

Måste du tvunget ha plankgolv (klart sämre än klicksystem) lägg plast mot plattan och vanliga reglar ovanpå
 
Håller med lägg en plast och byt ut de tryckta reglarna mot obehandlade reglar annars torde din konstruktion vara ok. Föredrar ett mjukt och varmt trägolv framför kalla hårda klickgolv.

Själv så la jag plast sen lumpapp på mitt betonggolv (med ingjuten vattenburen golvärme) sedan la jag 15mm plywood flytande och i detta skruvade jag ett 15 mm furugolv som behandlades med lut och olja.

Installationsprocess av trägolv med synligt plywood och plast underlag samt en hund på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat furugolv skruvat ovanpå plywood, med ett ännu oskruvat bräda till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust trägolv med knutar och synliga skruvar efter behandling med lut och olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Barn i hjälm sitter på en orange och svart mountainbike framför ett öppet förråd fyllt med redskap och prylar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar!

Taget angående tryckt virke! Lite fundersam när det gäller plasten dock. Den kommer ju att hamna under golvvärmen. Är det inte risk att fukt från rummet blir stående under trägolvet?
 
Varför skulle ett trägolv med klick vara hårdare än ett av massivt trä ? Förstår inte skillnaden när det bara är trä i båda ?
 
Med klickgolv kan du välja svikt med skumgummi under så det blir skönt att gå på.

Fukten kommer stanna i plattan ja, du vill inte ha upp den i trägolvet.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
RoBo skrev:
Varför skulle ett trägolv med klick vara hårdare än ett av massivt trä ? Förstår inte skillnaden när det bara är trä i båda ?
Finns det verkligen klick furugolv? Och hur tjocka är e i så fall?

En stor fördel med ett massivt furugolv som TS hade tänkt sig är ju att det går att slipa om flera gånger om man nu skulle vilja detta.
 
Och massiva golv slår sig och man får leva med springor.

Ett parkettgolv är både slätt, slipbart och utan springor
 
Har inte uppstått några synliga springor eller årstidsvariationer på något av mina furugolv trots att det ligger vattenburen golvärme under, både på träbjälklag och på betongplatta.

Är dock troligen viktigt att golvet är nedtorkat från fabrik samt att det får acklimatisera sig i huset innan läggning, kanske har det även betydelse när på året man lägger golvet?

Det jag gillar med just furugolv är att det är väldigt mjukt och skönt att gå på samt att det endast består av trä (inte massa lim plast eller andra kostigheter) sen är det klart att det kan bli en del märken och skav i ett mjukare golv, men vad gör det egentligen? Det är ju trots allt bara ett golv som ska vara skönt att vara på....
 
  • Gilla
Clanor1
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.