Hej, behöver hjälp med lite saker kring mina kameror. Mitt ex kunde dem men kan inte fråga henne nu.
Jag staplar upp mina frågor & hoppas innerligt ni kan hjälpa mig, jag har noll koll.

1. Det viktigaste är att ni hjälper mig att få över bilderna i kamerorna till datorn.
Hur gör jag? Se på bilderna så lägger jag allt som kan tänkas höra till. Ett par sladdar passade in som ni ser. Saknas ngt?
Framförallt är det den stora jag behöver hjälp med. Vissa sladdar hör förmodligen inte hit alls.
Om ngn kabel funkar hur är nästa steg? Behöver de laddas? Var 3-4 år sedan de användes.

2. Hur laddas de?

3. Hur fotar jag? Hur funkar de?

Ååå om ni kunde hjälpa mig!
Två digitala kameror och olika anslutningskablar utspridda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Digital kamera med objektiv och diverse kablar och laddare utspridda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika elektroniktillbehör på ett golv: kablar, laddare och en digital kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika typer av kablage och en digitalkamera på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på undersidan av en Canon-kamera som visar modellnummer och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att ladda ta ut batterierna o ladda dom batterierna.
Har du kortläsare i datorn kan du ta ut minneskorten ur kamerorna och föra över bilderna till datorn.
 
Ok men vi snackar nu om helt nollställd. Vilka sladdar hör till vad? Vart sitter batteriet? Hur laddas det? Hur för jag över? Vill kunna föra över med hjälp av kabel helst, det andra blir för invecklat.
Jag har verkligen ingen koll utan behöver hjälp på dagisnivå typ
 
Börja med att ta bort allt som inte hör ihop med kamerorna, vilket är det mesta på bilden.
Tror att blå laddare hör ihop med blå kamera.
Grön med grön. Resten har i stort sett inte akut med kamera-användningen att göra.
Olika elektronikprylar och kablar på ett golv, markerade med cirklar som kopplar samman kameror med tillhörande laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Batterierna kan du ta ut, de brukar sitta på undersidan/sidan via en liten lucka med någon sorts snäpplåsning.

Ibland sitter minneskortet bakom samma lucka, ibland i egen lucka. Får du ut minneskortet kan du pula in det i datorn. Många bärbara datorer har SD-kortsläsare vilket det brukar sitta i kamerorna också.
 
Den stora kameran har garanterat ett minneskort och förhoppningsvis har du en läsare för det i datorn. Annars ska en sladd passa mellan kameran och datorn (USB lämpligtvis), då kommer kameran att fungera ungefär som en lös hårddisk. Batterierna måste dock laddas först isåfall.
 
På undersidan av systemkameran sitter en lucka. Bakom den finns batteriet och minneskortet av SD-typ. De flesta datorer har en inbyggd läsare för SD-kort, så det är bara att flytta över kortet från kameran till datorn.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I den lilla grå kompaktkameran verkar det redan sitta en sladd med USB-kontakt i andra änden. Så snart du laddat batterierna till den kameran, testa att plugga in kameran via denna kontakt till en USB-kontakt i din dator. Har du ett hyfsat modernt operativsystem bör den upptäcka kameran som en egen enhet och du kan öppna den i Utforskaren (om du kör Windows) eller Finder (om du kör Mac). Ibland kan man sen få leta sig ner lite i katalogerna för att hitta själva bilderna, ibland kan de t.ex. ligga i en katalog som heter "DCIM" eller liknande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ååå shit vad bra! Ni är toppen!
Ska testa detta i helgen. Hittade ytterligare en sladd som kan vara en USB.
Att jag inte frågat detta tidigare, haft Ågren i 3-4 år för att jag inte kommer åt dessa bilder.
Tusen tack!
Återkommer oavsett när jag testat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.